ZenithOptimedia: wydatki reklamowe wzrosną o 50 proc.
Z najnowszego raportu wynika, że już w 2008 roku reklamodawcy wydadzą więcej na reklamę internetową niż radiową.
Sieć domów mediowych ZenithOptimedia prognozuje, że w latach 2006-2009 wydatki reklamowe w krajach Europy Środkowej i Wschodniej będą rosły cztery razy szybciej niż w Europie Zachodniej i trzy razy szybciej niż średnia dynamika zakładana dla rynku reklamowego na całym świecie.
Według ZenithOptimedia w naszej części Europy wydatki do 2009 r. wzrosną o 50 proc., w Europie Zachodniej o 12 proc., a w skali globalnej o 17 proc. W grupie TOP 10 rynków na świecie, które odczują największy przyrost budżetów reklamowych w najbliższych latach znajdą się Mołdawia, Rumunia, Rosja i Słowacja.
Dynamika wydatków reklamowych na świecie
2005 v 04 | 2006 v 05 | 2007 v 06 | 2008 v 07 | 2009 v 08 | |
Ameryka Północna | 3 | 5,2 | 3,5 | 4,5 | 3,1 |
USA | 2,9 | 5,2 | 3,4 | 4,5 | 3 |
Europa Zachodnia | 3,9 | 4 | 3,7 | 4 | 4 |
Azja | 5,4 | 5,6 | 6,1 | 7,7 | 4,9 |
Europa Środkowa i Wschodnia | 3,5 | 16,4 | 15,2 | 15,2 | 12,9 |
Ameryka Łacińska | 19 | 10,6 | 6,1 | 6,8 | 6,2 |
Afryka / Bliski Wschód | 16,6 | 22,4 | 15,5 | 17,8 | 18 |
Świat | 4,7 | 6,2 | 5,2 | 6,2 | 5 |
Z raportu ZenithOptimedia wynika, że w 2007 r. wartość rynku reklamowego na całym świecie będzie wyższa niż w 2006 r. o 5,2 proc. W 2008 r. dynamika wydatków w ujęciu globalnym wyniesie 6,2 proc., głównie dzięki takim wydarzeniom jak letnie Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, wybory prezydenckie w USA oraz Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które tradycyjnie stymulują wzrost nakładów na reklamę. Zdecydowanie gorszy będzie rok 2009, w którym według ZenithOptimedia dynamika spadnie do 5 proc.
ZenithOptimedia zrewidowała swe wcześniejsze prognozy dotyczące udziałów poszczególnych klas mediów w rynku reklamy. Według najnowszych estymacji Internet, który w 2007 r. odnotuje 28,2 proc. dynamikę, będzie ważniejszym medium dla reklamodawców niż radio już w 2008 r., a nie jak wcześniej przewidywano w roku 2009. Wyjątkowym pod względem znaczenia Internetu jest rynek brytyjski, gdzie udział tego medium wyniesie 16,6 proc. w roku bieżącym, a już w 2009 r. sięgnie 22,6 proc.
Udział proc. poszczególnych klas mediów w rynku reklamowym na świecie od 2006 do 2009 r.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Dzienniki | 29,8 | 29,1 | 28,3 | 27,6 | 27 |
Magazyny | 13,2 | 12,9 | 12,7 | 12,4 | 12,4 |
Telewizja | 37,8 | 37,9 | 37,7 | 37,8 | 37,6 |
Radio | 8,6 | 8,3 | 8,2 | 7,9 | 7,9 |
Kino | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Outdoor | 5,5 | 5,6 | 5,7 | 5,8 | 6 |
Internet | 4,7 | 5,8 | 7 | 8 | 8,7 |
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: wydatki reklamowe wzrosną o 50 proc.