Zenith: przychody 13 proc. w dół, 3,2 mln zł zysku
W ub.r. agencja mediowa Zenith (należąca do Publicis Groupe) zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 12,8 proc. do 348,87 mln zł i zysku netto z 3,84 do 3,19 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Przychody krajowe Zenith zmalały rok do roku z 360,12 do 330,73 mln zł, a te z zagranicy - z 39,8 do 18,05 mln zł.
Od innych podmiotów z koncernu Publicis Groupe agencja zanotowała 12,85 mln zł wpływów (wobec 17,13 mln zł w 2019 roku), z czego większość od dwóch rumuńskich spółek: 8,2 mln zł od Red Media, a 2,12 mln zł od Lion Communications.
Zenith pozyskał i stracił klientów
W sprawozdaniu złożonym w KRS agencja wyliczyła, że w ub.r. zaczęła obsługiwać firmy The Walt Disney Company, STS, Orbico, Ludwig Czekolada, Intersnack Poland, Fincapital, Chapter 1, Binarjobs, Lakma Strefa, LVMH, Naturpharma Bulgaria i Unilink.
Równocześnie zakończyła współpracę z następującymi klientami: Centrum Rozliczeń Elektronicznych ePłatności, Food Care, Frisco, Kaufland, PGE, PGE Centrum i PGE Obrót, Qpony, Zbyszko Company, 3M, Abstra, Bonprix, Borges, MRP Retail Poland i Progress Holding.
- Struktura klientów gwarantuje niezakłóconą działalność firmy nawet w razie utraty któregoś z kontraktów. Stabilna pozycja, konkurencyjna oferta oraz zespół wysokiej klasy specjalistów o najwyższych kompetencjach jest również zachętą dla potencjalnych klientów do korzystania z usług spółki - zapewniono w sprawozdaniu.
Według danych Publicis Groupe w ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego zmalała o 8,6 proc. do 9,97 mld zł. Największe spadki nastąpiły w kinach, na outdoorze i prasie, w telewizji i radiu wydatki zmniejszyły się o ok. 10 proc., jedynie internet osiągnął wzrost o 4,6 proc. Natomiast w pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe zwiększyły się o 2 proc. do 2,16 mld zł. Reklama internetowa po wzroście o 17,5 proc. wyprzedziła pod względem wartości reklamę telewizyjną, która straciła 1,3 proc.
Koszty 13 proc. w dół, ubyło 7 etatów
Wydatki operacyjne Zenith w ub.r. wyniosły 343,56 mln zł, co wobec 393,86 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 12,8 proc. Koszty usług obcych (czyli głównie zakupu powierzchni i czasu reklamowego) poszły w dół z 365,55 do 318,8 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się z 21,78 do 19,25 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,75 do 3,68 mln zł. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło średnio 166 etatów, o siedem mniej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty zużycia materiałów i energii zmniejszyły się z 1,05 mln zł do 839 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 1,29 mln zł do 378,7 tys. zł.
Agencja nie uzyskała żadnej pomocy państwowej po wybuchu epidemii.
Zmalał zysk
Znacząco zmniejszyły się wyniki rentowności Zenith. Zysk sprzedażowy spadł z 6,06 do 5,23 mln zł, zysk operacyjny - z 5,4 do 5,24 mln zł, zysk brutto - z 4,89 do 4,04 mln zł, a zysk netto - z 3,84 do 3,19 mln zł.
Zarząd Zenith zaproponował, żeby cały zysk netto z ub.r. przeznaczyć na kapitał zapasowy. 100 proc. udziałów agencji ma holenderska spółka Publicis Groupe Holdings.
Dołącz do dyskusji: Zenith: przychody 13 proc. w dół, 3,2 mln zł zysku