Zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię
Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji kodeksu drogowego, wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Obejmuje on m.in. regulacje zakazujące pieszym korzystania z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
W projekcie ustawy Prawo o ruchu drogowym zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska.
Rozwiązanie to zostanie osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.
Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejść dla pieszych
Przyjęty przez rząd projekt nowelizacji kodeksu drogowego zakłada zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejść dla pieszych. Jest to planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu oraz tych, którzy wchodzą na przejście.
Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.
Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
Bezpieczna odległość między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych
Nowelizacja kodeksu drogowego ma także uregulować kwestię bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Celem jest wyeliminowanie tzw. "jazdy na zderzaku", w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem.
W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Jak podkreślają autorzy nowelizacji, podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.
Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.
Ponadto, w projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym przewidziano ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia.
Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym. Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła opracowany przez @MI_GOV_PL i @KrajowaRadaBRD projekt ustawy zwiększający bezpieczeństwo ruchu drogowego #BRD???????
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) November 24, 2020
Więcej?? https://t.co/4Xmb96nnz1 pic.twitter.com/8UwF2Zu9p0
Dołącz do dyskusji: Zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię