Agora z 13 mln zł straty w 2016 r., „Gazeta Wyborcza” 20 proc. mniej z reklam, wzrosty w kinach Helios, AMS i internecie
W całym ub.r. Agora zanotowała wzrost przychodów o 0,8 proc. i 13,2 mln zł straty netto (wobec 15,3 mln zł zysku netto w 2015 roku). Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały o 6,2 proc., a z reklam - o 21,6 proc., natomiast wzrosły przychody w kinach Helios, internecie i firmy outdoorowej AMS. - W 2016 r. podjęliśmy wiele odważnych działań - zarówno w zakresie restrukturyzacji, jak i rozwoju naszych biznesów - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory.
W 2016 r. przychody Agory wyniosły 1 198,4 mln zł i wzrosły o 0,8 proc. w porównaniu do 2015 r. Największy wpływ na wzrost przychodów firma w tym okresie miały wyższe wpływy w segmentach Film i Książka, Internet, Reklama Zewnętrzna oraz Radio. Niższe były natomiast przychody segmentów Prasa oraz Druk
W 2016 r. koszty operacyjne Agory zwiększyły się o 0,9 proc. i wyniosły 1 181,7 mln zł. Najwyższą dynamikę wzrostu kosztów operacyjnych - 14,7% do kwoty 144,9 mln zł - odnotował segment Internet. - To głównie rezultat wyższych kosztów związanych z pośrednictwem w sprzedaży reklam na powierzchniach innych wydawców internetowych, wyższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników oraz konsolidacji spółki GoldenLine. Wzrost o 6,7% kosztów operacyjnych w segmencie Radio do kwoty 100,6 mln zł to przede wszystkim efekt wzrostu kosztów reprezentacji i reklamy, wyższych kosztów związanych ze świadczeniem usług pośrednictwa w kinach Helios oraz wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. Wzrost kosztów operacyjnych segmentu Film i Książka o 4,8% do kwoty 337,0 mln zł wiąże się głównie z wyższymi kosztami zakupu kopii filmowych oraz rozwojem sieci kin Helios - opisuje spółka w raporcie finansowym.
Agora zaznacza, że na jej wyniki wpłynęły zdarzenia jednorazowe. - Negatywny wpływ na wynik operacyjny Grupy miały koszty rezerwy związane z procesem zwolnienia grupowego realizowanego w Agorze S.A., która obciążyła wynik operacyjny na poziomie EBIT kwotą 6,9 mln zł. Natomiast pozytywnie na wysokość wyniku operacyjnego Grupy wpłynęły zysk ze sprzedaży nieruchomości Spółki w Łodzi w wysokości 6,0 mln zł oraz ze sprzedaży udziałów w spółce zależnej Green Content. w wysokości 10,5 mln zł. Dodatkowo, warto zauważyć, że wynik netto Grupy został pomniejszony o 7,1 mln zł kosztów finansowych ze względu na odbywającą się standardowo, zgodnie z zasadami określonymi w polityce rachunkowości Grupy Agora, aktualizacją wyceny zobowiązań z tytułu opcji put przyznanych akcjonariuszom i udziałowcom niekontrolującym spółek zależnych - podaje firma.
Przypomnijmy, że Agora pod koniec października ub.r. zawarła umowę sprzedaży swojej łódzkiej siedziby za 9,7 mln zł (ma tam mniej pracowników, więc woli wynajmować mniejszą powierzchnię biurową), a w grudniu ub.r. - sprzedaży za 19 mln zł działki przy swojej warszawskiej siedzibie oraz za 14 mln zł 49 proc. udziałów spółki Greent Content (nadawcy kanału telewizyjnego Metro), które kupiło Discovery Polska.
W całym ub.r. Agora zanotowała 13,2 mln zł straty netto, wobec 15,3 mln zł zysku rok wcześniej. Przy czym w samym czwartym kwartale ub.r. miała 49,1 mln zł zysku EBITDA (przed rokiem było to 41,3 mln zł) i 11,7 mln zł zysku netto (rok wcześniej: 17,2 mln zł).
- W 2016 r. podjęliśmy wiele odważnych działań - zarówno w zakresie restrukturyzacji, jak i rozwoju naszych biznesów. Obecne, rewelacyjne wyniki kin sieci Helios, które korzystają z rekordowej frekwencji oraz pozycji lidera pod względem liczby obiektów w Polsce, to wynik naszej konsekwentnej polityki inwestycyjnej w tym obszarze. Najlepszy wynik w swojej historii odnotował AMS, co jest zasługą metodycznie realizowanej strategii rozwoju w segmencie nośników premium. Umacniamy również swoją pozycję w najszybciej rosnących segmentach rynku internetowego jak programmatic czy mobile. Świetnie radzą sobie radiostacje, głównie za sprawą rekordowego udziału w słuchalności Radia TOK FM oraz coraz lepszych wyników słuchalności Radia Pogoda - wylicza Bartosz Hojka, prezes Agory. - Istotnie zmienia się również nasza działalność prasowa - restrukturyzujemy jej odsłonę tradycyjną, a jednocześnie inwestujemy w rozwój kompetencji cyfrowych, co już przynosi pozytywne efekty nie tylko w postaci blisko 100 tys. prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej”, ale również wzrostu przychodów ze sprzedaży reklam w czasopismach - dodaje.
W segmencie prasowym Agora zanotowała spadek wpływów o 10,9 proc. do 267,9 mln zł. Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały o 6,2 proc. do 102,1 mln zł, a z reklam - o 21,6 proc. do 82,4 mln zł. W samym czwartym kwartale procentowy spadek wpływów ze sprzedaży był wyższy - 10,5 proc. (w połowie października wzrosła cena egzemplarzowa „GW”, zmieniły się też dni publikowania niektórych dodatków). Wzrosły natomiast przychody ze sprzedaży reklam w czasopismach - o 12,8 proc. do 24,6 mln zł.
Koszty zwolnień grupowych, przeprowadzonych od października do grudnia ub.r., w segmencie prasowym wyniosły 5,8 mln zł. Natomiast wydatki na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników w całym ub.r. zmalały w skali roku o 5,6 proc. do 110,3 mln zł, a w czwartym kwartale ub.r. - o 8,4 proc. do 27,2 mln zł.
W segmencie filmowo-książkowym agora zanotowała wzrost wpływów o 5,5 proc. do 364 mln zł. W należącej do Agory sieci kin Helios przychody ze sprzedaży biletów zwiększyły się o 20 proc. do 195,1 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 21,5 proc. do 72,3 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 6,3 proc. do 30,2 mln zł. Jest to związane z wyższą frekwencją - w samym czwartym kwartale ub.r. sprzedano 3,4 mln biletów, o 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie wzrosły koszty, co firma uzasadnia m.in. powiększeniem się sieci kin Helios o kolejne obiekty (w czwartym kwartale ub.r. uruchomiono kina w Gdańsku, Przemyślu, Poznaniu i Tomaszowie Mazowieckim).
W ub.r. przychody Grupy AMS zajmującej się reklamą zewnętrzną wzrosły w skali roku o 7,6 proc. do 168 mln zł, a tylko ze sprzedaży reklam - o 8 proc. do 165,6 mln zł. Jednocześnie zwiększyły się koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (o 11,9 proc. do 22,5 mln zł) oraz realizacji kampanii (o 6,4 proc. do 25,1 mln zł), a zmalały wydatki na utrzymanie systemu oraz reprezentację i reklamę.
Grupa AMS zanotowała 40,8 mln zł zysku EBITDA, o 34,7 proc. więcej niż w 2015 roku.
W segmencie internetowym Agora osiągnęła w ub.r. 167,9 mln zł wpływów, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam internetowych zwiększyły się o 9,2 proc. do 135,2 mln zł, a ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach zmalały o 3,7 proc. do 13 mln zł.
Mocno wzrosły wydatki na usługi obce (o 33,1 proc. do 64 mln zł), co Agora uzasadnia większą skalą działalności w zakresie pośrednictwa reklamowego. Natomiast wzrost kosztów wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników wynika z pełnej konsolidacji firmy GoldenLine oraz wzrostu zatrudnienia w Yieldbird, Optimizers i w redakcjach serwisów sportowych.
Wynik EBITDA pionu internetowego zmalał o 5,7 proc. do 27,9 mln zł.
W segmencie radiowym Agora zanotowała wzrosty wyników zarówno po stronie przychodów, jak i wydatków. Wpływy całego pionu zwiększyły się w skali roku o 5,3 proc. do 113,4 mln zł, a koszty operacyjne - o 6,7 proc. do 100,6 mln zł.
Wynik EBITDA pionu zmalał o 1,9 proc. do 15,9 mln zł.
Wpływy w pionie druku zmalały o 5,6 proc. do 155,5 mln zł, natomiast koszty operacyjne zwiększyły się o 0,5 proc. do 163,2 mln zł.
Mocno spadł zysk EBITDA - o 55,2 proc. do 8,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora z 13 mln zł straty w 2016 r., „Gazeta Wyborcza” 20 proc. mniej z reklam, wzrosty w kinach Helios, AMS i internecie