Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” ze spadkiem wpływów o 27 proc. i 4 mln zł straty
Grupa WM, wydająca „Gazetę Olsztyńską”, „Dziennik Elbląski” i „Nowy Kurier Mławski”, w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 26,7 proc. do 11,1 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty. W firmie przez rok ubyło ponad 30 pracowników.
Przychody Grupy WM ze sprzedaży „Gazety Olsztyńskiej” zmniejszyły się rok do roku z 3,02 do 2,48 mln zł, a z reklam i ogłoszeń - z 9,24 do 7,65 mln zł.
Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS stwierdziła, że wśród jej reklamodawców przeważają małe, lokalne firmy. - Wiele z nich wywodzi się z branż najbardziej zagrożonych upadłością- m.in. gastronomia, turystyka, eventy. Ci klienci w pierwszej kolejności zamrozili wszystkie budżety reklamowe kierowane do naszych mediów. Reszta klientów zmniejszyła swoje zamówienia na reklamy lub przesuwają realizację na okres późniejszy, kiedy gospodarka wróci do równowagi - zaznaczono.
W zakresie sprzedaży „Gazety Olsztyńskiej” firma skupiała się na utrzymaniu własnej sieci. - W 2020 roku, z uwagi na pandemię Covid-19 oraz co za tym idzie, utrudniony dostęp do fizycznej sieci sprzedaży, rozwijano równolegle system sprzedaży elektronicznych wydań „Gazety Olsztyńskiej”. Prowadzono również aktywną promocję prenumeraty dziennika zarówno w formie tradycyjnej papierowej, jak i elektronicznej - opisano.
Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne „Gazety Olsztyńskiej” i „Dziennika Elbląskiego” wynosiło 4 815 egz., po spadku rok do roku o 27,2 proc.
Przychody z usług poligraficznych poszły w dół z 1,81 mln zł do 789,3 tys. zł, a z produktów internetowych - z 843 do 16,6 tys. zł.
Firma zaznaczyła, że największe spadki zanotowała w czasie pierwszego lockdownu po wybuchu epidemii, od marca do maja ub.r. - W kolejnych miesiącach spadki, liczone rok do roku, nie były już takie duże. Ze względu na zakaz organizowania wydarzeń oraz eventów, wszystkie zaplanowane działania tego typu zostały zrealizowane w formule online, co istotnie przyczyniło się do poprawy wyników finansowych w drugim półroczu 2020 roku - napisano.
Koszty 25 proc. w dół
Wydatki operacyjne Grupy WM zmalały z 17,38 do 13,09 mln zł, czyli o 24,6 proc. Nakłady na usługi obce poszły w dół z 3,78 do 2,88 mln zł, na wynagrodzenia - z 8,35 do 6,53 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,38 do 1,07 mln zł.
Na koniec ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło 106 etatów, o 33,5 mniej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty zużycie materiałów i energii spadły z 2,95 do 1,84 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 403,7 do 189,7 tys. zł. Firma sprawozdaniu zauważyła, że do ograniczenia wydatków przyczyniło się przejście na zdalny tryb pracy.
- Przeorganizowano pracę wszystkich działów operacyjnych, zwiększając tym samym ich efektywność. Przyspieszono również przejście w model sprzedaży online, co da efekty w 2021 roku, a równocześnie uniezależni spółkę od ewentualnych przyszłych sytuacji z ponownym odgórnym zamrożeniem gospodarki, czy problemami z obcymi sieciami sprzedaży stacjonarnej - wyliczono.
- Wdrożono także system prewencji oraz windykacji należności handlowych, przyspieszając obrót pieniądza w obiegu i redukując zatory płatnicze spółki - dodano.
1,8 mln zł z dwóch tarcz finansowych
W czerwcu ub.r. Grupa WM otrzymała 798,2 tys. zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej. W styczniu br. z drugiej tarczy kredytowej dostała 985 tys. zł.
Ponadto spółka uzyskała 37,6 tys. zł od Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i 289,1 tys. zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach rekompensaty skutków epidemii.
Pozostałe wpływy operacyjne firmy zmalały z 2,31 do 2,24 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 1,23 mln zł do 365,7 tys. zł. Za to wydatki finansowe poszły w górę z 228,3 tys. zł do 3,62 mln zł (głównie wskutek 3,27 mln zł kosztów aktualizacji wartości aktywów finansowych), a przychody finansowe spadły z 859,6 do 120,9 tys. zł.
4 mln zł straty netto
Strata sprzedażowa Grupy WM zmniejszyła się z 2,24 do 2 mln zł, a strata operacyjna - z 264,9 do 119,5 tys. zł. Natomiast wskutek dużego wzrostu kosztów finansowych i spadku wpływów finansowych wynik brutto poszedł w dół z 366,5 tys. zł zysku do 3,61 mln zł straty, a wynik netto - z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty.
Na koniec ub.r. firma miała 2 mln zł wolnych środków pieniężnych, wobec 148,7 tys. zł rok wcześniej.
95 proc. udziałów Grupy WM ma jej prezes Jarosław Tokarczyk, a 5 proc. należy do Bartosza Tokarczyka.
Na br. firma planuje dalszy rozwój swojego działu internetowego. - Będzie on również stanowił coraz większy udział w całej dotychczasowej działalności spółki. Nastąpi wykorzystanie biznesowe nowo wdrożonego portalu 4.0, lepsza monetyzacja działalności reklamowej oraz w zakresie sprzedaży treści - wyliczono.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” ze spadkiem wpływów o 27 proc. i 4 mln zł straty
https://tko.pl/124161,2021,09,14,gazeta-olsztynska-znowu-zostala-sprzedana-nowy-prezes-powiazany-z-antonim-macierewiczem