50 proc. mniej na reklamy napojów gazowanych. PepsiCo, Coca-Cola i Zbyszko z największymi spadkami
Producenci napojów gazowanych zmniejszyli w I półroczu br. wydatki reklamowe o ponad połowę w porównaniu do tego samego okresu ub.r. Firma Zbyszko zredukowała je prawie całkowicie, Pepsi-Cola Poland - o ponad jedną trzecią, a Coca- Cola o ponad dwie trzecie.
W okresie od stycznia do czerwca br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 98,4 mln zł. Było to 50,2 proc. mniej niż w tym samym okresie 2019 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar Media).
Na pozycję reklamowego lidera tej branży awansowała druga dotychczas na podium Pepsi -Cola General Bottlers Poland. Choć firma zmniejszyła nakłady na reklamę rok do roku o 44,9 proc., do 47,2 mln zł to wyprzedziła pod względem wydatków koncern Coca- Cola.
Ta firma z kolei, obecnie druga na reklamowym podium, wydała na reklamy swoich marek 36,5 mln zł, czyli 62,9 proc. mniej niż w I połowie ub.r.
Trzecim największym reklamodawcą wśród producentów napojów gazowanych jest firma Colian, właściciel Oranżady Hellena. Producent ten przeznaczył na reklamy w mediach 9,3 mln zł, czyli 6,8 proc. mniej niż rok temu.
W czołówce reklamodawców branży napojowej znalazły się jeszcze: Orangina Schweppes Polska z wydatkami w kwocie 5,1 mln zł, SPH Krynka – z wydatkami w kwocie 121,5 tys. zł oraz Zbyszko Company. Ta ostatnia firma zmniejszyła swoje wydatki reklamowe w skali roku o 96,7 proc., z 3,6 mln zł do 118 tys zł.
Spore redukcje wydatków we wszystkich mediach
Najwięcej pieniędzy na reklamy napojów gazowanych trafiło w omawianym okresie do telewizji – było to 70,4 mln zł. Oznacza to spadek o 51,5 proc. w skali roku. Blisko 27 mln zł branża napojowa zainwestowała w reklamę kinową (mimo że od marca do czerwca kina były zamknięte z powodu koronawirusa) - było to 38,2 proc. mniej niż w I połowie ub.r.
Wydatki reklamowe w radiu zmalały o 95,2 proc., do 121,5 tys. zł, a w magazynach – o 82,9 proc., do 466,5 tys. zł.
Na reklamę outdoorową producenci napojów gazowanych wydali w omawianym okresie zaledwie 343,9 tys. zł, czyli 88,2 proc. mniej niż przed rokiem, zaś na reklamę OOH w metrze – jedynie 24 tys. Zł (mniej w skali roku o 94,9 proc.).
Marketerzy z tej branży w I połowie tego roku nie reklamowali się w ogóle w dziennikach, podczas gdy w tym samym okresie ub.r. wydali w nich 226,2 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: 50 proc. mniej na reklamy napojów gazowanych. PepsiCo, Coca-Cola i Zbyszko z największymi spadkami