Wódkę Polacy najczęściej piją u znajomych i rodziny, popijają sokiem lub napojem gazowanym
Ponad połowa Polaków wymienia wódkę na pierwszym miejscu wśród produktów, którymi podjęliby gości z zagranicy. Dla prawie co drugiego respondenta to właśnie z tego trunku nasz kraj jest znany na świecie - wynika z badania SW Research.
Ponad 55% respondentów wymienia wódkę na pierwszym miejscu wśród produktów, którymi podjęliby gości z zagranicy. Zdaniem ankietowanych to także z niej nasz kraj jest znany poza granicami (45,9% odpowiedzi) - plasują oni narodowy trunek na drugiej pozycji po Janie Pawle II, a przed muzyką Fryderyka Chopina.
Pytani dlaczego barmani chętnie wybierają polską wódkę, respondenci wskazywali jej wysoką jakość (55%) oraz dobry smak (48,5%). Jednak tylko 23% uczestników badania uznało czystą wódkę za modny alkohol.
Blisko 40% ankietowanych deklaruje, że spośród alkoholi najchętniej wybiera czystą wódkę, pijąc ją w czystej postaci (20,8%) lub popijając sokiem/napojem gazowanym (37,6%). Natomiast w drinkach pije ją 24% badanych. Okazją do konsumpcji są spotkania z rodziną i przyjaciółmi (ponad 70% wskazań), w większości odbywające się w domowym zaciszu (57,4%). Polacy piją wódkę także na imprezach plenerowych (29,7%) oraz w pubach/klubach (25,9%).
Znajomość definicji polskiej wódki deklaruje 27,9% badanych (5,6% zdecydowanie zna, 22,3% raczej zna), a 43,3% nie jest w stanie określić, czy ją zna. Jednocześnie największy odsetek respondentów (57,6%) wskazał prawidłowo, że wedle definicji "polska Wódka otrzymywana jest z alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego uzyskanego z żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa, pszenżyta albo ziemniaków, uprawianych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Jednak tylko 27% ankietowanych ma świadomość, że równie ważnym kryterium co składniki jest fakt, by wszystkie etapy produkcji odbyły się na terytorium Polski. Tylko alkohol spełniający łącznie te wymogi może nosić miano polskiej wódki.
O tym, że polska wódka posiada chronione oznaczenie geograficzne, zarejestrowane w Unii Europejskiej, wie mniej niż co trzeci ankietowany. Jak pokazały wyniki badań, respondenci nie rozróżniają które produkty posiadają chronioną nazwę pochodzenia (np. oscypek), a które chronione oznaczenie geograficzne (np. polska wódka). Poproszeni o wskazanie produktów posiadających chronione oznaczenie geograficzne, blisko 80% respondentów wskazało na oscypek, a 56% rogal świętomarciński.
Polacy są ciekawi składu produktów, po które sięgają, jednak najczęściej sprawdzają etykiety znajdujące się na produktach spożywczych: na wędlinach (37,6%), świeżym mięsie (36,6%) oraz nabiale (34,1%). Kupując alkohol robimy to dużo rzadziej - niespełna 9% respondentów twierdzi, że zawsze sprawdza etykietę na butelce, ok. 20% uznaje, że robi to często, pozostali zaś przyznają, że analizują etykiety tylko od czasu do czasu (23,7%), rzadko (21,2%) lub nigdy (19,4%).
Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka w dniach 26-30 listopada 2015 r. metodą indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych online (CAWI) wśród panelistów panelu SW Panel. Próba została dobrana w sposób losowy. Badaniem objęto osoby powyżej 18. roku życia. Łącznie zebrano 1013 wywiadów w grupie docelowej.
Dołącz do dyskusji: Wódkę Polacy najczęściej piją u znajomych i rodziny, popijają sokiem lub napojem gazowanym
Powinni za to wszystko odpowiedzieć przed nami, prawdziwymi POLAKAMI. Nie dajmy sobie dłużej mydlić oczu przez te niemieckie media. CZYTAJCIE JAK BYŁO!! http://bookstar.pl/8537
Koneserzy szukają tam roku produkcji. :)