Wirtualna Polska zapłaci 11,6 mln zł więcej za Nocowanie.pl. „Wyniki lepsze od zakładanych”
Wirtualna Polska Holding podwyższyła o 11,6 mln zł wartość zobowiązania z tytułu opcji kupna pozostałych 25 proc. udziałów spółki Nocowanie.pl. Uzasadniono, że jej wyniki finansowe są lepsze od zakładanych.
75 proc. udziałów Nocowanie.pl zostało przejęte przez Wirtualną Polskę w czerwcu 2016 roku za 22 mln zł. Ponadto kupujący uzyskał możliwość przejęcia pozostałych udziałów, w dwóch transzach: po zakończeniu 2018 i 2019 roku.
Początkowo zobowiązanie dotyczące realizacji tej opcji wyceniono na 11,57 mln zł. W październiku 2017 roku Wirtualna Polska poinformowała, że podwyższa je o 6,6 mln zł, natomiast na koniec ub.r. wynosiło już 21,76 mln zł.
W miniony piątek zarząd Wirtualnej Polski jeszcze raz podniósł to zobowiązanie - o 11,6 mln zł. Zaznaczono, że ta kwota obniży skonsolidowany wynik netto firmy w pierwszej połowie br. Raport finansowy za ten okres WP opublikuje 27 sierpnia.
- Wyniki finansowe spółki Nocowanie okazały się lepsze od zakładanych - uzasadniono w komunikacie giełdowym WP. Według danych z KRS w ub.r. Nocowanie.pl zanotowało 12,72 mln zł przychodów sprzedażowych, 2,97 mln zł zysku operacyjnego i 2,02 mln zł zysku netto, wobec 10,05 mln zł wpływów, 3,04 mln zł zysku operacyjnego i 2,63 mln zł zysku netto rok wcześniej.
Jak Wirtualna Polska wycenia zobowiązanie do kupna pozostałych 25 proc. udziałów Nocowanie.pl? - Podstawowymi założeniami stanowiącymi podstawę wyceny opcji są: EBITDA oraz jej średnia roczna stopa wzrostu, które stanowią podstawę do kalkulacji ceny realizacji opcji oraz stopa dyskonta 5,02 proc. Zwiększenie prognozowanego tempa wzrostu przychodów o 1 pkt proc. rocznie w latach 2019-2020 powoduje wzrost wartości zobowiązania ujętego na 31 grudnia 2018 roku o 1,2 proc. Wzrost prognozowanej marży EBITDA o 1p.p rocznie w latach 2019-2020 powoduje wzrost wartości zobowiązania ujętego na 31 grudnia 2018 roku o 2,8 proc. Zwiększenie stopy dyskonta o 1 pkt proc. powoduje spadek zobowiązania ujętego na 31 grudnia 2018 roku o 1,7 proc. - opisano w raporcie finansowym WP za ub.r.
Wirtualna Polska dalej kupuje w e-commerce, rozmawia o przejęciach za granicą
W ub. i br. Wirtualna Polska kontynuowała cykl przejęć na rynku e-commerce rozpoczęty w 2014 roku wraz z fuzją firmy z Grupą o2. Należące do niej Wakacje.pl w ub.r. kupiły spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach, a w lutym br. za 6,4 mln zł przejęły 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.
Ponadto Wirtualna Polska w marcu br. za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych. Zainwestowała również w inne kategorie tematyczne branży e-commerce: w grudniu ub.r. za 21,1 mln zł przejęła 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów, a w październiku wydała 75 mln zł na firmę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą internetową projektów architektonicznych.
WP rozmawia też o pierwszych akwizycjach zagranicznych, analizuje pod tym kątem podmioty zajmujące się e-commerce m.in. w Czechach, Rumunii i na Węgrzech. - Jesteśmy bardzo ostrożni, bo ta pierwsza akwizycja w danym kraju musi być szczególnie starannie dobrana - powinien być to co najmniej wicelider, jeśli nie lider, świetny zespół. Jesteśmy dużo bardziej selektywni niż w Polsce, chociażby dlatego, że nie mamy tam synergii z naszymi mediami - tłumaczył w maju br. prezes spółki Jacek Świderski. - Wyceny są naprawdę wysokie - przyznał.
W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 33 proc. do 157 mln zł oraz zysku netto o 72,5 proc. do 14,37 mln zł. W segmencie internetowym osiągnęła 152,39 mln zł wpływów i 44,06 mln zł zysku EBITDA, natomiast Telewizja WP miała 4,6 mln zł przychodów i 1,78 mln zł straty EBITDA.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zapłaci 11,6 mln zł więcej za Nocowanie.pl. „Wyniki lepsze od zakładanych”