SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska: wpływy wzrosły o 32 proc., 44 mln zł zysku netto, strata Telewizji WP zmalała o 1 mln zł

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej). Skorygowana strata EBITDA Telewizji WP zmalała o 1,02 mln zł do 5,01 mln zł.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Przychody gotówkowe Wirtualnej Polski w trzech kwartałach br. wyniosły 502,69 mln zł, co wobec 377,87 mln zł w analogicznym okresie ub.r. oznacza wzrost o 33 proc.

Firma zanotowała 150,2 mln zł skorygowanego zysku EBITDA według nowego standardu rachunkowości MSSF 16, natomiast jej skorygowany zysk EBITDA według MSR 17 poszedł w górę w skali roku ze 121,32 do 144,13 mln zł.

- Pierwszy raz w historii roczny zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding przekroczył 200 mln zł. W trzecim kwartale naszymi najważniejszymi biznesowymi napędami była poprawa efektywności reklamowej na urządzeniach mobilnych w mediach oraz wzrost w e-commerce, głównie w turystyce krajowej i finansach - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Ponad 500 mln zł wpływów w internecie

Ponad 95 proc. przychodów i cały zysk zapewnia Wirtualnej Polsce pion internetowy. W trzech kwartałach jego wpływy wzrosły w skali roku o 31,8 proc. do 504,82 mln zł, a wpływy gotówkowe - o 33,1 proc. do 488,47 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA według MSR 17 zwiększył się o 17,1 proc. do 149,14 mln zł, natomiast według standardu MSSF 16 wyniósł 155,21 mln zł. - EBITDA segmentu online Grupy w roku 2019 została skorygowana między innymi o koszty związane z nowymi akwizycjami, ich restrukturyzacją i integracją (2,7 mln złotych), o niegotówkowe koszty programu opcji pracowniczych (1,8 miliona złotych). Ponadto, EBITDA za Grupy została skorygowana o 0,5 miliona złotych z tytułu przejściowej straty na transakcjach barterowych - wyliczono w raporcie finansowym firmy.

Według badania Gemius/PBI w październiku br. serwisy i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 21,26 mln użytkowników (co dało 75,75 proc. zasięgu) i 2,95 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 17,13 mln użytkowników i 1,9 mld odsłon.

Z kolei Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny firmy, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych (wszystkie są generowane gotówkowo) z 10,74 do 14,22 mln zł (o 32,4 proc.). Jej skorygowana strata EBITDA według MSR 17 zmalała z 6,03 do 5,01 mln zł.

Telewizja WP nadaje od jesieni 2016 roku, jest dostępna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Według danych Nielsen Audience Measurement we wrześniu br. jej udział w rynku oglądalności wynosił 0,453 proc., o 14,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

W samym minionym kwartale przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w skali roku o 27,6 proc. do 183,53 mln zł, a te gotówkowe - o 28,7 proc. do 177,51 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA według MSR 17 poszedł w górę o 17,2 proc. do 53,14 mln zł, natomiast według MSSF 16 osiągnął wartość 55,27 mln zł. Natomiast zysk netto minimalnie zmalał - o 1,1 proc. do 21,44 mln zł.

28 proc. więcej na wynagrodzenia

Zdecydowanie największymi pozycjami kosztowymi Wirtualnej Polski są usługi obce oraz wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze. W trzech kwartałach br. wydatki w tym pierwszym obszarze wzrosły w skali roku o 25 proc. do 177,8 mln zł, a w drugim o 28,3 proc. do 148,3 mln zł.

Natomiast nakłady na amortyzację poszły w górę z 40,67 do 58,56 mln zł.

Zmalało zadłużenie kredytowe

Na koniec września br. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski wynosiły 397,5 mln zł, o 1,7 proc. mniej niż na koniec ub.r. Ich zdecydowaną większość stanowiły kredyty i pożyczki, których wartość zmalała w ciągu trzech kwartałów o 4,3 proc. (14,32 mln zł) do 320,78 mln zł.

Natomiast wartość zobowiązań leasingowych z tytułu prawa do użytkowania aktywów poszła w górę z 2,12 mln zł na koniec ub.r. do 18,18 mln zł na koniec września.

Natomiast zobowiązania krótkoterminowe firmy na koniec września były minimalnie wyższe niż na koniec ub.r., wynosząc 191,17 mln zł. Zobowiązania pożyczkowo-kredytowe zmalały o 1,4 proc. do 30,18 mln zł.

W bilansie pojawiło się natomiast 16,5 mln zł zobowiązań z tytułu opcji put na udziały niedające kontroli. Wynika to głównie z podwyższenia przez WP w sierpniu br. o 11,6 mln zł wartość zobowiązania z tytułu opcji kupna pozostałych 25 proc. udziałów spółki Nocowanie.pl.

WP dalej kupuje, także poza internetem

Przez ostatni rok Wirtualna Polska kontynuowała serię przejęć realizowaną od pięciu lat. Pod koniec października ub.r. za 75 mln zł kupiła platformę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą projektów architektonicznych, w grudniu ub.r. za 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów zapłaciła 21,1 mln zł, a w marcu br. na 13 proc. akcji Teroplanu, właściciela serwisu e-podróżnik.pl wydała 7,7 mln zł.

Natomiast należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach, a miesiąc temu za 6,4 mln zł przejęła 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.

Pod koniec października br. Wirtualna Polska zrealizowała kolejne przejęcie: za 9,35 mln zł kupiła od Grupy Oponeo 100 proc. akcji spółki AutoCentrum.pl.

Wirtualna Polska jest notowana na warszawskim rynku giełdowym od maja 2015 roku. Akcje stanowiąc większość głosów na walnym zgromadzeniu mają członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota (każdy posiada walory stanowiące 13,03 proc. kapitału i dające 19,72 proc. głosów na walnym).

W poniedziałek na koniec sesji giełdowej za akcję spółki płacono 68 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 1,97 mld zł. Pod koniec września kapitalizacja WP na krótko osiągnęła po raz pierwszy poziom 2 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy wzrosły o 32 proc., 44 mln zł zysku netto, strata Telewizji WP zmalała o 1 mln zł

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kari
A o co chodzi z tą bardzo rosnącą amortyzacją? I jak wygląda cashflow?
0 0
odpowiedź
User
Kris
Pięknie! Gratulacje
0 0
odpowiedź
User
Zenobiusz
A jutro Screenlovers ♥️♥️♥️♥️! Kto idzie ? Łapka w górę!!!!!
0 0
odpowiedź