Prezes Wirtualnej Polski: perspektywy reklamowe wydają się dobre, oprócz Wakacje.pl e-commerce z zyskami
- Perspektywy na drugie półrocze na rynku reklamy wydają się dobre. Nie mamy niepokojących sygnałów ze strony reklamodawców - mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski. Wśród jej spółek e-commercowych Wakacje.pl zanotowały w II kwartale spadek wpływów o ponad 90 proc., natomiast pozostałe w zeszłym półroczu osiągnęły zysk EBITDA.
W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 22,3 proc. do 260,83 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 22,84 do 15,09 mln zł. W samym drugim kwartale przychody firmy zmalały o 37,8 proc.
Przychody Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zmalały w zeszłym półroczu o 23,5 proc. do 249,43 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 97,99 do 80,72 mln zł. To dużo wyższe spadki procentowe niż w samym pierwszym kwartale, kiedy wpływy firmy w internecie zmniejszyły się o 6 proc. do 143,22 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 45,81 do 41,02 mln zł.
Przychody Wakacje.pl ponad 90 proc. w dół
W internecie we wcześniejszych kwartałach mniej więcej po połowie przychodów i zysku EBITDA Wirtualnej Polski pochodziło z serwisów mediowych zarabiających z reklam oraz platform e-commerce zarabiających na prowizjach.
Te drugie działając w kilku kategoriach tematycznych. Wskutek epidemii zdecydowanie największe spadki zanotowały Wakacje.pl oferujące wycieczki zagraniczne. Z końcem marca z Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel), a także ok. 10 osób z Nocowanie.pl zajmującego się turystyką krajową.
Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że w drugim kwartale br. przychody Wakacje.pl zmalały rok do roku o ponad 90 proc. - Zwracaliśmy wpłaty wszystkim klientom, którzy nie mogli wylecieć. Większość strat Wakacje.pl za ten rok, spowodowanych zwrotami dla klientów, została już rozpoznana w drugim kwartale - opisuje.
- Odkąd zniesiono zakaz lotów i kwarantannę na powrocie z wielu turystycznych destynacji to sytuacja zaczęła się poprawiać i tak jest obecnie. Do normalności jednak wciąż daleko. Dopóki nie będzie szczepionki, to turystyka zagraniczna nie wróci do wcześniejszych poziomów - prognozuje Świderski.
W sprawozdaniu Wirtualnej Polski dodano, że „częściowe wznowienie zagranicznego ruch turystycznego nastąpiło dopiero w lipcu 2020 roku, jednak zgodnie z przewidywaniami, generowane przychody utrzymały się na poziomie kilkadziesiąt procent niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, zgodnie z trendami obserwowanymi na całym rynku”. - Jednakże, otwieranie się kolejnych krajów na ruch turystyczny, w szczególności kluczowych kierunków takich jak Turcja i Egipt, daje potencjał na poprawę wyników tej części działalności Grupy - zaznaczono.
Jednocześnie ogromny spadek przychodów Wakacje.pl przyczynił się do spadku wydatków Wirtualnej Polski na usługi obce: w minionym półroczu ze 112,95 do 68,11 mln zł, a tylko w drugim kwartale z 61,72 do 24,54 mln zł. - Różnica w usługach obcych to głównie brak prowizji, którą Wakacje.pl płaciły w ubiegłym roku swojej sieci franczyzowej. W tym roku, punkty sprzedaży stacjonarnej nie realizowały sprzedaży i nie otrzymały prowizji - tłumaczy Jacek Świderski.
Wiosną Wirtualna Polska zdecydowała się wyjść z inwestycji w platformę eSky.pl pozwalającą kupować głównie bilety lotnicze i noclegi hotelowe. Wskutek paraliżu podróży międzynarodowych eSky zanotowało duży spadek wpływów, w kwietniu zwolniło 94 pracowników ze swoich polskich biur i kilkadziesiąt osób z zagranicznych oddziałów.
Wirtualna Polska w połowie 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSkuy.pl zapłaciła 15,6 mln zł. W sprawozdaniu za zeszłe półrocze poinformowała, że pod koniec marca br. złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży.
Nocowanie.pl z rekordową odwiedzalnością
W lepszej sytuacji są oferujące wycieczki i noclegi krajowe platformy Nocowanie.pl i eHoliday.pl, ponieważ zakaz działalności noclegowej obowiązywał od 2 kwietnia do 3 maja. - Od momentu zniesienia ograniczeń prawnych widoczne są oznaki ożywienia i istotnie wzmożone zainteresowanie klientów ofertą prezentowaną na Nocowanie.pl i Eholiday.pl. Dostępne analizy dotyczące rynku turystycznego w Polsce w 2020 roku wskazują na tendencję do większego niż w poprzednich latach zainteresowania Polaków turystyką krajową - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
Firma zdecydowała się przeprowadzić kampanię reklamową wśród właścicieli pensjonatów i obiektów noclegowych. - Nocowanie.pl przeżywa obecnie rekordową w swojej historii oglądalność i liczbę transakcji, ale nie od tego w krótkim terminie zależą przychody tej spółki. Zarabiamy na abonamentach i punktach pozycjonujących, które wykupują właściciele obiektów turystycznych - komentuje Jacek Świderski.
- W drugim kwartale odczuliśmy skutki apeli o pozostanie w domu. W trzecim jest nieco lepiej, ale istotnego odbicia w przychodach spodziewamy się dopiero w przyszłym roku, gdy właściciele kwater będą planowali kolejny sezon - dodaje.
Pod koniec maja Wirtualna Polska Media zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejmie 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.
Superauto z największym wzrostem
Prezes Wirtualnej Polski podkreśla, że oprócz Wakacje.pl wszystkie spółki zależne firmy osiągnęły w minionym półroczu zysk EBITDA. - Liderem wzrostów była nasza najmniejsza spółka, czyli Superauto.pl. Coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów aut online, szczególnie ci którzy prowadzą działalność gospodarczą i traktują samochód jako narzędzie pracy - opisuje.
W sprawozdaniu stwierdzono, że Wirtualna Polska prognozuje, że wyniki Superauto24 będą w każdym kwartale br. będą wyższe niż rok wcześniej. W spółkę WP zainwestowała pod koniec ub.r., za 51 proc. udziałów zapłaciła 21,1 mln zł.
- Dystans społeczny wymuszony przez pandemię COVID-19 może być katalizatorem zmian w zakresie przyzwyczajeń konsumentów i skieruje ich zainteresowanie w kierunku wyszukania i zakupu samochodu przez Internet, co może być dużą szansą dla spółki, która w przeciwieństwie do dealerów posiada wieloletnie doświadczenie w sprzedaży internetowej - zaznaczono.
Epidemia wpłynęła też na inne spółki e-commerce’owe Wirtualnej Polski. Zaraz po jej wybuchu zmalała sprzedaż spółki Domodi.pl, do której należą platformy odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl oraz wnętrzarski Homebook.pl.
- Wraz z upływem czasu zauważalna była widoczna poprawa nastrojów konsumentów i wzrost zainteresowania zakupami online (trend ten był szczególnie widoczny w okresie zamknięcia sklepów wielkopowierzchniowych, ale uległ osłabieniu w momencie zniesienia obostrzeń, szczególnie w odniesieniu do branży modowej) - dodano w sprawozdaniu WP.
Z kolei Totalmoney.pl cierpi na zmianach, które w związku z epidemią nastąpiły w sektorze bankowym i pożyczek pozabankowych. - Banki istotnie zaostrzyły również ocenę zdolności kredytowej, a część wstrzymała całkowicie współpracę. Obniżki stóp procentowych do najniższego historycznie poziomu spowodowały dodatkowe problemy produktowe po stronie banków i zmusiły je do zmiany ofert. Dodatkowo zapisy umożliwiające klientom zawieszanie spłaty rat kredytowych uderzyły w sektor pożyczek pozabankowych - wyliczono w raporcie Wirtualnej Polski.
- Od czerwca można już zaobserwować stabilizację sytuacji w zakresie sprawności biznesowej banków i zakres współpracy z nimi wrócił do stanu sprzed pandemii. Nadal odczuwalna jest jednak niższa konwersja generowanych leadów związana z zaostrzeniem kryteriów udzielania kredytów i zmiany ofert banków - dodano.
Jesienią 2018 roku Wirtualna Polska za 75 mln zł kupiła 100 proc. udziałów platformy Extradom.pl zajmującej się sprzedażą internetową projektów architektonicznych. - W pierwszym etapie po ogłoszeniu pandemii nastąpił tymczasowy silny spadek zainteresowania ofertą zakupu projektów architektonicznych domów, który jednak wrócił do satysfakcjonującego poziomu już w ostatnich dniach marca. W kolejnych miesiącach zauważalny jest istotny wzrost zainteresowania konsumentów projektami domów, co w naszej ocenie powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki spółki Extradom - skomentowano w sprawozdaniu WP.
- Prawdopodobną konsekwencją pandemii COVID-19 może być zwiększenie zainteresowania posiadaniem własnego domu jako alternatywą do zakupu mieszkania w wyniku doświadczeń z czasu ograniczonego przemieszczania się i upowszechnieniem się pracy zdalnej - wyjaśniono.
„Perspektywy na rynku reklamy wydają się dobre”
Wirtualna Polska nie podaje, jaka konkretnie była w minionym kwartale czy półroczu dynamika jej przychodów i wyniki EBITDA z prowizji e-commerce i sprzedaży reklam internetowych.
W tym drugim obszarze firma z powodu epidemii odczuła przede wszystkim ograniczenia wydatków firm z niektórych sektorów (np. motoryzacja, finanse) głównie w zakresie kampanii wizerunkowych.
- Jednakże, strategia Grupy w tym obszarze od dłuższego czasu zakłada zmianę struktury przychodów wydawniczo-reklamowych poprzez rozwój w kierunku kampanii rozliczanych efektywnościowo, kosztem kampanii wizerunkowych. Spadający udział przychodów z kampanii wizerunkowych w przychodach ogółem powoduje, że wstrzymanie przez klientów części budżetów wizerunkowych miało istotnie mniejsze przełożenie na wyniki finansowe tej działalności niż miałoby jeszcze kilka lat temu - stwierdzono w sprawozdaniu WP.
- Perspektywy na drugie półrocze na rynku reklamy wydają się dobre. Nie mamy niepokojących sygnałów ze strony reklamodawców, nie widzimy symptomów drugiej fali kryzysu - mówi Jacek Świderski.
W drugim kwartale Wirtualna Polska uzyskała 2,4 mln zł w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. - To oczywiście był mały ułamek naszych potrzeb, jeśli poprzez potrzeby rozumieć konsekwencje finansowe wprowadzonych obostrzeń. Duże firmy nie miały takiej łatwości korzystania ze wsparcia dla swoich pracowników jak małe - komentuje Świderski. WP nie podaje, które jej spółki zależne i ilu pracownikom obniżyły wymiar pracy i wynagrodzenie o 20 proc., co było jednym z warunków uzyskania wsparcia z tarczy antykryzysowej.
Wzrosły wpływy i zmalała strata Telewizji WP
Do Wirtualnej Polski należy też Telewizja WP, emitowana od jesieni 2016 roku m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. W minionym półroczu stacja osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 18,3 proc. do 11,4 mln zł, a jej strata EBITDA zmalała z 3,06 mln zł do 786 tys. zł.
Pod koniec ub.r. znacząco zwiększył się zasięg stacji, po tym jak pojawiła się w ofercie Cyfrowego Polsatu (jednocześnie obsługę sprzedażową jej oferty reklamowej przejął Polsat Media). Według danych Nielsen Audience Measurement w czerwcu br. udział Telewizji WP w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej wzrósł rok do roku z 0,59 do 0,81 proc., a w grupie 16-49 - z 0,53 do 0,87 proc.
Wirtualna Polska jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy od wiosny 2015 roku. W poniedziałek na koniec sesji za akcję spółki płacono 73,60 zł, co przekłada się na kapitalizację wynoszącą 2,14 mld zł. Kurs wrócił po dużym spadku w marcu i kwietniu wrócił do poziomów z jesieni ub.r., natomiast w lutym br. wynosił nawet 87 zł.
Oprócz Jacka Świderskiego głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski są dwaj inni członkowie jej zarządu: Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W sierpniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.
Dołącz do dyskusji: Prezes Wirtualnej Polski: perspektywy reklamowe wydają się dobre, oprócz Wakacje.pl e-commerce z zyskami
Chyba logiczne, że ma pracować, jak we wszystkich innych firmach, które dotknęła pandemia, a nie zabawiać się