Większość Polaków traktuje internet jako przestrzeń publiczną
Tylko 2% polskich internautów uważa, że sieć jest przestrzenią prywatną. Prawie wszyscy traktują ją jako przestrzeń publiczną bądź częściowo publiczną. Zdecydowana większość intuicyjnie wie także czym są dane osobowe, choć nie zna szczegółowo ich zakresu - wynika z raportu IAB Polska.
Polscy internauci bardzo często udostępniają swoje dane, jednak większość (79%) wykazuje się ostrożnością i chroni prywatność na różne sposoby.
51% stosuje zabezpieczenia oparte na technologii cookie – czyszczą historię przeglądania, kasują ciasteczka, bądź przeglądają internet w oknach incognito. Jednocześnie znaczna część unika podawania swoich danych osobowych korzystając z pseudonimów, bądź nie udostępniając swojego zdjęcia (49%). Jedynie 4% deklaruje, że nie stosuje żadnych zabezpieczeń.
Internauci bardzo rzadko czytają regulaminy i polityki prywatności, znacznie rzadziej niż inne regulaminy, umowy i dokumenty.
60% internautów uważa, że strony internetowe zbierają ich dane o tym, co robią w sieci. Wśród nich połowa uważa, że służy to celom komercyjnym – najczęściej reklamowym. 7% użytkowników sieci uważa, że takie dane nie są zbierane.
Prawie 2/3 badanych uważa, że treści internetowe, w tym reklamy, powinny być dopasowane do internautów. Prawie połowa preferuje profilowane reklamy, najczęściej formy graficzne, a 1/4 nie ma zdania na temat profilowania.
W świetle prywatności, reklama online nie jest znacząco bardziej inwazyjna niż reklama telewizyjna i pocztowa. Granice prywatności najbardziej przekraczają natomiast telefoniczne formy reklamy – telefony od sprzedawców, akwizytorów oraz komercyjne wiadomości SMS i MMS. Najmniej inwazyjna jest reklama prasowa i radiowa.
62% internautów nie wie, czym są ciasteczka, choć jednocześnie większość (70%) ma świadomość ich istnienia.
Użytkownicy sieci podeszli dość sceptycznie do ostatniej akcji serwisów internetowych informujących o wykorzystaniu cookies. Dla 23% osób, które deklarują, że się z nią spotkały, była ona ważna, dla 20% przydatna, ale dla 52% irytująca.
Badanie zostało zrealizowane we współpracy z trzema instytutami badawczymi - Ariadna, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i NK Research. Ankiety zostały zrealizowane wśród panelistów Ariadna, na operacie badawczym NK Research oraz na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci. Badanie przeprowadzono w okresie od 29 maja do 7 czerwca 2013 r. W sumie zrealizowano 4573 wywiady, co przekłada się na maksymalny błąd pomiaru na poziomie 1,27%.
Dołącz do dyskusji: Większość Polaków traktuje internet jako przestrzeń publiczną