Widzowie w telewizji naziemnej cyfrowej chcieliby HBO i Discovery. Zrezygnowaliby z TV Trwam, Polo TV i TVP1
Najbardziej pożądanymi stacjami w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej przez polskich widzów są HBO, Discovery Channel i Canal+. Z kolei spośród stacji aktualnie dostępnych w DVB-T na rzecz nowych kanałów Polacy zrezygnowaliby przede wszystkim z TV Trwam, Polo TV i TVP1 - wynika z badania Wavemaker.
68 proc. polskich telewidzów pozytywnie ocenia kierunek zmian w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej, a spośród widzów odbierających jedynie telewizję naziemną odsetek ten wynosi 71 proc. - pokazuje Projekt Cyfrowizja IV, przeprowadzony przez agencję Wavemaker.
Z badania wynika, że coraz większą popularność zyskują cztery kanały z ósmego multipleksu, które rozpoczęły nadawanie pod koniec 2016 roku. Największą rozpoznawalność wśród tych stacji zbudowała Nowa TV, którą w październiku 2018 roku kojarzyło 51 proc. badanych (rok wcześniej było to 33 proc.). Dalej plasują się odpowiednio: Metro - 50 proc. (wzrost z 29 proc.), Zoom TV - 42 proc. (wzrost z 24 proc.) i WP - 41 proc. (wzrost z 27 proc.).
Żadnej z tych stacji nie zna aktualnie 28 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 51 proc.
- Jeśli jednak spojrzeć na ocenę atrakcyjności kanałów z MUX-8, to wśród widzów, którzy znają daną stację, najlepszy wynik oraz największą poprawę w stosunku do poprzedniej fali badania, odnotowała WP. Według 58 proc. badanych kojarzących WP jej oferta jest zdecydowanie lub raczej ciekawa - czytamy w badaniu.
HBO najbardziej pożądaną stacją na multipleksie
Z analizy wynika, że jako deficytowe obszary w ofercie programowej DVB-T widzowie wskazują zagraniczne pozycje: filmy, dokumenty i seriale. Co trzeci badany przez Wavemaker mężczyzna uważa też, że NTC oferuje za mało sportu.
Spójny z tymi wskazaniami pozostaje ranking najbardziej pożądanych kanałów w naziemnej telewizji. Na swoim „multipleksie marzeń” widzowie najchętniej umieszczali filmowe kanały premium (HBO - 12 proc. wskazań, Canal+ - 6 proc.), mocne marki kanałów popularno-naukowych (Discovery Channel - 9 proc., National Geographic - 5 proc.) i stacje sportowe (Eurosport - 5 proc., Polsat Sport - 4 proc., czy Eleven Sports - 2 proc.).
Gdyby uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej miało się wiązać z zamianą obecnych tam teraz kanałów na inne, polscy widzowie zdecydowanie najchętniej zrezygnowaliby z TV Trwam - na stację tą padło aż 38 proc. wskazań. Dalej uplasowały się: Polo TV (18 proc.) oraz TVP1 (14 proc.).
Kanały TVP ważne dla 17 proc. badanych, stacje komercyjne z dwa razy lepszymi wynikami
Wśród kanałów naziemnych, którym widzom najbardziej by brakowało po usunięciu z DVB-T pierwsze miejsce zajmują ex aequo Polsat i TVN (po 34 proc. wskazań).
Z kolei trzecie emiejsce ex aequo uzupełniają kanały publicznego nadawcy: TVP2 i TVP1 (po 17 proc.).
Jak czytamy w badaniu, stosunek do głównych anten publicznego nadawcy jest wśród polskich widzów mocno spolaryzowany. Stąd ich obecność na czołowych pozycjach w obu rankingach.
Agencja Wavemaker zrealizowała badanie Projekt Cyfrowizja IV pod koniec października 2018 roku na próbie 1,5 tys. polskich telewidzów z dostępem do internetu.
Dołącz do dyskusji: Widzowie w telewizji naziemnej cyfrowej chcieliby HBO i Discovery. Zrezygnowaliby z TV Trwam, Polo TV i TVP1