SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Widzowie określą przyszłość telewizji tradycyjnej i internetowej - raport

Opublikowano wyniki najnowszego badania dotyczącego nawyków i oczekiwań widzów w zakresie telewizji tradycyjnej i internetowej.

Z przeprowadzonego przez Forrester Consulting na zlecenie firmy Cisco badania wynika, że to odbiorcy dyktują nadawcom, operatorom telekomunikacyjnym i firmom produkcyjnym w jakie nowe technologie i usługi powinni inwestować.

Badanie wskazuje, że telewizja w wysokiej rozdzielczości szybko zyskuje popularność w Wielkiej Brytanii. Jednakże wraz z popularyzacją usług 3DTV oczekiwania odbiorców w zakresie jakości ponownie wzrosną. Podobna sytuacja miała miejsce w latach 90-tych XX wieku, kiedy płyty DVD zastąpiły kasety VHS.

Na tę całkowitą przemianę mają wpływ nie tylko zainteresowania odbiorców  — liczą się także nawyki dotyczące oglądania telewizji. Wiele pokoleń widzów tworzy nowe rynki i relacje, które mogą być wykorzystane przez firmy z branży medialnej. Na przykład młodzi ludzie często korzystają z internetu i jednocześnie oglądają telewizję – z badania wynika, że jest to ponad 60 proc. osób w wieku od 16 do 35 lat. Najczęściej wykorzystują w tym celu notebooki lub komputery stacjonarne, ponieważ prawdopodobieństwo, że odbiorcy z tej grupy wiekowej posiadają własny telewizor, jest najmniejsze.

"Telewizja społecznościowa" — rozwiązanie umożliwiające jednoczesne oglądanie programów telewizyjnych i omawianie ich w internecie — cieszy się największym zainteresowaniem wśród odbiorców w wieku poniżej 25. roku życia. Z badania wynika, że 47 proc. telewidzów w grupie wiekowej 16–24 lata chętnie rozmawia online z przyjaciółmi oglądając jednocześnie telewizję. Wśród starszych odbiorców ten odsetek wynosi najwyżej 20 proc. Podobnie, 28 proc. telewidzów w przedziale wiekowym 16–24 lata chętnie dyskutuje w internecie z przyjaciółmi na temat oglądanych w tym samym czasie programów telewizyjnych, podczas gdy w starszych grupach wiekowych wynik ten wynosi poniżej 10 proc.

Technologia 3D jest obecnie łatwo dostępna w kinach, w domach (dzięki wprowadzeniu pierwszego w Wielkiej Brytanii komercyjnego kanału 3DTV) oraz na dyskach Blu-ray. Dlatego popyt na tego rodzaju usługi jest wysoki. 43 proc. telewidzów w wieku 16–24 lata i 33 proc. w wieku 25–34 lata wyraziło zainteresowanie telewizją trójwymiarową.

Poza komputerami, dostęp do telewizji online z dowolnego miejsca w domu umożliwiają także nowe urządzenia, takie jak tablety i wyposażone w duże ekrany smartfony. Swoboda, jaką oferują urządzenia bezprzewodowe znacznie zmieniła nawyki dotyczące oglądania telewizji. Obecnie 70 proc. brytyjskich telewidzów, którzy posiadają dostęp do internetu, łączy się z siecią w salonie — jest to najbardziej popularne pomieszczenie do korzystania z internetu w domu.

Badanie pokazuje, że młodzi odbiorcy nie sprzeciwiają się ponoszeniu opłat za najwyższą jakość obrazu i preferują model płatności za poszczególne materiały zamiast tradycyjnego abonamentu. Tendencja ta jest porównywalna z modelem usług przedpłaconych, który okazał się popularny w branży telefonii komórkowej i umożliwił rozpowszechnienie telefonów komórkowych wśród nastolatków.

Oczekiwania brytyjskich odbiorców w zakresie jakości obrazu telewizyjnego rosną ze względu na telewizję w wysokiej rozdzielczości. Duża popularność odbiorników telewizyjnych HD (obecnie w 57 proc. gospodarstwach domowych) odpowiada szybkiemu wzrostowi liczby abonamentów na telewizję HD transmitowaną z wykorzystaniem technologii satelitarnej i kablowej. Wprowadzenie telewizji 3D wzmocni proces zmiany wymagań dotyczących poprawy jakości — 43 proc. młodych telewidzów jest zainteresowanych korzystaniem z usługi 3DTV w domu.

Wraz z wprowadzeniem technologii cyfrowej i treści dostępnych na żądanie, zwiększona elastyczność spowodowała jednak problemy z niezawodnością. 31 proc. odbiorców w Wielkiej Brytanii skarży się na brak płynności lub zatrzymywanie się odtwarzanego obrazu, a 17 proc. musi czasem wyłączyć i ponownie włączyć odbiornik, aby rozwiązać ten problem.

72 proc. brytyjskich telewidzów, którzy posiadają dostęp do internetu, zgłosiło także problemy z odtwarzaniem treści wideo online, a ponad 42 proc. z nich stwierdziło, że szybko rezygnuje z oglądania. Okazuje się, że osoby oglądające krótkie filmy, np. klipy w serwisie YouTube, rezygnują częściej (52 proc.) niż widzowie oglądający treści o dłuższym czasie trwania, takie jak programy telewizyjne lub filmy (42 proc.).

22 proc. odbiorców zapłaci za gwarantowaną poprawę jakości obrazu. Jest to znacznie większa liczba niż 11 proc. odbiorców, którzy zapłaciliby za większą prędkość połączenia z internetem. Jednakże obie liczby są niewielkie w porównaniu z poziomem zapotrzebowania na materiały wideo dostępne online.

Odbiorcy obarczają równą odpowiedzialnością operatorów internetu i wydawców treści wideo za problemy z jakością. 41 proc. ankietowanych uważa, że witryna udostępniająca treści wideo w sieci jest odpowiedzialna za zapewnienie dobrej jakości obrazu, a 43 proc. jest zdania, że odpowiedzialność ciąży na operatorze internetu.

"Przewiduje się, że do 2014 r. treści wideo będą stanowić ponad 91 proc. ruchu sieciowego, dlatego też wzrost zainteresowania tego typu materiałami dostępnymi online to jasny znak, że jesteśmy świadkami kolejnego istotnego etapu rozwoju internetu. Jest to jeden z elementów poważnej zmiany sposobu dostarczania treści i korzystania z nich, lecz także stanowi wyzwanie dla operatorów internetu i firm z branży medialnej. Fakt, że odbiorcy obarczają równą odpowiedzialnością operatorów internetu i dostawców treści za obniżenie jakości obrazu, w oczywisty sposób wskazuje na konieczność współpracy pomiędzy tymi branżami w celu zapewnienia możliwości dostarczania usług o niezmiennej, wysokiej jakości" - powiedział Phil Smith, wiceprezes i dyrektor generalny oddziału Cisco w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
 


Firma Forrester przeprowadziła ankietę online z udziałem 919 telewidzów z Wielkiej Brytanii. Jej celem było zbadanie sposobów korzystania z telewizji tradycyjnej i internetowej, a także poznanie doświadczeń i oczekiwań w zakresie jakości obrazu. Ponadto ankietowani mieli wskazać podmioty odpowiedzialne za zapewnienie jakości. Pytania zadawane uczestnikom ankiety dotyczyły sposobów korzystania z telewizji tradycyjnej i internetowej, posiadanych urządzeń cyfrowych i urządzeń wykorzystywanych do oglądania treści wideo, gotowości do zapłaty za większą szybkość połączeń, a także opinii na temat usługodawców i
wydawców treści multimedialnych. Prace na potrzeby badania zostały przeprowadzone w lutym 2010 r. Badanie zakończono w czerwcu 2010 r.

Dołącz do dyskusji: Widzowie określą przyszłość telewizji tradycyjnej i internetowej - raport

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl