„Wiadomości” chwalą się, że według badania TVP mają wyższą oglądalność od „Faktów”. Pomiar Nielsena nazywają kontrowersyjnym
W tym tygodniu w głównym wydaniu „Wiadomości” pokazano dwa materiały podkreślające, że w pojedyncze dni według realizowanego przez Telewizję Polską modelu oglądalności rzeczywistej program był najchętniej oglądanym serwisem informacyjnym. Skrytykowano przy tym pomiar oglądalności prowadzony przez Nielsen Audience Measurement.
Oba materiały wyemitowano pod koniec głównego wydania „Wiadomości”. W środę podano statystyki z wtorku, w których według modelu oglądalności rzeczywistej program miał 3,43 mln widzów, podczas gdy „Fakty” zanotowały 2,55 mln, a „Wydarzenia” - 1,82 mln. Zestawiono to z wynikami badania Nielsen Audience Measurement, według którego „Wiadomości” zanotowały 2,79 mln oglądających, „Fakty” - 3,29 mln, a „Wydarzenia” - 1,99 mln.
- Nie po raz pierwszy dane prezentowane przez firmę Nielsen budzą ogromne kontrowersje - skomentowała prowadząca „Wiadomości” Danuta Holecka. Dodała, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szykuje własne badanie oglądalności telewizji i słuchalności radia i właśnie zaczęła dialog techniczny w tej sprawie.
— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) 16 marca 2018
W piątek podano natomiast wyniki modelu oglądalności rzeczywistej i pomiaru Nielsen Audience Measurement dotyczącego głównych programów informacyjnych z czwartku. - „Wiadomości” TVP były wczoraj najchętniej oglądanym programem informacyjnym. Naszą konkurencję pozostawiliśmy daleko w tyle - zapowiedziała Danuta Holecka.
— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) 14 marca 2018
W materiale przytoczono wpis twitterowy Jacka Kurskiego. - 14.03 TVP1 i TVP2 (l. niebieska, czerwona) wygrywa jak leci: Koło f. Teleexp, JTM, Klan, Korona k. 1z10, Wiado, Barwy, Na d. i złe, Na sygnale, Barca-Chelsea, skróty LM. Kto wygrał dzień wg Nielsena? 1Polsat 2TVN 3.TVP1 4.TVP2! Ten dyktat zabiera TVP setki mln r. Nie zgadzam się - stwierdził prezes TVP, dodając grafikę z wynikami oglądalności w środę według modelu oglądalności rzeczywistej.
14.03 TVP1 i TVP2 (l. niebieska, czerwona) wygrywa jak leci: Koło f. Teleexp, JTM, Klan, Korona k. 1z10, Wiado, Barwy, Na d. i złe, Na sygnale, Barca-Chelsea, skróty LM. Kto wygrał dzień wg Nielsena? 1Polsat 2TVN 3.TVP1 4.TVP2! Ten dyktat zabiera TVP setki mln r. Nie zgadzam się. pic.twitter.com/o6AanEz1YR
— Jacek Kurski PL (@KurskiPL) 16 marca 2018
Szczegóły modelu oglądalności rzeczywistej Telewizja Polska zaprezentowała w styczniu br. Pomiar jest oparty na danych od 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii, które przeliczane są według algorytmów opracowanych wspólnie ze specjalistami z SGH, tak żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa.
Ten pomiar nie spełnia jednak wymagań badania telemetrycznego i nie jest stosowany przez innych nadawców. Jacek Kurski przyznał, że TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych musi rozliczać się w oparciu o dane Nielsen Audience Measurement, za to stawki przy sprzedaży czasu reklamowego z cennika zamierza ustalać zgodnie z wynikami własnego pomiaru. Publiczny nadawca ma umowę z Nielsenem obowiązującą do końca 2019 roku, zamierza ją wypełnić.
Badanie Nielsen Audience Measurement przedstawiciele Telewizji Polskiej wielokrotnie krytykowali w ciągu minionych dwóch lat. Tydzień temu Jarosław Olechowski, szef „Wiadomości” i pełniący obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, zwrócił uwagę, że badanie oglądalności realizowane przez Nielsen Audience Measurement nie uwzględnia osób oglądających telewizję w miejscach publicznych, oraz zapytał, czy wzrost wyników TVN24 od początku marca to „zemsta za ujawnienie w TVP nowych wątków afery reprywatyzacyjnej czy premia dla nowego właściciela TVN”. - Podstawą dla rozliczeń branży reklamowej i mediowej jest pomiar oglądalności w gospodarstwach domowych - cóż, stacja benzynowa się nie do nich nie zalicza - odpowiedział Mikołaj Piotrowski z Nielsena.
W tym tygodniu przedstawiciele Nielsen Audience Measurement zaprezentowali statystyki swojego badania oglądalności. Podkreślili, że ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego jest zlokalizowane w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin w kraju. To odpowiedź na powtarzaną wiele razy przez Jacka Kurskiego sugestię, jakoby uczestnicy badania Nielsena mieszkali głównie w dużych miastach i na ich obrzeżach.
Nielsen Audience Measurement zapewnił też, że panel badawczy firmy w przeciwieństwie do „return path data” wykorzystywanego przez Netię jest reprezentatywny dla całej populacji, ma dobrze opisaną demografię gospodarstw i osób, mierzy zachowania osób, wszystkich możliwych źródeł sygnału oraz wszystkie odbiorniki telewizyjne w gospodarstwie domowym.
W ub.r. „Wiadomości” też pokazywały materiały autopromocyjne o swojej oglądalności. Wtedy podawano wyniki z badania Nielsen Audience Measurement, w którym program w wybrane dni (najczęściej w weekendy) wyprzedzał jeszcze „Fakty” TVN. Od końca sierpnia ub.r. „Wiadomości”, tak samo jak „Panorama” i „Teleexpress”, są dodatkowo emitowane w TVP Info.
W mijającym tygodniu w głównym wydaniu „Wiadomości” pojawiły się również inne materiały autopromocyjne: o nowym show muzycznym TVP2 „Big Music Quiz” (jego pierwszy odcinek w zeszłą niedzielę oglądało 2,03 mln osób), rozpoczęciu w TVP1 wtorkowego pasma historyczno-tożsamościowego (jego pierwszą odsłoną jest emisja zrekonstruowanej cyfrowo wersji serialu „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”) oraz przygotowywaniu kilku seriali historycznych.
Dołącz do dyskusji: „Wiadomości” chwalą się, że według badania TVP mają wyższą oglądalność od „Faktów”. Pomiar Nielsena nazywają kontrowersyjnym