Wartość sprzedaży energetyków w małych sklepach w 2020 r. wzrosła o 5 proc.
Wartość sprzedaży napojów energetycznych w małych sklepach w 2020 r. wzrosła jedynie o 5 proc. rdr, przed pandemią wzrosty były dwucyfrowe - podało Centrum Monitorowania Rynku. Dodało, że po wprowadzeniu opłaty cukrowej, średnia cena za litr energetyków wzrosła o 10 proc.
CRM podaje, że napoje energetyczne to kategoria, której sprzedaż wartościowa w małych sklepach od kilku lat rośnie dwucyfrowo rok do roku. Wyjątkiem był rok 2020, w którym pandemia i zmiana zachowań zakupowych klientów spowodowała generalny spadek popytu na napoje bezalkoholowe.
Wskazuje, że wartość sprzedaży z zakupem tej kategorii w 2020 roku wzrosła jedynie o 5 proc. w stosunku do 2019 roku, ale jednocześnie wykazała najwyższy poziom dynamiki wśród wszystkich bezalkoholowych kategorii napojowych.
Rok 2021 również nie jest łaskawy dla segmentu napojowego
Według Tomasza Rydzewskiego z CMR, rok 2021 również nie jest łaskawy dla segmentu napojowego. "Oprócz kolejnej fali pandemii, na obniżony poziom sprzedaży wpłynęła mroźna zima oraz wdrożona przez rząd opłata cukrowa, która wywołała wzrost cen detalicznych" - ocenił.
Dodał, że energetyki ponownie wypadają korzystniej na tle innych kategorii napojowych objętych podatkiem (m.in. napoje gazowane, herbaty mrożone, czy wody smakowe)."Średnia cena za litr energetyków wzrosła o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale dynamika sprzedaży w I kwartale 2021 w porównaniu do I kw. 2020 r. utrzymuje poziomy z ostatniego pandemicznego kwartału roku 2020 - notując 3 proc. spadku" - podał.
Jak wyjaśnił, sprzedaż energetyków podlega wahaniom sezonowym, najwięcej produktów kupowanych jest w okresie letnim, popyt słabnie zimą.
Wskazał, że energetyki znajdziemy prawie w każdym sklepie małoformatowym z salonikami i kioskami (dokładnie w 97 proc. sklepów w 2020 roku), a na półce znajduje się średnio aż 18 różnych produktów tej kategorii. Najczęściej występują one w puszkach o pojemności 250 ml, przy czym warto odnotować rosnący udział w sprzedaży opakowań dużych 500 ml.
Z danych CMR wynika również, że segment energetyków smakowych kontynuuje wzrosty sprzedaży rok do roku. W 2020 ich wartość sprzedaży wzrosła o 33 proc., podczas gdy segment klasyczny zmniejszył swoją sprzedaż o 3 proc. w porównaniu do 2019 r.
Część producentów zmienia składy swoich produktów
Rydzewski wskazuje, że w 2021 r., żeby zmniejszyć obciążenia w opłacie cukrowej, część producentów zmienia składy swoich produktów. "Jednym z takich działań jest wprowadzenie do składu energetyków smakowych m.in. 20 proc. soków owocowych, co pozwala uniknąć części stałej opłaty cukrowej (50 gr na litr produktu). Rozszerza się również wachlarz i dostępność produktów bezcukrowych" - podał.
Jak przypomniał, opłata cukrowa od napojów słodzonych obowiązująca od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną. Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.
Dołącz do dyskusji: Wartość sprzedaży energetyków w małych sklepach w 2020 r. wzrosła o 5 proc.