SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wartość sponsoringu sportowego w telewizji spadła do 3,9 mld zł. Na czele TVP dzięki mundialowi i igrzyskom

Wartość mediowa sponsoringu sportowego wyniosła 3,9 mld zł w telewizji w 2018 roku, co stanowi spadek o 0,5 mld zł w porównaniu do poprzedniego roku. Największą wartość sponsoringu sportowego spośród grup telewizyjnych zanotowała TVP. 

W 2018 roku marki - podobnie jak w latach poprzednich - intensywnie angażowały się w sponsoring imprez sportowych. Z badania wykonanego przez Pentagon Sponsor Track wynika, że szacowana wartość mediowa sponsoringu sportowego w 2018 roku wyniosła 3,9 mld zł  (bez uwzględnienia polityki rabatowej poszczególnych stacji), co stanowiło spadek o 0,5 mld złotych. Badanie powstaje na podstawie monitoringu wystąpienia marek sponsorów podczas wydarzeń sportowych, transmitowanych przez polskie stacje telewizyjne w Polsce.

Piłka nożna dyscypliną o największej wartości mediowej

Wśród 20 dyscyplin, które w ubiegłym roku generowały najwyższą wartość dla sponsorów była piłka nożna, na co przede wszystkim wpłynęły mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji. Było to najchętniej oglądane wydarzenie sportowe w 2018 roku na świecie, na czym skorzystały marki sponsorujące polską reprezentację.

Kolejną dyscypliną o największej wartości mediowej były skoki narciarskie, do czego przyczynił się m.in. ich występ podczas Igrzysk Olimpijskich w Pjongczangu (podczas tych zawodów Kamil Stoch zdobył złoto, a drużyna skoczków – brąz).

Wysoką wartość mediową zanotowały także Igrzyska Olimpijskie, dzięki bardzo dużej oglądalności i powszechności ich nadawania w krajowych i międzynarodowych telewizjach na całym świecie.

TVP z największą wartością mediową wśród grup telewizyjnych

Spośród grup telewizyjnych, które mogły cieszyć się najwyższą wartością mediową sponsoringu sportowego była Telewizja Polska. Ważnym czynnikiem był fakt, że kanał TVP Sport tuż przed rozpoczęciem mundialu w Rosji trafił do naziemnej telewizji cyfrowej. Grupa TVP zanotowała również najwyższy wzrost generowanej wartości dla sponsorów rok do roku (32,08 proc.).

Natomiast jeśli chodzi o sponsorów, którzy w 2018 roku najbardziej skorzystali pod kątem sponsoringu sportowego w mediach była: Grupa Lotos, Grupa Azoty oraz 4F.


Najlepsze wyniki: listopad i czerwiec

Porównując wartość mediową sponsorów polskiego sportu w poszczególnych miesiącach 2018 i 2017 roku widać, że najwyższy wynik uzyskano w listopadzie – rozpoczął się wtedy sezon w skokach narciarskich oraz mecze reprezentacji Polski w rozgrywkach Ligi Narodów. Wysoki wynik zanotowano również w czerwcu z powodu Mistrzostw Świata 2018 w Rosji.

Badanie polega na monitoringu wystąpień poszczególnych marek w TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Polonia, Polsat, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Super Polsat, Polsat News, TV4, TVN, TVN Turbo, TVN 24, TVP Sport, Eurosport 1, Eurosport 2, nSport+, Canal+, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2. Monitorowane są programy sportowe (w tym wiadomości), w których pokazywane są polskie imprezy sportowe lub z udziałem polskich sportowców. Pod uwagę są brane marki eksponowane na polskich zawodnikach i polskie marki eksponowane na zagranicznych sportowcach. Monitorowani są również główni sponsorzy imprez organizowanych w Polsce.

Wartość mediowa wyliczana jest w oparciu o średnie CPT dla monitorowanych stacji oraz średnia oglądalność programów, podczas których były prezentowane dane marki. Pod uwagę są brane tzw. ekspozycje efektywne (dobrze widoczne i wyraźne oraz które trwają co najmniej 1 sekundę i nie są fragmentaryczne minimum to 80 proc. widoczności).

Wartość mediowa pokazuje szacunkowy koszt, jaki należałoby ponieść, chcąc uzyskać podobne GRP z wykorzystaniem konwencjonalnej reklamy.

Dołącz do dyskusji: Wartość sponsoringu sportowego w telewizji spadła do 3,9 mld zł. Na czele TVP dzięki mundialowi i igrzyskom

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maestro
Dzięki, przyda się do licencjatu!!!
odpowiedź
User
Maciej D.
Świetny raport
odpowiedź
User
RRryszard
Ciekawe jak sztuki walki pójdą do góry po tym, gdy na Fame MMA zdecyduje się jakaś telewizja.
odpowiedź