Wartość polskiego rynku dóbr luksusowych 20 proc. w górę
Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie kolejny rok z rzędu, a do 2016 roku jego wartość ma osiągnąć poziom 12,9 mld zł. W szybkim tempie przybywa potencjalnych konsumentów - osób zamożnych i bogatych. W najbliższych latach firmy oferujące dobra i usługi luksusowe spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów - wynika z raportu KPMG.
W Polsce szybko przybywa potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych. W 2013 roku w naszym kraju mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych, tzn. o dochodach brutto przekraczających 85 tys. zł. Ich łączny dochód netto szacowany jest w tym roku na 130,9 mld zł. W porównaniu z rokiem 2012 grupa ta powiększyła się o 18 tys. osób, a jej łączny dochód netto wzrósł o 4,1 mld zł.
W 2016 roku w Polsce może mieszkać blisko 1 mln osób zamożnych i bogatych, których łączny dochód netto sięgnie prawie 172 mld zł.
Wraz z coraz większą liczbą bogatych i zamożnych rośnie wartość polskiego rynku dóbr luksusowych, a perspektywy na następne lata są obiecujące. Według raportu KPMG, wartość rynku w 2013 roku kolejny raz zwiększyła się, osiągając poziom 10,8 mld zł. Na następne lata przewidywane jest utrzymanie się trendu wzrostowego. Do 2016 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce ma wzrosnąć łącznie o kolejne 20% i wynieść 12,9 mld zł.
Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce są ekskluzywne samochody. Jest on wart 4,5 mld zł i stanowi ponad 40% wartości całego rynku. Dużą popularnością wśród zamożnych Polaków cieszą się także luksusowa odzież i dodatki (1,8 mld zł), ekskluzywne usługi hotelowe i SPA (1,2 mld zł), prestiżowe nieruchomości (900 mln zł), alkohole i cygara z najwyższej półki (714 mln zł) oraz luksusowe meble (580 mln zł).
Do 2016 roku najszybszy wzrost mają odnotować segmenty luksusowych nieruchomości oraz usług hotelarskich i SPA (odpowiednio o 29% i 28%).
W Polsce dostępnych jest 69% wszystkich globalnych marek luksusowych. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza marki włoskie i francuskie. W 2013 roku liczba dostępnych marek rosła jednak wolniej niż w ubiegłych latach, co wskazuje na coraz większe nasycenie rynku.
Większość firm działających na polskim rynku dóbr luksusowych jest zadowolona z obecnej sytuacji i optymistycznie patrzy w przyszłość. Niemal wszystkie firmy spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów, a żadna nie obawia się, że jej produkty i usługi nie znajdą w następnych latach tylu nabywców, co dotychczas.
Jednocześnie mimo zadowolenia z sytuacji rynkowej 3/4 badanych firm odczuwa bariery ograniczające ich rozwój w Polsce. Do najczęściej wymienianych problemów należą zbyt mała grupa potencjalnych konsumentów, zmienny kurs walutowy, bariery administracyjno-prawne oraz wysokie koszty ekskluzywnej powierzchni handlowej.
"Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2013" jest kontynuacją badania KPMG z poprzednich lat. Celem tegorocznej edycji było ukazanie rynku dóbr luksusowych w Polsce z perspektywy firm produkujących i/lub dystrybuujących te dobra. Analiza została przeprowadzona m.in. na podstawie danych Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego i Credit Suisse oraz na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród 59 firm zajmujących się sprzedażą dóbr i usług luksusowych w Polsce, w wyniku czego otrzymano 71 kwestionariuszy.
Dołącz do dyskusji: Wartość polskiego rynku dóbr luksusowych 20 proc. w górę