Warszawa wprowadza e-papierowe rozkłady jazdy tramwajów
Tramwaje Warszawskie rozpoczęły w stolicy testy nowych elektronicznych rozkładów jazdy tramwajów. Moduły umieszczone na przystankach z wykorzystaniem e-papieru informują podróżnych o godzinach odjazdów oraz o tym, ile czasu upłynie do momentu pojawienia się kolejnego składu. System ma oznaczać wygodę dla pasażerów i oszczędności dla firmy.
Obecnie w Warszawie działa sześć testowych, e-papierowych rozkładów jazdy. Pierwsze dwa zostały zamontowane na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański.
Czytaj także: Dług za jazdę “na gapę” przekroczył pół miliarda złotych
Szybka informacja
Każdy z testowanych przez Tramwaje Warszawskie modułów składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę obecną od lat na przystankach.
Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.
Centralny system
Jak informuje przewoźnik rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie z jednego miejsca, niemal od ręki. Są podłączone do sieci. Nie trzeba odwiedzać przystanków, naklejać i wymieniać wcześniej wydrukowanych kartek, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników.
Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju – dane można odczytać także w smartfonie.
Zalety e-papieru
Nowe rozkłady jazdy oprócz tego, że dostarczają aktualne informacje mają inne zalety. W odróżnieniu od tradycyjnych monitorów zużywają mało energii. Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Ponieważ nie świecą, w ogóle nie męczą wzroku. Ta zaleta jest znana tym, którzy czytają książki na czytnikach e-papierowych.
W nowych rozkładach nie ma też żadnych reklam, gwałtownie zmieniających się obrazów, są one czystą informacją. I ma to być kolejna zaleta w czasach, gdy użytkownicy są bezustannie zalewani niepotrzebnymi treściami.
Czytaj także: W listopadzie w Warszawie odbędzie się kilka festiwali filmowych
E-papierowe rozkłady jazdy to kolejny sposób na wykorzystanie danych, które przetwarza i zbiera dział IT w Tramwajach Warszawskich. Innym sposobem jest przyśpieszanie przejazdów tramwajów przez miasto z pomocą tramwajowej zielonej fali. Testy nowego systemu potrwają kilka miesięcy, firma będzie sprawdzała, jak działają same wyświetlacze. Ale będzie też weryfikowała wraz z Zarządem Transportu Miejskiego, co zmienia rezygnacja z tradycyjnych rozkładów, jak to wpływa na finanse i sposób pracy pracowników.
Dołącz do dyskusji: Warszawa wprowadza e-papierowe rozkłady jazdy tramwajów