W styczniu wartość koszyka zakupowego wzrosła o 5 proc. Największy wzrost ceny w Biedronce
Średnia wartość koszyka zakupowego w styczniu wyniosła 238,64 zł, co oznacza wzrost o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Ceny wzrosły w 10 na 13 badanych sieci handlowych – wynika z raportu ASM Sales Force Agency.
„W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Wynika z niego, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71 proc.)" - podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency.
Największy wzrost ceny w Biedronce
Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). "Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem” - poinformowano.
Jak dodano, ceny w styczniu br. były wyższe od grudniowych w 10 na 13 objętych badaniem. Jednak jak wyjaśniono w publikacji ASM Sales Force Agency, trzy sieci zostały włączone do badania dopiero w styczniu 2022.
Z wyliczeń wynika, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12 proc., z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r.
„Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent" - podano w informacji.
Z analiz firmy wynika, że koszyk zakupowy na początku br. był o 5 proc. droższy niż pod koniec 2021.
"Producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki" - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.
Zapowiedział, że w kolejnych tygodniach firma będzie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność.
Najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan
Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, w pierwszym miesiącu nowego roku najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 202,37 zł. To o 6,74 zł więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2021 r., należący przed miesiącem również do Auchan.
Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że w styczniu 2022 r. względem 2021 roku podrożało osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Podobnie jak w grudniu ub.r., w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W styczniu wzrost ten wyniósł blisko 40 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu br. widać w przypadku produktów sypkich (15,96 proc).
„Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w styczniu 2022 r. wskazało, z˙e tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach tradycyjnych - 233,75 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 13,55 proc. więcej” – stwierdzono.
Czytaj także: Wyższe ceny żywności w Biedronce. Ucieczka przed zerowym VAT-em?
VAT obniżony w ramach tarczy antyinflacyjnej
W związku najwyższą od lat inflacją, którą notowano w ostatnich miesiącach, rząd przygotował pakiet nowelizacji przepisów podatkowych określany jako tarcza antyinflacyjna.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług do zera od lutego spadł VAT na żywność i napoje objęte obecnie stawką 5 proc. Z 23 proc. do 8 proc. spadła stawka tego podatku na paliwa silnikowe: olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę, gaz LPG. Dla nawozów, środków ochrony roślin, ziemi ogrodniczej i innych środków wspomagających produkcję rolniczą VAT spadła z 8 proc. do zera. VAT na gaz został obniżony z 8 proc. do zera, na energię cieplną z 8 proc. do 5 proc., a w przypadku energii elektrycznej utrzymana zostanie obniżona stawka podatku w wysokości 5 proc.
Biedronka od jutra wprowadza nowy sposób prezentowania cen.
— Rafał Mundry (@RafalMundry) January 30, 2022
Z wyraźnym pokazaniem ile wynosi obniżka ceny produktu wynikająca z obniżki VAT na z 5% na 0%.
Oby inni poszli za tym przykładem.
Będzie od razu wiadomo do jakich cen wrócimy za 6 miesięcy. Mniej pola na manipulacji pic.twitter.com/b1YJo1hWmx
Wszystkie nowe stawki będą obowiązywać od lutego do lipca. Łączny spadek dochodów budżetu państwa oszacowano na ok. 11,6 mld zł, z czego obniżenie VAT na żywność i napoje ma się przełożyć na spadek o ok. 2,92 mld zł, w przypadku paliw ma on wynieść ok. 3,11 mld zł, spadek VAT na nawozy to negatywny skutek dla budżetu na poziomie 0,52 mld zł, na gaz - ok. 2,09 mld zł, na energię elektryczną to ok. 2,30 mld zł, a na energię cieplną - ok. 0,67 mld zł.
*obniżka VAT do 0% dotyczy tylko żywności z 5% stawką VAT, tj. np pieczywo, mięso, warzywa, nabiał.
— Rafał Mundry (@RafalMundry) January 30, 2022
*produkty z 8% i 23% VAT zostają po staremu, to np. czekolada, herbata, ketchup
*ceny pochodzą z aplikacji glovo "zamów na jutro"https://t.co/lxn6s1zJ8B
Po uchwaleniu przez Sejm i Senat ustawy składające się na tarczę antyinflacyjną w zeszłą środę podpisał prezydent Andrzej Duda.
Dołącz do dyskusji: W styczniu wartość koszyka zakupowego wzrosła o 5 proc. Największy wzrost ceny w Biedronce