SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W Polsce jest 90 tys. nośników outdoorowych i 60 tys. digital signage

Na koniec 2012 r. w funkcjonowało w Polsce 90,6 tys. nośników reklamy zewnętrznej i 60,4 tys. nośników digital signage. Na outdoorze najwięcej jest nośników małego rozmiaru i citylightów, a w digital signage ilościowo dominuje firma Screen Network.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że w ciągu ubiegłego roku liczba nośników outdoorowych zmniejszyła się o ok. 2 tys. Takie spadki następują już od 2006 roku, przy czym Izba podlicza tylko dane jej członków. - Nie oznacza to jednak, że ogólna liczba wszystkich nośników reklamy jest również mniejsza. Niestety. „Uwolnione” miejsca są bowiem wykorzystywane przez różne podmioty, które mniej lub bardziej profesjonalnie zajmują się tą dziedziną reklamy - zaznacza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Typ nośnikaOgólna liczba nośników 31.12.2012 r.Ogólna liczba nośników 31.12.2011 r.
Standardowe 12 m²17.74620.367
Frontlight 6 x 3 m14.43514.513
Frontlight 12 x 3 m787785
Frontlight 12 x 4 m1.0391.028
Nośniki małego formatu33.32932.141
Pozostałe nośniki576585
CLP20.15820.265
Backlight 6 x 3 m915944
Backlight 8 x 4 m514526
Backlight scroll 9 m²9621.321
Pozostałe nośniki podświetlane142171
Łączna liczba nośników90.60392.646


Ponad jedną trzecią wszystkich nośników stanowią te małego formatu, a prawie jedną czwartą - citylighty. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zaznacza, że te drugie nośniki wraz z frontlightami o powierzchni 18 m kw. Generują ponad połowę przychodów branży outdoorowej. - W dodatku ich liczba nie zmienia się praktycznie od pięciu lat, a w wypadku citylightów od jeszcze dłuższego czasu. Oznacza to z jednej strony stabilność, z drugiej zaś niepewność co do możliwości ich rozwoju - komentuje Kaczoń.

Z kolei z roku na rok coraz mniej jest nośników o powierzchni 18 m kw., ale zdaniem Lecha Kaczonia nie znikną całkowicie z oferty, bo stają się popularne wśród lokalnych i regionalnych reklamodawców. - Byłoby jednak nadużyciem twierdzenie, że będą mieć w dalszej perspektywie wpływ na strukturę ekspozycji treści reklamowych. Raczej staną się jej niszowym uzupełnieniem. Dzisiaj rynek reklamowy jeszcze ich potrzebuje - ocenia prezes IGRZ.

Mniej więcej połowa wszystkich nośników outdoorowych należy do AMS (wchodzącej w skład grupy kapitałowej Agory). Przy czym firma ta najwięcej - 22,6 tys. - ma nośników małego formatu, z których aż 16,4 tys. to nakładki na nalewaki na stacjach benzynowych, 2,6 tys. - ramki w wagonach metra warszawskiego, 1,6 tys. - ramki na stacjach benzynowych, a 840 - półkola wiat przystankowych.

Jeśli chodzi o innych właścicieli małych nośników, to LiftBoards posiada 3,7 tys. nośników w windach, Mini Media - 1,5 tys. miniboardów, po 1,1 tys. kasetonów na latarniach i wyciągach narciarskich oraz 700 nośników w salonach prasowych, natomiast do Clear Channel Poland należy 700 nośników na plażach i 260 w centrach biznesowych.

firmatypy nośników
12 m²duży formatmały format
6x312x312x4pozostałe
AMS7 5371 7170416322 646
BC000000
BPMEDIA25336035129260
CCP01 916003970
CITYBOARD04 9170621100
DEFI000070
LIFTBOARDS000003 706
GIGABOARD00001490
GLOBART115600220
HEADZ000000
JETLINE00032800
KONESER370000214
MM000004 495
OUTDOOR 3559720058179
RUCH000000
SCHULZ02253040
STROEER9 2455 5466625131324
SUPERSIGNS00122000
WAREXPO00000535
SUMA17 74614 4357871 03957633 329
 
firmatypy nośnikówwszystkie nośniki
citylight 1,2x1,8mscroll 9m²duży format
6x38x4pozostałe
AMS12 4395569053001646 283
BC8210000821
BPMEDIA430000756
CCP5 609008378 588
CITYBOARD0000385 586
DEFI00001522
LIFTBOARDS000003 706
GIGABOARD000480197
GLOBART120000155
HEADZ00276280
JETLINE00000328
KONESER00000251
MM000004 495
OUTDOOR 300000868
RUCH6780000678
SCHULZ00005237
STROEER556406875916 895
SUPERSIGNS00000122
WAREXPO00000535
SUMA20 15896291551414290 603


Miastem ze zdecydowanie największą liczbą nośników outdoorowych jest Warszawa, w której znajduje się ich 20,7 tys. W aglomeracji górnośląskiej jest ich 8,7 tys., w Krakowie - 7,2 tys., a w Trójmieście - 6,4 tys. Poznań ma 5,3 tys. nośników, a Łódź i Wrocław - prawie po 5 tys. Ogółem w 16 największych miastach i aglomeracjach znajduje się w 74 proc. wszystkich nośników.

miasto aglomeracjatypy nośników
12 m²duży formatmały format
 6x312x312x4pozostałe
BIAŁYSTOK300118039163
BYDGOSZCZ4892449124406
GOP20462098116100331430
KIELCE142103220201
KRAKÓW13011308655775974
LUBLIN3222148112393
ŁÓDŹ98110385258221012
OLSZTYN164101243212
OPOLE12889120251
POZNAŃ10511163437345827
RZESZÓW1129001081
SZCZECIN825764375049361
TRÓJMIASTO13201388688485977
WARSZAWA317530722322531747975
WROCŁAW78110105242391337
ZIELONA GÓRA13369102333
suma132701286968875254216933
 
miasto aglomeracjanośniki tradycyjnewszystkie nośniki
citylight 1,2x1,8mscroll 9m²duży format
6x38x4pozostałe
BIAŁYSTOK860800687
BYDGOSZCZ335010001509
GOP25711221183528 671
KIELCE150200467
KRAKÓW31101421113737 183
LUBLIN17907001136
ŁÓDŹ169624521704 952
OLSZTYN60300495
OPOLE640200537
POZNAŃ18301311154095 327
RZESZÓW150700306
SZCZECIN8387530403 033
TRÓJMIASTO22631361022336 449
WARSZAWA49252432203227220 663
WROCŁAW150789791904 955
ZIELONA GÓRA00000538
suma194409628664978966908


Powyższe dane pochodzą z firm (ze wszystkimi zależnymi od nich podmiotami): AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, LiftBoards, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo.

Z kolei według informacji Polish Digital Signage Association i firmy Screen Network na koniec ub.r. było w Polsce dokładnie 60 544 tys. ekranów reklamowych digital signage, z których trzy czwarte (45,6 tys.) należało właśnie do Screen Network.

FirmaLiczba lokalizacjiNośniki stacjonarneNośniki mobilne
indooroutdoorindooroutdoor
Screen Network7 23445 50333937
DDS Poland18313 110   
Internet Media Services517791   
PRN Polska47624   
Benefit Multimedia173383   
suma8 15460 41133937


Lech Kaczoń ocenia, że polski rynek digital signage jest bardzo niestabilny. - Zachodzi na nim wiele zmian spowodowanych zarówno własnościowych, jak również koncepcyjnych. Ponadto funkcjonuje ogromna liczba indywidualnych inwestorów, posiadających często od jednego do kilku nośników, działających w zasadzie poza klasycznym systemem digital signage i mających bardzo często trudności ze sprzedażą „czasów emisji”. Nie są one ujęte w niniejszym raporcie - opisuje Kaczoń.

Dołącz do dyskusji: W Polsce jest 90 tys. nośników outdoorowych i 60 tys. digital signage

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
az
cityboard bez nosnikow 12m, to chyba zart!
odpowiedź
User
izabela123
Moim zdaniem technologia Digital Signage dopiero raczkuje w Polsce, dlatego rynek jest niestabilny. Jednak uważam, że warto inwestować w taką formę reklamy. Sama dzięki niej reklamuję swoje usługi. Mogę polecić firmę z Wielkopolski, ktora wykorzystuje tę technologię.
odpowiedź
User
Borys
Odbiorca świadomy najnowszych technologii oczekuje więcej, dlatego Digital Signage będzie coraz skuteczniejszą formą dotarcia do konsumenta. Tutaj ciekawy artykuł na ten temat nanovo-blog.pl/2016/02/19/digital-signage-na-miare-oczekiwan/#more-68.
odpowiedź