W 2021 roku polski rynek mediów i rozrywki będzie wart 11,5 miliarda dolarów
Według prognoz firmy PwC rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rozwijał się w tempie 3,3 procent rocznie, by w 2021 r. osiągnąć wartość niemal 11,5 mld dolarów. Na przełomie 2017 i 2018 roku może dojść do historycznej zmiany - wydatki na reklamę internetową w Polsce przekroczą tę na reklamę telewizyjną.
Jak wynika z raportu PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021” średnie tempo rozwoju rynku mediów i rozrywki na świecie w perspektywie kolejnych 5 lat wyniesie 4,2 proc. Jeżeli chodzi o Polskę wzrost będzie poniżej tego poziomu – średniorocznie osiągnie poziom 3,3 proc., zaś przychody sektora w 2021 r. wyniosą 11,5 mld dol. (wobec 10 mld dol. w br.).
Według analityków za globalne wzrosty w obszarach mediów i rozrywki odpowiadać będą głównie wideo w internecie, reklama online oraz segment gier wideo.
Telewizja i treści wideo
Według autorów raportu polski segment wideo w internecie będzie rozwijał się dynamicznie osiągając średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 12,2 proc. i wartość 157 mln dol. w 2021 r. Zadaniem ekspertów cały czas obserwować będziemy odwrót od nośników fizycznych - rynek sprzedaży i wypożyczania płyt DVD oraz Blu-ray będzie się kurczył. To spowoduje, że już w br. przychody z wideo w sieci po raz pierwszy przewyższą przychody z wideo domowego na nośnikach fizycznych (104 wobec 98 mln dol.).
Zdaniem ekspertów PwC jeszcze szybszy rozwój tego segmentu od lat hamuje brak skutecznych rozwiązań pozwalających walczyć z piractwem w sieci. Jeżeli chodzi o obszar SVOD, to jego rozwój został zdynamizowany przez wejście na polski rynek Netflixa, choć pozycja tego dostawcy pozostanie na naszym rynku ograniczona, między innymi z uwagi na brak polskich treści.
Zgodnie z raportem rynek płatnej telewizji cechuje duża dojrzałość i nasycenie. Płatna telewizja dociera obecnie do ponad 70 proc. gospodarstw domowych. To powoduje, że według przewidywań liczba jej odbiorców będzie rosła powoli i sięgnie w 2021 r. 11,2 mln gospodarstw domowych. Oznacza to, że średnioroczna stopa wzrostu wyniesie w badanym okresie zaledwie 0,1 proc.
Z uwagi na powolny wzrost operatorzy koncentrują się obecnie na zwiększaniu przychodów z istniejących klientów. Dzięki tym działaniom w 2021 r. ich wpływy osiągną pułap 1,75 mld dolarów, wobec 1,72 mld obecnie.
Jeżeli chodzi o telewizyjne sieci satelitarne, to raport przypomina że na koniec 2016 r. docierały one do 5,93 mln gospodarstw domowych. Za sprawą średniorocznej stopy spadku wynoszącej 0,5 proc. wartość ta zmaleje do 5,8 mln w 2021 r., wciąż jednak utrzyma się ich przewaga nad sieciami kablowymi, które w okresie objętym prognozą nie urosną.
Jednocześnie cały czas na znaczeniu zyskuje technologia IPTV (przesyłania sygnału telewizyjnego za pośrednictwem internetu). W tym obszarze średnioroczna stopa wzrostu wyniesie 7,1 proc. i w 2021 r. z tego rodzaju rozwiązań korzystać będzie ponad 611 tys. abonentów.
Reklama internetowa i telewizyjna
Analitycy PwC zapowiadają, że br. może przynieść dużą zmianę na naszym rynku reklamy. Na przełomie obecnego i przyszłego roku po raz pierwszy wartość reklamy internetowej ma szansę przewyższyć wartość reklamy telewizyjnej i wyniesie 947 mln dol. wobec 909 mln. Choć rynek reklamy telewizyjnej będzie się cały czas rozwijał, to reklama internetowa będzie wzrastać bardziej dynamicznie, skutkiem czego wartość rynku reklamy telewizyjnej będzie w 2021 r. równa 60 proc. rynku reklamy internetowej.
Do 2021 r. spoty wideo w internecie będą odpowiadały za 20 proc. przychodów z reklamy internetowej. Na rynku płatnego wyszukiwania niekwestionowanym liderem pozostaje Google, wartość tego rynku wyniosła w ub.r. 216 mln dol. i wzrośnie do 348 mln dol. w 2021 r.
W 2016 r. wartość rynku reklamy telewizyjnej wynosiła w Polsce 896 mln dolarów. W kolejnych latach średnioroczny wzrost wyniesie 0,8 proc., a cały segment w 2021 r. osiągnie wartość 932 mln dol. Z kolei tempo rozwoju rynku reklamy internetowej będzie dwucyfrowe, dlatego jego wartość z 838 mln dol. obecnie do 2021 r. zmieni się na 1,5 mld dol.
Gazety i czasopisma
Eksperci PwC prognozują, że trend spadkowy w sektorze polskiej prasy codziennej nadal będzie się utrzymywał. Główną przyczyną tej sytuacji jest odpływ czytelników do internetu. Do 2021 r. przeciętny nakład dzienny będzie topniał w średniorocznym tempie 6,8 proc . Skurczą się również przychody, z 377 mln dol. w 2016 r. do 346 mln w roku 2021.
Raport podkreśla, że dostrzegając zmianę preferencji czytelników polscy wydawcy stosunkowo wcześnie zaczęli pobierać opłaty za dostęp do artykułów w wersji cyfrowej. Z szacunków PwC wynika, że przychody te będą w dalszym ciągu rosły (średniorocznie w tempie 15,3 proc.), w 2021 r. osiągając wartość 25 proc. nakładu papierowego.
Z kolei wartość rynku czasopism w Polsce w 2021 r. wyniesie 418 mln dol., co oznacza spadek o 4 proc. w porównaniu do 2016 r. (433 mln dol.). Jeżeli chodzi o nakład cyfrowy to wciąż pozostanie on ograniczony (8,4 proc. przychodu w przypadku czasopism konsumenckich). Z uwagi na spadek przychodów z reklam drukowanych (z 77 mln w 2016 r. do 49 mln dol. w 2021 r.) zwiększać się będzie znaczenie portali internetowych należących do magazynów.
E-sport
Po raz pierwszy PwC w swoim raporcie przeanalizowało branżę e-sportu, która coraz szybciej zyskuje na wartości. Według szacunków pomiędzy 2012 i 2021 r. wartość 10 kluczowych rynków e-sportów zwiększy się ponad 20-krotnie. Ten dynamiczny rozwój oznacza, że w 2021 r. będą one warte 874 mln dol., a w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (gdzie Polska jest czołowym rynkiem) osiągną poziom 16 mln dol.
Autorzy raportu podkreślają, że barierą hamującą rozwój tej branży jest brak inicjatyw dążących do kreowania nowych talentów oraz hermetyczność środowiska e-sportowców. Zdaniem ekspertów, rozwiązaniem może być wprowadzenie do branży przedstawicieli biznesu, którzy pomogą uporządkować segment z poszanowaniem graczy-pasjonatów.
Eksperci PwC wskazują również na konieczność zmian legislacyjnych, od których zależy wsparcie sponsorów. Kluczowe znaczenie ma stanowisko MKOL-u, który uznając e-sport za dyscyplinę, umożliwi legalizacje na poziomie ustawodawstwa lokalnego. Otworzy to drzwi do powołania związków e-sportowych i uporządkowanie kwestii oficjalnych rozgrywek: Pucharu Polski i Mistrzostw Polski.
W raporcie uwzględnia się również wnoszenie przez inwestorów nie tylko zasobów finansowych, ale i wiedzy oraz wysokich wymagań. - Te ostatnie wesprą profesjonalizację branży, wymuszą rozsądną dystrybucję środków między interesariuszy (rozwój drużyn, nowych zawodników, organizacji) oraz wypracowanie metod stymulujących wzrost widzów (tłumaczenie e-sportu i akwizycja) - czytamy w raporcie.
Dołącz do dyskusji: W 2021 roku polski rynek mediów i rozrywki będzie wart 11,5 miliarda dolarów
Odnoszę wrażenie, że wiele raportów po latach okazuje się nic nie warte. A przecież na podstawie tych analiz/raportów wiele osób i firm (płaci za doradztwo) podejmuje decyzje biznesowe i potem wszystko idzie w ...