Usługi osobiste przyszłością telewizji
Według najnowszych badań usługi osobiste i interaktywne będą katalizatorami rozwoju mobilnej telewizji. Dlaczego?
Według najnowszych badań, zleconych przez firmę Nokia i przeprowadzonych przez dr Shani Orgad z London School of Economics, usługi osobiste i interaktywne będą katalizatorami rozwoju mobilnej telewizji. Raport zatytułowany „This Box Was Made For Walking” („Ta technologia została stworzona dla tych, którzy żyją w ruchu”) traktuje o wpływie telewizji mobilnej na branżę mediową i reklamową.
Przewiduje on, że korzystanie z usług telewizji mobilnej będzie o wiele bardziej osobiste w porównaniu z tradycyjnym medium. Będzie to mieć także wielki wpływ na samych odbiorców usług oraz działalność dostawców treści i reklamodawców. Odbiorcy będą mogli pobierać treści w każdym miejscu i o każdej porze, samodzielnie decydując o tym, co chcą oglądać. Użytkownicy będą w stanie tworzyć i przesyłać własne materiały telewizyjne, a dostawcy i reklamodawcy będą mieć możliwość dostosowania oferty do oczekiwań odbiorców.
„Aby usługi telewizji mobilnej stały się czymś więcej, niż tylko wersją przenośną telewizji tradycyjnej, będą musiały opierać się na istniejących kanałach i programach. Ważne przy tym będzie wykorzystanie możliwości, jakie daje Internet” — mówi dr Shani Orgad. „Telewizja mobilna stanie się platformą multimedialną, dla której duże znaczenie będą miały personalizacja, interaktywność i treści tworzone przez użytkowników”.
„Wkraczamy w nową erę telewizji — medium opartego na usługach osobistych i korzystaniu z treści wideo”, mówi Harri Männistö, dyrektor w dziale Multimedia w firmie Nokia. „Raport London School of Economics podkreśla szerokie możliwości stojące zarówno przed nadawcami, jak i reklamodawcami w nowej erze telewizji mobilnej".
Według raportu najważniejszą funkcją telewizji mobilnej będzie, popularne już dziś, udostępnianie treści tworzonych przez użytkowników. Można to wywnioskować m.in. z ogromnego wzrostu zainteresowania serwisem YouTube. W miarę jak konsumenci będą coraz częściej używać urządzeń mobilnych do tworzenia materiałów wideo, zaczną pojawiać się nowe platformy umożliwiające dystrybucję i rozpowszechnianie treści wśród innych użytkowników. Na rozwój tego trendu w przyszłości wskazuje działalność amerykańskiej stacji telewizyjnej Current TV, w której 30% treści tworzą odbiorcy.
Reklama pięciosekundowa
Dr Orgad zbadała wpływ telewizji mobilnej na branżę reklamową. Autorka raportu uważa, że przed tą branżą otwierają się nowe możliwości w zakresie skuteczniejszego docierania do odbiorców i interakcji z grupami docelowymi. Dzięki telewizji mobilnej reklamodawcy będą w stanie dopasować nadawane treści do potrzeb użytkowników na poziomie niemożliwym do uzyskania w przypadku telewizji tradycyjnej. Osiągną w ten sposób większą skuteczność reklam w porównaniu z zamieszczanymi w Internecie.
W raporcie zaznaczono także kwestię prowadzonych przez reklamodawców badań nad spotami o długości 5 i 7 sekund, lepiej dostosowanymi do dynamicznego stylu życia potencjalnych odbiorców usług telewizji mobilnej.
Jakie programy zyskają popularność?
Raport przewiduje, że oferta programowa telewizji mobilnej będzie stanowić połączenie treści spotykanych w telewizji tradycyjnej oraz materiałów tworzonych z myślą o nowym medium.
Wg badań do najpopularniejszych treści telewizji mobilnej będą należeć wiadomości, programy rozrywkowe (seriale, programy typu reality show, komedie i kreskówki), programy sportowe i muzyczne, a także audycje dla dzieci. Materiały będą oczywiście dostosowane do preferencji odbiorców:
· Programy informacyjne będą o wiele krótsze i bardziej zwięzłe
· Zwiększone zostaną możliwości interaktywnego uczestnictwa w teleturniejach i wpływ odbiorców na fabułę seriali.
· Coraz większą popularność zdobywać będą materiały tworzone przez użytkowników.
· Wprowadzone zostaną nowe formaty nadawcze: na przykład w Chinach film „Kung Fu Szał” podzielono na dziesięć segmentów dostosowanych do możliwości telewizji mobilnej.
Nowe programy telewizyjne
W miarę rozwoju telewizji mobilnej popularność będą również zdobywać programy w nowym formacie. Oto kilka przykładów:
· Twarze i zbliżenia — ze względu na małe rozmiary ekranu nadawcy będą koncentrować się na twarzach występujących w programach osób, a odbiorcy na widocznych w zbliżeniach szczegółach — nie na całości obrazu jak w przypadku telewizji tradycyjnej.
· Na deser — programy telewizji mobilnej będą tak przygotowane, aby ich oglądanie nie zajmowało wiele czasu.
· Odcinki mobilne — treści podzielone na fragmenty i dostosowane rozmiarem do możliwości urządzeń mobilnych.
· Spektakle wizualne — nadawcy będą skupiać się na stronie wizualnej oferowanych treści, a nie konwencjonalnej narracji, podkreślając znaczenie obrazu.
· Treści lokalne — programy traktujące o bieżących sprawach ważnych dla użytkowników w danym regionie.
Nowa definicja czasu najwyższej oglądalności
Według raportu najlepszym czasem antenowym w telewizji mobilnej może być wczesne popołudnie. Teoria ta jest wsparta badaniami przeprowadzonymi wśród konsumentów w Europie, gdzie stwierdzono wysoki poziom korzystania z usług telewizji mobilnej podczas dnia, jak również w tradycyjnych porach dużej oglądalności telewizji tradycyjnej, czyli wcześnie rano i wieczorem.
Raport „This Box Was Made For Walking” opracowała dr Shani Orgad, wykładowca na wydziale Mediów i Komunikacji London School of Economics. Autorka oparła się na istniejącej literaturze, analizie próbnych wdrożeń usług telewizji mobilnej, informacjach uzyskanych podczas wywiadów przeprowadzonych z ekspertami z branży telewizyjnej, mobilnej, reklamowej i innych branż związanych z mediami, a także danych zebranych podczas imprez branżowych.
Dołącz do dyskusji: Usługi osobiste przyszłością telewizji