SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UPC Polska kupuje Multimedia Polska za 3 mld zł

Sieć kablowa UPC Polska podpisała we wtorek przedwstępną umowę zakupu akcji spółki Multimedia Polska, trzeciego co do wielkości operatora kablowego na polskim rynku. Wartość transakcji ustalona została na 760 mln dolarów.

- Dzięki transakcji wzrośnie skala działalności UPC Polska, co pozwoli operatorowi skuteczniej konkurować na rynku oraz inwestować w rozwój i innowacje, które przyniosą korzyści polskim klientom i firmom - poinformowano w komunikacie prasowym.

W wyniku podpisanej we wtorek przedwstępnej umowy przez UPC Polska (właścicielem jest Liberty Global) z Multimedia Polska, wartość transakcji ustalona została na około 3 mld zł (760 mln USD), ale ostateczna cena nabycia może zostać skorygowana w dół w zależności od wyników operacyjnych i finansowych w okresie poprzedzającym zamknięcie transakcji. Cena stanowi równowartość 6,2-krotności osiągniętego przez Multimedia Polska wyniku EBITDA w roku 2015, skorygowanego o 124 mln zł (około 30 mln USD) prognozowanej rocznej wartości synergii powstałej na bazie przychodów i pozycji kosztowych.

W pierwszej połowie br. Multimedia Polska zanotowała 169,1 mln zł skorygowanej EBIDTA i 11,7 mln zł zysku netto. Na koniec tego okresu firma świadczyła 1,71 mln jednostkowych usług (RGU), o 146 tys. więcej niż przed rokiem. Wiosną br. operator zmienił strategię biznesową, wprowadzając do swojej oferty gaz ziemny. Grupa Multimedia Polska posiada ponad 1,1 mld zł długu netto (1,34 mld zł brutto).

- Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby klienci Multimedia mogli korzystać z superszybkiego internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji - Horizon TV - powiedział Mike Fries, prezes Liberty Global.

Transakcja zostanie sfinansowana poprzez zwiększenie zadłużenia oraz posiadane aktywa własne. Umowa nie obejmuje pozostałych aktywów Multimedia Polska w branży ubezpieczeniowej i energetycznej. Transakcja przewiduje zwyczajowe klauzule warunkowe, w tym konieczność uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kupujący oczekują, że transakcja zostanie sfinalizowana w ciągu następnych dwunastu miesięcy.

- Ta transakcja potwierdza nasze przywiązanie do polskiego rynku i pozwoli nam na zrównoważenie warunków konkurencji z dużo większymi podmiotami ogólnopolskimi, co będzie korzystne dla konsumentów oraz polskiej gospodarki. Znacznie większy potencjał obu podmiotów zwiększy nasze możliwości dalszych inwestycji i rozwoju innowacyjnych produktów, realizując nasz strategiczny cel jakim jest zwiększania satysfakcji klientów - dodał Frans-Willem de Kloet, dyrektor zarządzający UPC Polska.

- Jako Multimedia zawsze chcieliśmy być istotnym elementem dużych procesów konsolidacyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym. Zarówno w opinii mojej, jak i obecnego akcjonariatu Grupy Multimedia, polski rynek telekomunikacyjny wyczerpał proste formuły wzrostu. Rosnące wymagania klientów wymagają znaczących inwestycji, które będą mogły być realizowane tylko przez duże podmioty o zasięgu ogólnopolskim i globalnym, posiadające dostęp do odpowiedniego finansowania i najnowszych technologii. Rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. Moim zdaniem jest to jedyna droga do utrzymania wysokiego tempa inwestycji w infrastrukturę, co w konsekwencji zawsze będzie z korzyścią dla konsumentów - komentuje Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska.

Na koniec czerwca br. sieć UPC Polska miała 1,4 mln klientów, którzy wykupili łącznie 2,9 mln usług a Multimedia Polska miało 831,5 tys. klientów. Połączony podmiot będzie obejmował swoim zasięgiem ponad 4 mln gospodarstw domowych i firm.

Multimedia Polska to kolejny konkurent przejmowany przez UPC Polska. Pięć lat temu firma sfinalizowała kupno sieci Aster za 2,4 mld zł od funduszu Mid Europa Partners.

Liberty Global to największy na świecie międzynarodowy operator usług telewizji kablowej i szerokopasmowego internetu, działający w ponad 30 krajach Europy, Ameryki Południowej i Karaibów.

Działalność Liberty Global prowadzona jest w formie dwóch spółek akcyjnych -  Liberty Global Group (notowana na NASDAQ jako: LBTYA, LBTYB oraz LBTYK) obejmującej rynki europejskie oraz LiLAC Group (notowana na NASDAQ jako: LILA oraz LILAK, OTC Link: LILAB), w skład której wchodzą rynki Ameryki Południowej i Karaibów.

Liberty Global Group prowadzi działalność w 12 państwach europejskich pod markami: Virgin Media, Ziggo, Unitymedia, Telenet oraz UPC. LiLAC Group działa w ponad 20 krajach Ameryki Południowej i Karaibów pod markami: VTR, Flow, Liberty, Mas Movil i BTC. Ponadto LiLAC Group jest operatorem podmorskiej sieci światłowodowej w całym regionie docierającej do ponad 30 rynków.

Dołącz do dyskusji: UPC Polska kupuje Multimedia Polska za 3 mld zł

34 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
transakcja roku
odpowiedź
User
polo
to będą następne podwyżki usług
odpowiedź
User
Nie
Mam nadzieję, że UOKiK nie wyrazi zgody.
odpowiedź