SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK po skargach klientów sprawdzi, jak Plus i Play reklamują 5G

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora Plusa oraz P4, właściciela Play. Urząd przygląda się reklamom sieci 5G tych operatorów, sprawdzi też, jak informują o wprowadzaniu technologii do oferty. Konsumenci skarżą się, że nie mogą skorzystać z 5G w Plusie i Play, mimo zapewnień ze strony przedsiębiorców.

Fot. flickr.com Fot. flickr.com

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają sygnały konsumentów dotyczące ofert dostępu do internetu w technologii 5G (piąta generacja sieci komórkowej, dzięki której zwiększy się prędkość internetu i pobierania danych).

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Sprawdzi w nich informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Zobacz: UOKiK sprawdzi, czy UPC Polska nie zawyża opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem

Prezes UOKiK: informacja o 5G musi być rzetelna

- Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zobacz: Operator Plusa musi zapłacić 50 mln zł kary

Klienci skarżą się na oferty 5G w Plusie i Play

Jak informuje urząd w komunikacie, klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje Internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii.

Prezes UOKiK zweryfikuje w postępowaniach wyjaśniających czy sytuacje opisane przez konsumentów miały miejsce.  

Zobacz: Operator Plusa nie dostarczał klientom regulaminów promocji, sąd utrzymał 6 mln zł kary od UOKiK

Plus w grudniu br. informował, że liczba stacji 5G operatora wzrosła do 3 tys. zapewniając zasięg 5G w 800 miejscowościach, zarówno tych większych, jak i mniejszych. Operator wskazuje, że w zasięgu technologii 5G Plusa mieszka obecnie ponad 19 mln osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski.

Plus zaznacza, że jego sieć 5G, jako jedyna w kraju działa w paśmie 2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje 5G o maksymalnej szybkości technologicznej do 600 Mb/s.

Jesienią ubiegłego roku sieć telekomunikacyjna Play poinformowała, że internet 5G jest w niej dostępny w 700 miejscowościach w całym kraju. Podała też listę miejscowości w województwie lubuskim, dolnośląskim i wielkopolskim, w których działa już sieć 5G.

Operator sieci Play wdraża 5G od stycznia 2020 w oparciu o posiadane częstotliwości w paśmie 2100 MHz. Telekom zapowiedział, że do końca lipca br. sieć 5G będzie obsługiwało 2 576 jego nadajników pokrywających swoim zasięgiem 35 proc. populacji Polski.

Dołącz do dyskusji: UOKiK po skargach klientów sprawdzi, jak Plus i Play reklamują 5G

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
5G na ten moment jest dostępne w wybranych taryfach operatorów.
0 0
odpowiedź
User
Lolik
Warto zauważyć że to 5g nie ma wiele wspólnego z założeniami. Zdaje się że przede wszystkim nie spełnia warunku opóźnienia rzędu 1-4 ms ktore wskazano w specyfikacji parametrów jakościowych zdefiniowanych przez itu
0 0
odpowiedź
User
Mr
Żeby mieć to niby 5G człowiek musi wykupić abonament za około 50 zł. Chore. Za granicą mam 5G w prepaidzie.
0 0
odpowiedź