SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: Alternatywni operatorzy naruszają prawa konsumentów

Alternatywni operatorzy telefonii stacjonarnej skontrolowani przezUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) naruszają prawakonsumentów, wynika z raportu przedstawionego w czwartek przezurząd. Wśród skontrolowanych znajdują się firmy z GPW: MultimediaPolska i Netia.

"Nieprawidłowości przy zawieraniu umów stwierdziliśmy uwszystkich dziewięciu, największych skontrolowanych operatorówalternatywnych" - powiedziała prezes UOKiK MałgorzataKrasnodębska-Tomkiel podczas konferencji prasowej.

UOKiK skontrolował wzory umów proponowane przez firmy: UPC,Telefonia Dialog, Toya, Aster, Tele 2, Netia, Vectra, GTS Energisoraz Multimedia Polska.

"Część operatorów już dobrowolnie zareagowała na nasze uwagi, zinnymi spotkamy się w sądzie" - powiedziała Krasnodębska-Tomkiel.Prezes UOKiK poinformowała, że przeciwko Dialogowi, Aster, Toya iTele2, które nie zastosowały się do zaleceń urzędu, wszczętopostępowania administracyjne. W stosunku do spółek Aster i Toyaskierowano też pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.UOKiK prowadzi również jeszcze kilka postępowań wyjaśniających.

UOKiK uznał, że interesy konsumentów, narusza m.in. klauzula,według której abonent może bezpłatnie zmienić abonament na wyższy,ale za zmianę abonamentu na niższy musi zapłacić.

Według prezes UOKiK, taka opłata ma charakter jednorazowy idotyczy opłaty za wykonanie tej samej czynności. Jej celem nie jestrekompensata za utracone korzyści, z związku z czym opłata powinnabyć taka sama w przypadku przejścia na wyższy, jak i niższyabonament.

UOKiK zakwestionował też prawo operatora do zastrzeganiadodatkowych opłat za ponowną aktywację zawieszonych usług.

"Jeśli klient zalegał z opłatami, to operator ma prawo doodsetek, ale nie dodatkowej opłaty" - podkreśliłaKrasnodębska-Tomkiel. UOKiK nie godzi się też z ograniczeniem przezoperatorów swojej odpowiedzialności za przerwy w świadczeniu usług.Natomiast w przypadku dostawców telewizji kablowej, według UOKiK,mają oni obowiązek indywidualnego informowania klientów o wszelkichzmianach programowych.

UOKiK zakwestionował też praktyki polegające na utrudnianiurezygnacji konsumentom z automatycznego przedłużania umowy.Wątpliwości urzędu budzą umowy, które nie przewidują możliwościzłożenia oświadczenia o nieprzedłużaniu umowy lub nie precyzują, najakich warunkach dochodzi do jej automatycznego przedłużenia.Zdaniem UOKiK automatyczne przedłużenie możliwe jest jedynie nawarunkach aktualnie obowiązujących, ale i tak jedynie powcześniejszym dostarczeniu ich konsumentowi.

Krasnodębska-Tomkiel podkreśliła, że cieszy ją zwiększanie przezoperatorów alternatywnych udziału w rynku, gdyż sprzyja tokonkurencji, ale również oni nie mogą naruszać praw konsumenta(podkreśliła, że UOKiK wiele razy interweniował w przypadkunaruszania takich praw przez Telekomunikację Polską).

Według danych przytoczonych przez UOKiK, udział TP SA w rynkutelefonii stacjonarnej wynosi 83%, a w rynku dostawców internetu -38%.

Dołącz do dyskusji: UOKiK: Alternatywni operatorzy naruszają prawa konsumentów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl