UKE: TPSA mogła dyskryminować Netię w IV kw. 2009 roku
Telekomunikacja Polska (TPSA) mogła w IV kwartale ubiegłego roku stosować praktyki dyskryminujące największego operatora alternatywnego Netię, ocenił Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w analizie kwartalnego raportu TPSA dotyczącego realizacji porozumienia z regulatorem rynku.
Z raportu wynika jednak, że w grudniu TPSA lepiej realizowała umowę, która ma zapobiec przymusowemu podziałowi spółki, niż miesiąc wcześniej.
"Największy konkurent TP (Netia) na rynku detalicznym uzyskuje najniższą średnią wartość wskaźników KPI w stosunku do innych klientów hurtowych. Przedstawione dane mogą świadczyć o dyskryminacji Netii w relacji do innych klientów w IV kw. 2009 r." - czytamy we wnioskach z analizy raportu TPSA.
UKE podkreśla, że według zasad rynkowych, największy klient jest poddawany najintensywniejszym programom lojalnościowym.
"…jednak w przypadku Netii, TP nie stosuje tej zasady, przeciwnie, dane wskaźników KPI wskazują, że najlepszego klienta traktuje najgorzej. Powodem tego może być fakt konkurowania TP z Netią na rynku detalicznym, jednak rekomendowane byłoby konkurowanie TP jakością oraz innowacyjnością na rynku detalicznym, a nie zapobieganie rozwojowi konkurencji poprzez oferowanie gorszej jakości obsługi na rynku hurtowym" - czytamy dalej.
KPI (Key Performance Indicators) to wskaźniki wybrane przez regulatora, TPSA oraz operatorów alternatywnych, które (w tym przypadku) mają wskazać, czy dział hurtowy operatora dominującego nie dyskryminuje operatorów alternatywnych. Monitorowanie tych wskaźników jest częścią porozumienia, które ma zapobiec przymusowemu podziałowi TPSA na część hurtową i detaliczną. Wśród KPI obecnie raportowanych przez spółką są takie wskaźniki jak: liczba uszkodzeń na 100 linii głosowych, średnia terminowość świadczenia usług, itd.
Średnia z wszystkich wskaźników KPI (wyłączając wsk. statystyczne oraz oparte na terminach z umów z OA) wzrosła w grudniu do 94,99% wobec 91,48% w listopadzie.
"Średnia wartość wskaźników KPI jest jeszcze daleka od poziomu referencyjnego [100%], widać jednak poprawę w kolejnym miesiącu" - czytamy w komentarzu UKE.
Urząd zaznacza jednak, że niedobór wskaźników pozwalających na ocenę zjawiska niedyskryminacji (zarówno hurtowych jak i detalicznych) nie umożliwił w pełni zmierzenia poziomu niedyskryminacji w IV kwartale 2009.
"Na 11 porównań świadczenia usług detalicznych i hurtowych, tylko 3 są możliwe do zmierzenia. TP powinna jak najszybciej rozpocząć raportowanie brakujących wskaźników KPI" - czytamy we wnioskach z analizy. UKE zaznacza też, że "nadal istotny udział wskaźników o niskich wartościach informuje o konieczności dopracowania wielu procesów biznesowych TP na rynku hurtowym i detalicznym".
Dołącz do dyskusji: UKE: TPSA mogła dyskryminować Netię w IV kw. 2009 roku