Tylko 30 proc. Polaków ufa mediom, jedynie 19 proc. rządowi
Polacy są na ostatnim miejscu na świecie pod względem poziomu zaufania do wszystkich instytucji - wynika z trzeciej edycji raportu Edelman Trust Barometer.
Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych (NGO’s) i mediów, spadło w Polsce o co najmniej 10 pkt proc. w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.
Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc. Wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany - spadł bowiem z 56 do 45 proc.
Trzeci rok z rzędu maleje poziom deklarowanego zaufania do mediów - w 2011 roku wynosił on 53 proc., w br. jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało się na stale wysokim poziomie. Po raz pierwszy w historii badania Edelman Trust Barometer, zaufanie Polaków do instytucji pozarządowych spadło rok do roku - o 15 pkt proc., do 47 proc.
- Najniższy wynik na świecie i bardzo wyraźne spadki we wszystkich obszarach, pokazują, że Polacy są głęboko rozczarowani obecną sytuacją i potrzebują dialogu wokół najistotniejszych spraw społeczno-gospodarczych - komentuje Barbara Kwiecień, prezes Edelman Polska.
Najwyższy poziom deklarowanego zaufania osiągnęły branże technologiczna i produkcji elektroniki konsumenckiej (65 proc., spadek o 3 pkt proc. w skali roku). Kolejne miejsca zajęły motoryzacja (64 proc., wzrost o 2 pkt) oraz przemysł piwowarski i spirytusowy (56 proc., spadek o 8 pkt). Największy wzrost zaufania odnotowała branża chemiczna (o 5 pkt proc., do 55 proc.), a zdecydowany spadek odczuła branża farmaceutyczna (o 11 pkt proc., do 37 proc.).
Największym zaufaniem w Polsce, podobnie jak na świecie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).
Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 pkt) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 pkt). Znaczący wzrost zaufania osiągnęły w br. „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 pkt) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost o 10 pkt). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania) niż mediom tradycyjnym, którym ufa w tym zakresie mniej niż połowa badanych - 41 proc.
Edelman Trust Barometer to doroczne badanie zaufania i wiarygodności. Sondaż składał się z 20-minutowych wywiadów online przeprowadzonych na grupie 27 tys. respondentów z populacji ogólnej oraz dodatkowo 6 tys. liderów opinii w wieku 24-64 lat z 27 krajów. Wszyscy liderzy opinii spełniali następujące kryteria: edukacja na poziomie szkoły wyższej, dochód gospodarstwa domowego w górnym kwartylu dla odpowiedniej grupy wiekowej w danym kraju; przynajmniej kilka razy w tygodniu czytają lub oglądają media biznesowe/informacyjne; przynajmniej kilka razy w tygodniu śledzą kwestie polityki publicznej poruszane w mediach.
Dołącz do dyskusji: Tylko 30 proc. Polaków ufa mediom, jedynie 19 proc. rządowi
i podziela tę opinię znakomita większość Polaków. W sumie się temu nie dziwię :/