Tygodniki opinii nadal tracą, zyskał tylko „Newsweek”
W październiku br. większość tygodników opinii zanotowało spadki średniej sprzedaży ogółem, a najwięcej stracił „Przekrój”. Liderem zestawienia pozostał „Gość Niedzielny”, a największy wzrost zanotował „Newsweek Polska”.
Średnia sprzedaż ogółem tygodnika „Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej „Gość Niedzielny”) w październiku br. wyniosła 135 905 egz. i była o 5,30 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Z trzeciego na drugie miejsce awansowało „Uważam Rze” (Presspublica), którego sprzedaż ogółem jednak spadła w ciągu roku o 5,36 proc. do 126 400 egz. Tygodnik ten w czerwcu br. podniósł cenę z 2,90 zł do 3,90 zł.
Z kolei z drugiej lokaty na ostatnią pozycję podium spadła „Polityka” („Polityka” Spółdzielnia Pracy). Średnia sprzedaż ogółem tego tygodnika zmalała o 6,79 proc. do 124 762 egz.
Czwarte miejsce w październiku br. należało do tygodnika „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), którego sprzedaż wzrosła o 15,11 proc. do poziomu 119 280 egz. - był to jednocześnie największy wzrost w zestawieniu.
Kolejne tygodniki z zestawienia od czołówki dzieli już przepaść. Będący na pozycji piątej „Wprost” (AWR „Wprost”) zanotował w październiku br. średnią sprzedaż ogółem na poziomie 70 670 egz., czyli o 29,98 proc. niższą niż rok wcześniej.
Z kolei największy spadek w rankingu dotknął tygodnika „Przekrój” (Presspublica), który spadł z pozycji siódmej na ósmą. Natomiast jego średnia sprzedaż ogółem zmalała aż o 39,85 proc. i w analizowanym okresie wyniosła ona 16 985 egz. W październiku br. tygodnik ten zmienił formułę z lewicowego pisma na magazyn o kulturze, nowych technologiach oraz rynku pracy, a jego naczelnymi zostali Zuzanna Ziomecka oraz Marcin Prokop (więcej na ten temat). Wydawca w październiku br. nie przeprowadził jednak kampanii promocyjnej odmienionego „Przekroju”.
Wirtualnemedia.pl | październik | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 198124 | 136873 | 135905 | 203930 | 143838 | 143517 |
Uważam Rze | 215185 | 126886 | 126400 | 265155 | 133858 | 133561 |
Polityka | 181080 | 124762 | 124762 | 186625 | 134469 | 133844 |
Newsweek Polska | 182605 | 128335 | 119280 | 160321 | 119015 | 103627 |
Wprost | 164633 | 139465 | 70670 | 176283 | 127225 | 100933 |
Gazeta Polska | 136332 | 64015 | 63752 | 139268 | 67322 | 66309 |
Przegląd | 60900 | 19950 | 19950 | 60930 | 20487 | 20487 |
Przekrój | 45339 | 22796 | 16985 | 73000 | 34087 | 28237 |
Tygodnik Powszechny | 34529 | 18884 | 16737 | 38032 | 21198 | 16400 |
Przewodnik Katolicki | 35010 | 24646 | 2326 | 39204 | 26426 | 3130 |
Wśród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej w październiku br. pozycję lidera zajął „Tygodnik Angora” (Westa-Druk Mirosław Kuliś), którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 7,14 proc. do 340 998 egz. Z kolei średnia sprzedaż „Forum” („Polityka” Spółdzielnia Pracy) zmniejszyła się o 7,75 proc. do 14 819 egz.
Wirtualnemedia.pl | październik | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 523429 | 340998 | 340998 | 548557 | 367204 | 367204 |
Forum | 28238 | 14819 | 14819 | 30654 | 16064 | 16064 |
W październiku br. w porównaniu do września br. także większość tytułów odnotowało spadki średniej sprzedaży ogółem, a najwięcej stracił tutaj już jednak „Przewodnik Katolicki” (Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha) - było to 23,54 proc. Wzrost zanotował „Przekrój” - wyniósł on 7,09 proc.
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | październik | wrzesień | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 198124 | 136873 | 135905 | 197156 | 135576 | 134643 |
Uważam Rze | 215185 | 126886 | 126400 | 217098 | 130384 | 129884 |
Polityka | 181080 | 124762 | 124762 | 182000 | 130229 | 130229 |
Newsweek Polska | 182605 | 128335 | 119280 | 186195 | 137425 | 128204 |
Wprost | 164633 | 139465 | 70670 | 164240 | 138424 | 66914 |
Gazeta Polska | 136332 | 64015 | 63752 | 136544 | 66595 | 66076 |
Przegląd | 60900 | 19950 | 19950 | 60925 | 19271 | 19271 |
Przekrój | 45339 | 22796 | 16985 | 45508 | 21670 | 15860 |
Tygodnik Powszechny | 34529 | 18884 | 16737 | 31599 | 16933 | 16034 |
Przewodnik Katolicki | 35010 | 24646 | 2326 | 35010 | 25678 | 3042 |
WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | październik | wrzesień | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 523429 | 340998 | 340998 | 523146 | 365349 | 365349 |
Forum | 28238 | 14819 | 14819 | 29203 | 14681 | 14681 |
Dołącz do dyskusji: Tygodniki opinii nadal tracą, zyskał tylko „Newsweek”