Wielcy nieobecni w polskim streamingu (część 2)
W pierwszym zestawieniu przedstawiającym, które z najpopularniejszych seriali minionych dekad, wciąż są nieobecne w polskim streamingu, skupiliśmy się na produkcjach uznawanych za kultowe. Nasi czytelnicy podzielili się później własnymi spostrzeżeniami dotyczącymi ważnych tytułów, których próżno szukać w bibliotekach serwisów streamingowych. Dlatego postanowiliśmy uzupełnić listę wielkich nieobecnych w ofercie VoD.
1. „Zdrówko” (1982-1993)
Serial opowiada losy mieszkańców Bostonu, którzy regularnie spotykają się w ulubionym pubie i rozmawiają o swojej codzienności. Jednym z bohaterów serialu był Frasier Craine (w tej roli Kelsey Grammer), który doczekał się własnego spin-offu, pt. „Frasier”.
„Frasier” dorównał popularności swojemu poprzednikowi, a z czasem go nawet pokonał. Więcej o serialu pisaliśmy tutaj, a o nowych odcinkach, które zadebiutowały w 2023 roku tutaj.
W Polsce serial „Frasier” dostępny jest na platformie SkyShowtime, a „Zdrówko” wciąż nie doczekało się polskiej dystrybucji w streamingu. Ostatni raz produkcja była pokazywana w Polsce w 2017 roku przez CBS Action (kanał zakończył nadawanie 31.12.2019 r.).
2. „Szōgun” (1980)
„Szōgun” z Richardem Chamberlainem w roli głównej, to ekranizacja kultowej powieści Jamesa Clavella. Opowiada losy holenderskiego okrętu, który w 1600 roku dopływa do wybrzeży Japonii. Na czele załogi stoi John Blackthorne (w tej roli Richard Chamberlain), angielski pilot okrętowy, usiłujący przeżyć pierwsze starcie z nieprzychylnymi Japończykami. To, czym różnią się dwie serialowe adaptacje (stara i nowa), widzimy już w pierwszym odcinku nowego „Szōguna”. Twórcy stawiają widzom poprzeczkę wyżej i nie ułatwiają sprawy; na pewno łatwiej byłoby skoncentrować się na śledzeniu losów Europejczyków. Tymczasem wrzucają nas w skomplikowaną historię feudalnej Japonii zmagającej się z kryzysem władzy po śmierci poprzedniego zwierzchnika. Gdy jego następca wciąż jest chłopcem, Japonią rządzi pięcioosobowa Rada Regentów. Wśród nich rodzi się konflikt, który w każdej chwili może eskalować i doprowadzić do wojny domowej.
W serialu Disneya, w postać Johna Blackthorne’a wciela się Cosmo Jarvis, znany z „Peaky Blinders”. Chamberlain i Jarvis z pozoru nie są do siebie podobni, jednak gdy obejrzymy fotosy filmowe „Szōguna” z lat 80. i współczesnego, okaże się, że twórcy postawili na tego samego bohatera: postawnego, dobrze zbudowanego Anglika. Wygląd i zachowanie bohatera kontrastować będzie z wizualnością, usposobieniem i zwyczajami gospodarzy. W obydwu serialach obserwujemy silne zderzenie kultur i w obydwu, mimo że inaczej rozłożono akcenty, otrzymujemy wciągającą opowieść o pragnieniu władzy.
Polska premiera serialu odbyła się 1 stycznia 1985 roku. Widzowie oglądali „Szōguna” w niedzielne wieczory, w ramówce TVP.
3. „Cudowne lata” (1988-1993)
Serial ukazuje życie typowej amerykańskiej rodziny w latach 1968-1973 z punktu widzenia dorastającego Kevina (Fred Savage). Produkcja mocno osadzona w obyczajowości lat 60. zyskała sympatię widzów dzięki pokazywaniu losów bohaterów w kontekście ważnych wydarzeń społecznych i politycznych.
Narratorem serialu (głos dorosłego Kevina) jest aktor Daniel Stern, bardziej znany z filmów „Kevin sam w domu” i „Kevin sam w Nowym Jorku”, w których grał Marva, jednego ze złodziei. W czołówce dźwiękowej serialu słychać fragment utworu „With a Little Help from My Friends” w wykonaniu Joe Cockera.
„Cudowne lata” od 1990 roku pokazywała TVP2, a następnie Telewizja Puls, Polsat, TV4, Comedy Central Family i TVP Seriale.
Serial doczekał się nowej wersji, opowiadającej losy ciemnoskórej rodziny Williamsów żyjącej w Ameryce lat 60. XX wieku. Po dwóch sezonach zrezygnowano z produkcji. W Polsce dostępna jest na platformie Disney+.
4. „Świat według Bundych” (1987-1997)
„Świat według Bundych” dzisiaj wydaje się kultowym sictomem, w którym pojawiały się grubiańskie żarty i kloaczny humor, ale gdy odbywała się jego premierowa emisja, wywołał w Ameryce prawdziwy skandal. Działaczka społeczna Terry Rakolta, po obejrzeniu jednego odcinka, rozpoczęła krucjatę przeciwko produkcji. Powołała do życia stowarzyszenie „Amerykanie dla Odpowiedzialnej Telewizji” mające propagować wartości rodzinne w telewizji, a także próbowała zniechęcać reklamodawców do wykupywania bloków reklamowych w trakcie emisji serialu. Postać Kelly Bundy również przyczyniła się do niechęci, jaką Terry Rakolta darzyła sitcom.
Kelly Bundy (w tej roli Christina Applegate) była uosobieniem stereotypu głupiej blondynki, aktorka długo musiała z nim walczyć. Prawdopodobnie dopiero rola w serialu Netfliksa „Już nie żyjesz” z 2019 roku, pozwoliła jej udowodnić, że potrafi grać ciekawe i złożone bohaterki, wymykające się jednoznacznej ocenie.
„Świat według Bundych” skupia się na losach Ala Bundy’ego (Ed O’Neill), sfrustrowanego sprzedawcy butów, który czas wolny spędza na kanapie przed telewizorem. Historia dysfunkcyjnej rodziny Bundych osadzona w amerykańskich latach 80. wiele mówi o społeczeństwie tamtego okresu i problemach klasy robotniczej, z której wywodzi się Al.
„Świat według Bundych” zadebiutował w Polsacie 2 września 1996 roku i stał się jednym z flagowych seriali tej stacji w pierwszym okresie jej nadawania.
5. „Skrzydła” (1990-1997)
Serial komediowy opowiadał losy mieszkańców wyspy Nantucket (Massachusetts), pracujących na miejscowym lotnisku. Głównym bohaterem był Joe Hackett (Tim Daly), czyli właściciel linii lotniczej Sandpiper Air, w której zatrudniał swojego brata Briana (Steven Weber) oraz byłą stewardesę Fay Cochran (Rebecca Schull).
Lotnisko obsługiwała równolegle linia Aeromass, własność Roya Bigginsa (David Schramm), dążącego do wyeliminowania konkurencji za wszelką cenę. Obsługę lotniska stanowili także mechanik Lowell Mather (Thomas Church) oraz właścicielka bufetu, Helen Chappel (Crystal Bernard), przyjaciółka braci Hackett z dzieciństwa. Akcja toczyła się głównie na fikcyjnym lotnisku Tom Nevers Field, rzadziej w domach głównych bohaterów.
Serial w Polsce emitowany był w Polsacie.
Pierwszą część naszego zestawienia znajdziecie tutaj.
Dołącz do dyskusji: Wielcy nieobecni w polskim streamingu (część 2)