SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP planuje wyższe wpływy z reklam i rekompensaty. Obligacje skarbowe przyniosą 171 mln zł straty

W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów z reklam i sponsoringu oraz rekompensaty abonamentowej. Nadawca inflację odczuje m.in. w wyższych kosztach energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych spodziewa się minimum 171 mln zł straty.

Jacek Kurski, fot. AKPA Jacek Kurski, fot. AKPA

W tegorocznym budżecie Telewizja Polska wpisała rekordowe przychody w swojej historii - 3,419 mld zł. W ub.r. zanotowała 3,25 mld zł wpływów, a rok wcześniej 3,04 mld zł.

Od dwóch lat ponad połowa środków publicznego nadawcy pochodzi z rekompensaty abonamentowej. W br. ma otrzymać wprost z kasy państwa 1,786 mld zł, wobec 1,71 mld zł przed rokiem. Wypłata rekompensaty została zapisana w ustawie budżetowej, a w lutym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała, że do TVP trafi 1,75 mld zł.

Zmaleją natomiast wpływy TVP z bieżących i zaległych opłat abonamentowych - w ub.r. sięgnęły 330 mln zł, a w br. mają wynieść 295,8 mln zł, co KRRiT zapowiedziała jesienią.

Nadawca planuje w br. rozliczyć 39,6 mln zł z zakupu wozu transmisyjnego HD, amortyzacji praw do seriali oraz inwestycji w swoich ośrodkach regionalnych.

Igrzyska i mundial dadzą więcej z reklam

Przychody TVP z reklam i sponsoringu mają sięgnąć w br. 893,53 mln zł, co wobec 844,12 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 5,8 proc. Taka dynamika ma wynikać z transmitowania zimowych igrzysk olimpijskich (odbyły się w lutym) i piłkarskich mistrzostw świata (zaplanowanych na drugą połowę listopada i grudzień, awansowała do nich nasza reprezentacja). Nadawca już zaczął sprzedaż oferty reklamowej związanej z mundialem.

W efekcie tegorocznego wzrostu wpływy reklamowe i sponsoringowe firmy mają wyjść z covidowego dołka z 2020 roku i przewyższyć wynik z 2019 roku - 874 mln zł.

Pozostałe przychody według planu zwiększą się z 275,59 do 297,51 mln zł, m.in. dzięki wyższym dotacjom od Ministerstwa Spraw Zagranicznych na TVP Polonia, TVP Wilno, TVP World i Belsat TV. Ponadto w tej kategorii ujęte są wpływy m.in. ze sprzedaży programów, kampanii społecznych, usług, licencji, reemisji, VoD, działalności multimedialnej

Wynik ze zmiany stanu produktów ma wynieść 6,74 mln zł, wobec 18,99 mln zł w ub.r. i 71,82 mln zł w 2020 roku. W sprawozdaniu TVP podano, że na tegoroczną kwotę złożą się przede wszystkim „rozliczenie zaliczek na zakupione prawa sportowe w latach poprzednich, a przewidziane do emisji w 2022 r., zapasy programowe anten oraz produkcję w toku w Agencjach Kreacji”.

Sport, wojna i inwestycje podwyższą koszty

Telewizja Polska prognozuje, że jej koszty operacyjne sięgną 3,14 mld zł, jedynie o 0,7 proc. więcej niż przed rokiem. To dużo niższa dynamika niż w ub.r., kiedy wydatki poszły w górę o 21,7 proc. z 2,57 mld zł.

Publiczny nadawca wylicza w sprawozdaniu, że na tegoroczne koszty wpłynie obsługa dużych wydarzeń sportowych (na czele z mundialem i zimowymi igrzyskami) oraz relacje z wojny w Ukrainie. Planuje przeznaczyć więcej na produkcję treści tylko do swoich witryn internetowych oraz na inwestycje określone w strategii na lata 2021-2024, które spowodują wyższe koszty amortyzacji środków trwałych.

Na początku br. ruszyły prace na placu budowa hali zdjęciowej przy siedzibie głównej TVP, koszty mają wynieść ok. 150 mln zł. Niedawno nadawca w przetargu na budowę nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej za najkorzystniejszą uznał ofertę Korporacji Budowlanej Doraco z ceną maksymalną w wysokości 606,9 mln zł.

Ponadto TVP spodziewa się, że w związku z inflacją będzie ponosić „wyższe koszty cen energii, usług zewnętrznych związanych m.in. z ochroną, sprzątaniem itp.” Kilka miesięcy temu o podwyżki w związku z inflacją, która nie przekroczyła jeszcze wtedy 10 proc., upomniały się działające w firmie związki zawodowe. Nie przyniosło to efektów. - Oszacowane koszty żądań wykraczały poza wszelkie możliwości finansowe Spółki, wobec czego nie mogły zostać uwzględnione w zaproponowanym kształcie. Spowodowane jest to przede wszystkim brakiem ustabilizowanego finansowania, co uniemożliwia zaciąganie długoterminowych zobowiązań - przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVP w styczniu.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Obligacje skarbowe kilka miesięcy później będą warte mniej

Pozostałe wpływy operacyjne Telewizji Polskiej mają zmaleć ze 111,01 do 35,25 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - ze 194,43 do 144,93 mln zł.

Z drugiej strony nadawca prognozuje, że jego koszty finansowe pójdą w górę z 36,54 do 168,66 mln zł, z czego strata ze sprzedaży obligacji skarbowych ma wzrosnąć z 17,5 do minimum 160,7 mln zł „z uwagi na uwarunkowania rynkowe”.

Skąd ta strata? TVP od kilku lat dostaje rekompensatę abonamentową wiosną w formie obligacji skarbowych o zerowym oprocentowaniu. Ministerstwo Finansów w imieniu Skarbu Państwa odkupuje te papiery, ale nie od razu, tylko w kilku transzach. W ub.r. ostatnią część wykupiło na początku listopada. A przy obecnej inflacji każda kwota na nieoprocentowanym rachunku czy w obligacji z zerowym kuponem po pół roku jest warta co najmniej kilka proc. mniej.

Z podobnej przyczyny banki, które kilka lat temu chętnie kupowały obligacje skarbowe (bo pozwalało to zmniejszyć podstawę podatku bankowego) z niskim oprocentowaniem stałym, w ostatnich kwartałach musiały obniżać ich wycenę w swoich bilansach.

W 2021 r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 21,7 proc. do 3,12 mld zł zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł.

Dołącz do dyskusji: TVP planuje wyższe wpływy z reklam i rekompensaty. Obligacje skarbowe przyniosą 171 mln zł straty

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Groszek
Oglądamy regularnie TVP a przestaliśmy oglądać TVN.
0 0
odpowiedź
User
Tolek
Brawo TVP!
0 0
odpowiedź
User
Tobek
Dno przestań kłamać widać kasy nie mają biorą od ludzi
0 0
odpowiedź