TVP odnowiła cyfrowo prawie 3 tys. produkcji
Telewizja Polska pochwaliła się prawie 3 tysiącami odnowionymi cyfrowo produkcjami filmowymi i telewizyjnymi. Ponadto spółka zdigitalizowała aż 1000 kilometrów taśmy filmowej.
Wśród zrekonstruowanych produkcji znajdują się popularne seriale, filmy fabularne i dokumentalne, spektakle Teatru Telewizji i programy dla dzieci.
- Telewizja jest kustoszem unikalnego dziedzictwa narodowego, na który składa się ponad 1,5 mln audycji w 18 telewizyjnych archiwach. W samym głównym Archiwum TVP znajduje się ich około 430 tys. na nośnikach magnetycznych i ponad 100 tys. na nośnikach światłoczułych. To właśnie materiały zapisane na taśmie światłoczułej, inaczej filmowej, dają największą możliwość rekonstrukcji obrazu - mówi Przemysław Herburt, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP.
Zobacz także: ZUS sprawdzi umowy w Telewizji Polskiej. Szumlewicz: TVP idzie w odwrotnym kierunku niż premier i prezes PiS
”40-latek”, "Pan Tadeusz", "Noce i dnie" w cyfrowej jakości
W Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza w Warszawie znajduje jedna z najnowocześniejszych pracowni Digitalizacji i Rekonstrukcji, w której nową jakość zyskały niezapomniane przez widzów produkcje m.in. „Lalka”, „Noce i dnie”, „Chopin. Pragnienie miłości”, ”Pan Tadeusz”, ”40-latek”, „Ekstradycja”, ”Blisko, coraz bliżej”, ”Hydrozagadka”, „Nad Niemnem”, „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”, „Polskie drogi”, Boża podszewka”, „Defilada” i inne.
Zespół specjalistów od rekonstrukcji obrazu i dźwięku, edycji i korekcji barwnej, z niezwykłą precyzją pracuje nad każdą klatką filmową. To złożony proces technologiczny, który wymaga najwyższej klasy sprzętu, w tym precyzyjnych skanerów, nowoczesnych magnetofonów i specjalistycznego oprogramowania.
Zobacz także: TVP przez 3 lata zdigitalizowała 836 archiwalnych produkcji. Koszt: 80,8 mln zł
- Proces rekonstrukcji cyfrowej to oczywiście wspomniane nowoczesne technologie, jednak praca ta byłaby niemożliwa bez kilkudziesięcioosobowego zespołu pracowników Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP, który dokonuje iście benedyktyńskiej pracy nadając filmom nowe życie - dodaje Przemysław Herburt.
Zobacz także: TVP wyda 3,4 mln zł na wóz satelitarny UHD dla TAI
Kto uczestnicy w procesie digitalizacji
Nad procesem digitalizacji czuwają wybitni operatorzy, często ci, którzy pracowali przy oryginalnych produkcjach. Przy ”Lalce” współpracował z Telewizją Polską Tomasz Madejski, natomiast ”Noce i dnie” od strony artystycznej nadzorował Grzegorz Kędzierski.
Współpraca ta ma na celu nadanie filmom nowej jakość artystycznej i zachowanie tzw. efektu filmowego, który przed laty gwarantowały wielkie produkcje realizowane na taśmach światłoczułych.
W rezultacie jakość zrekonstruowanych produkcji sprzed 40 lat jest często lepsza niż produkcji współczesnych.
Dzięki rekonstrukcji cyfrowej Telewizja Polska tworzy bogatą cyfrową bibliotekę, która na zawsze zabezpieczy dziedzictwo polskiej szkoły telewizyjnej i filmowej przed degradacją.
TVP w pierwszej połowie roku zanotowała 936,5 mln zł zysku netto
Dołącz do dyskusji: TVP odnowiła cyfrowo prawie 3 tys. produkcji
Całe szczęście że po studiach jestem
jeżeli teraz po studiach taki jest poziom myślenia to słabo to widzę