TVP naruszyła prawo przez zaniżanie cen reklam?
UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe, które ma wykazać czy Telewizja Polska (TVP) nie naruszyła prawa przez nieuczciwe zaniżanie cen sprzedaży czasu reklamowego.
Poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piątkowym komunikacie.
Z wnioskiem o wszczęcie postępowania w tej sprawie zwróciły się do Prezesa UOKiK trzy spółki: Polsat, TVN oraz Agora. Zarzuciły one Telewizji Polskiej nadużywanie pozycji dominującej na rynku przez nieuczciwe obniżanie cen sprzedaży czasu reklamowego.
Ze względu na swój zasięg i oglądalność TVP jest liderem na rynku rozpowszechniania reklamy telewizyjnej. Powoduje to, że czas reklamowy oferowany przez nadawcę publicznego ma - w porównaniu z ofertą innych stacji telewizyjnych - najwyższą wartość. W efekcie ceny pozostałych nadawców muszą być dostosowane do oferty wiodącego nadawcy i ustalone na odpowiednio niższym poziomie.
Ponadto wnioskodawcy zwracają uwagę, że TVP korzysta ze środków publicznych (przychody z abonamentu radiowo-telewizyjnego), podczas gdy jedynym źródłem dochodów nadawców prywatnych jest sprzedaż reklam. Według Polsatu, TVN i Agory, zaniżanie wartości czasu reklamowego przez TVP powoduje, że nie są oni w stanie uzyskać przychodu na poziomie pozwalającym im utrzymać i rozwijać działalność nadawczą.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Prezes UOKiK może w decyzji nakazać zaniechania kwestionowanej praktyki, a na przedsiębiorcę nałożyć karę finansową sięgającą 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Co na te zarzuty TVP?
- Postępowanie dotyczy lat 2000 - 2003, zarzut więc jest trochę przedawniony - twierdzi dla "Rz" Telewizja Polska, która pod koniec marca złożyła w UOKiK swój wniosek o umorzenie postępowania.
Dołącz do dyskusji: TVP naruszyła prawo przez zaniżanie cen reklam?