TVP oszczędziła 46 mln zł na produkcjach, budżet „M jak miłość” 11 mln zł w dół
Telewizja Polska w efekcie negocjacji z producentami seriali, filmów i programów uzyskała w ub.r. 46,2 mln zł oszczędności. Koszty jednej umowy obniżono średnio o 8 proc., w przypadku realizacji „M jak miłość” pierwotny budżet obcięto aż o 10,72 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
W ostatnich latach Telewizja Polska wprowadziła mechanizm nadzoru produkcyjnego, którego głównym elementem jest biuro negocjacji i nadzoru produkcji. W sprawozdaniu nadawca podał, że w ub.r. biuro wydało 460 opinii w sprawie planowanych umów na usługi produkcyjne oraz w sprawie ok. 60 aneksów do takich porozumień.
W efekcie obniżono budżety w ramach 267 umów, średnio o 173 tys. zł (8,05 proc.) na umowę. 21,08 mln zł oszczędności uzyskano przy produkcjach w modelu wewnętrznym usługowym, 13,19 mln zł - przy tych w modelu zewnętrznym, a 9,37 mln zł - w modelu całkowicie wewnętrznym.
2,2 mln zł obniżek przyniosły negocjacje związane z warunkami epidemicznymi, a 352,4 tys. zł - te dotyczące koprodukcji.
Mocno zmniejszone koszty „M jak miłość” i „Stulecia winnych”
Kwotowo oszczędności nie rozkładały się równomiernie na poszczególne umowy. Aż o 10,72 mln zł obniżono koszty („w drodze negocjacji kosztów i warunków produkcji”) kręcenia nowych odcinków serialu „M jak miłość”.
Za jego realizację od lat odpowiada firma MTL Maxfilm. Nie opublikowała jeszcze sprawozdania finansowego za ub.r., natomiast w 2020 roku zanotowała wzrost przychodów z produkcji seriali z 31,31 do 31,55 mln zł, a jej zysk netto zwiększył się z 89,7 tys. zł do 4,45 mln zł.
Procentowo mocniej obniżono koszty dwóch innych seriali. W przypadku „Stulecia winnych” sięgnęły aż 71,28 proc. planowanego pierwotnie budżetu, a w przypadku trzeciego sezonu „Kasty” - 71,82 proc.
TVP podkreśliła, że od 2016 do 2021 roku dzięki działaniom optymalizacyjnym obniżyła koszty produkcji łącznie o 184,28 mln zł.
97 proc. produkcji w modelu wewnętrznym
W ub.r. aż 96,77 proc. seriali, programów i filmów TVP realizowanych było wyłącznie przez firmę lub we współpracy z usługodawcą kompleksowym. Nadawca podkreślił w sprawozdaniu, że z 224 produkcji o największych budżetach tylko siedem prowadzono w modelu zewnętrznym.
W takim modelu realizowane są m.in. seriale „M jak miłość” , „Klan”, „Blondynka” oraz programy „Dance dance dance”, „Rolnik szuka żony” i „Przyroda, wędka, przygoda”.
- W roku 2021 r. proporcje realizowania audycji w modelu produkcji wewnętrznej w porównaniu do modelu zewnętrznego zostały nie tylko utrzymane w porównaniu do lat ubiegłych, ale nawet uległy jeszcze zwiększeniu, utrzymując tym samym wolumen produkcji realizowanych w modelu zewnętrznym na poziomie nielicznych wyjątków - zaznaczyła firma.
TVP buduje halę za 150 mln zł
W styczniu br. rozpoczęto budowę hali zdjęciowej Telewizji Polskiej przy siedzibie głównej nadawcy. W budynku, o łącznej powierzchni 20 tys. metrów kwadratowych, będzie sześć modułów studyjnych (cztery o powierzchni po 560 metrów kwadratowych, a także 1350 i 1200 metrów kwadratowych), studio plenerowe na dachu oraz pomieszczenia pomocnicze (garderoby, reżyserka, magazyny sprzętu, biura, bistro, magazyny, pomieszczenia backstage’owe).
- Hala zdjęciowa, której budowę symbolicznie dzisiaj rozpoczynamy, jest obiektem, który nada produkcji telewizyjnej zupełnie nowy wymiar, pozostawi konkurencję daleko w tyle, wprowadzi nową jakość w produkcji Telewizji Polskiej, a przede wszystkim - uniezależni nas od dostawców zewnętrznych - wyliczył prezes TVP Jacek Kurski podczas inauguracji budowy. - Będziemy samowystarczalni. Do naszych produkcji będziemy zatrudniać naszych ludzi i korzystać z naszych zasobów technologicznych - zapowiedział.
Halę zaprojektowała pracownia PIG Architekci, a za budowę odpowiada Korporacja Budowlana Doraco, wybrana przez publicznego nadawcę rok wcześniej w przetargu. Obiekt ma zostać oddany do użytku w 2024 roku, będzie kosztować ok. 150 mln zł.
W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do 3,42 mld zł, zwiększyć mają się zarówno wpływy z reklam i sponsoringu, jak i rekompensaty abonamentowej. W górę pójdą też koszty energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych nadawca spodziewa się minimum 171 mln zł straty.
Dołącz do dyskusji: TVP oszczędziła 46 mln zł na produkcjach, budżet „M jak miłość” 11 mln zł w dół
widać że TVP nie oglądasz... Dla przykładu: teraz na TVP1 stary odcinek Rancza, później powtórka Ojca Mateusza i Leśniczówki. Na TVP2 po "Pytaniu na śniadanie" wchodzi maraton powtótek Rodzinki.pl. I tak nie tylko w wakacje.