TVN7 czeka na koncesję KRRiT, jak się zmieniała oglądalność przez lata? „Dziś jesteśmy największym kanałem rozrywkowym w Polsce”
W pierwszym roku nadawania Siódemka miała średnio 2,37 proc. udziału w rynku telewizyjnym, w kolejnych ośmiu latach roczne wyniki wahały się od 1,40 proc. do 2,04 proc. Od 2011 roku oglądalność stacji systematycznie rośnie, najlepsze wyniki zanotowano w zeszłym roku. Dotychczas największą widownię zgromadził „Big Brother”. - Siódemka to ulubiony adres dla wszystkich widzów, którzy szukają w telewizji relaksu, zapomnienia i wytchnienia od codzienności. Bez polityki, złych wiadomości i negatywnych emocji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Mazurkiewicz, szefowa TVN7.
Siódemka to filmowo-rozrywkowa stacja z portfolio TVN Grupa Discovery, która wystartowała 1 marca 2002 roku zastępując RTL 7. Stacja od 4 listopada 2011 roku nadaje w jakości HD. Oglądać ją można zarówno w naziemnej telewizji cyfrowej, jak i w podstawowych pakietach wszystkich operatorów kablowo-satelitarnych.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W 2002 roku średni minutowy udział Siódemki (RTL 7 do 28 lutego) wśród wszystkich widzów wyniósł 2,37 proc. Z kolei w grupie komercyjnej 16-49 uplasował się na poziomie 2,86 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl. Stacja miała niższe udziały niż RTL 7 w poprzednich latach. W 2000 roku kanał miał 2,87 proc. udziału w 4+ i 3,46 proc. w 16-49, a w 2001 roku - odpowiednio 2,40 proc. i 2,82 proc.
Siódemka w drugim roku nadawania (tj. w 2003) miała 1,95 proc. udziału w 4+ i 2,27 proc. w 16-49, a w kolejnych latach do 2010 roku wyniki stacji wahały się od 1,40 proc. do 2,04 proc. w 4+ i od 1,70 proc. do 2,36 proc. w 16-49.
TVN7 systematycznie buduje oglądalność od 2011 roku
Z analizy danych wynika, że począwszy od 2011 roku niemal z roku na rok widoczny jest stopniowy wzrost oglądalności Siódemki w obu grupach wiekowych. W 2011 roku udziały stacji wynosiły odpowiednio 1,79 proc. i 2,20 proc., w 2015 - 3,30 proc. i 3,44 proc., w 2020 - 3,45 proc. i 4,77 proc., a w 2021 roku - 3,58 proc. i 4,61 proc.
W zeszłym roku w obu grupach Siódemka miała najlepszą oglądalność w historii. Wzrosty względem 2020 roku wyniosły o odpowiednio 0,13 pkt. proc. i 0,14 pkt. proc. Względem 2015 roku było to wyniki wyższe o 0,28 pkt. proc. i 1,17 pkt. proc., względem 2011 roku - o 1,79 pkt. proc. i 2,41 pkt. proc., a względem 2006 roku (najsłabsza oglądalność w historii) - o 2,18 pkt. proc. i 2,91 pkt. proc.
- Kanał osiąga rok do roku wzrosty udziałów w rynku, w ciągu ostatnich 3 lat umocnił swoją pozycję przechodząc z grupy kanałów tematycznych do grona BIG5 - największych i najbardziej popularnych kanałów telewizyjnych w Polsce obok TVP1 i TVP2, Polsat, oraz TVN. Startował z udziału 3,38 proc. w 2018 roku, podczas gdy w 2021 osiągnął 4,61 proc. (dane dla grupy 16-49 - przyp. red.) - informuje nas biuro prasowe TVN Grupa Discovery. - Skutecznie konkuruje z obiema antenami telewizji publicznej, Polsatem i TVN. Jest to jedyna stacja o profilu rozrywkowo-filmowym, która znalazła się w tym gronie (pozostałe to kanały ogólne). W 2021 udział dzienny TVN7 przekroczył udział TVP1/2 175 razy, co oznacza, że przez połowę zeszłego roku widzowie chętniej oglądali TVN7 niż jeden z dwóch głównych kanałów telewizji publicznej - dodaje.
Debiut „Big Brothera” ratingowym hitem
Największą widownię na antenie stacji od początku nadawania przyciągnął pierwszy odcinek pierwszego sezonu reality-show „Big Brother”, który pokazany został 17 marca 2019 roku o godz. 20.00. Średnia widownia niemal 2-godzinnej transmisji live wyniosła 2,23 mln osób, co przełożyło się na 13,42 proc. udziału wśród wszystkich widzów i aż 21,21 proc. w grupie komercyjnej 16-49.
Drugie miejsce zajął film „Karol. Człowiek, który został papieżem” (1,68 mln widzów; 11,15 proc. udziału w 4+; 13 kwietnia 2020 o 13.39), a podium uzupełnia program „Sędzia Anna Maria Wesołowska” (1,61 mln widzów; 20,57 proc. udziału; emisja 27 stycznia 2014 o 14.31).
W czołowej piątce najchętniej oglądanych programów znalazły się jeszcze dwa filmy: „Wygrać ze śmiercią” (1,53 mln widzów; 11,46 proc. udziału; 23 czerwca 2013 o 20.00), a także „Pretty Woman” (1,47 mln widzów; 9,32 proc. udziału; 17 lutego 2019 o 20.00).
Aż 28 pozycji w top 30 to produkcje wyemitowane w ostatnich 10 latach. Najwięcej, bo 20 lokat należało do filmów fabularnych. Siedem miejsc zajęły odcinki court-show „Sędzia Anna Maria Wesołowska”, dwa – „Ślub od pierwszego wejrzenia”, a jedno - „Big Brother”.
- Odkąd w 2019 roku podjęliśmy decyzję o wzmocnieniu Siódemki, w sposób przemyślany i metodyczny realizujemy strategię programową, dzięki której dziś jesteśmy największym kanałem rozrywkowym w Polsce. Siódemka to ulubiony adres dla wszystkich widzów, którzy szukają w telewizji relaksu, zapomnienia i wytchnienia od codzienności - po prostu przyjemniej oferty rozrywkowej i filmowej - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Mazurkiewicz, szefowa TVN7. - Bez polityki, złych wiadomości i negatywnych emocji. Na tle pozostałych kanałów BIG5 wyróżnia nas oferta ciepłych, bliskich sercom seriali, wciągających reality shows, najlepszych polskich filmów i światowych bestsellerów. Wciąż myślimy o tym, jak spełnić oczekiwania naszych widzów, których potrzeby są naszym priorytetem oraz odwdzięczyć się za to, że to właśnie nam poświęcają swój czas i uwagę. Już wkrótce zaskoczymy ich kolejnymi premierami, od których nie będą mogli oderwać oczu - dodaje.
Czy Siódemka otrzyma koncesję od KRRiT na dalsze nadawanie?
Ponad rok temu TVN Grupa Discovery wystąpiła do rady o przedłużenie koncesji dla TVN7. Znacznie szybciej zapadły decyzje w sprawie m.in. Canal+ Premium, Canal+ Film, Canal+ Sport i kilku stacji radiowych Agory. Koncesja dla TVN7 przestanie obowiązywać po 25 lutego br. Część mediów spekulowała, że rada czeka na polityczny ruch ze strony Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent zawetował nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji, która zmusiłaby amerykański koncern Discovery do odsprzedania większościowego pakietu udziałów w TVN.
KRRiT dotychczas nie podjęła decyzji w sprawie TVN7, ponieważ część jej członków uważa, że naziemna stacja łamie 35 artykuł ustawy o radiofonii i telewizji. Pozwala on koncesjonować jedynie stacje, których właściciel znajduje się w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Formalnym właścicielem TVN jest Polish Television Holding z siedzibą w Amsterdamie, ale ta firma jest kontrolowana przez amerykański koncern Discovery.
Do przedłużenia koncesji potrzeba głosów czterech spośród pięciu członków KRRiT. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że przewodniczący Witold Kołodziejski, Teresa Bochwic, Elżbieta Więcławska-Sauk są gotowi zagłosować za przedłużeniem koncesji dla TVN7. Przeciwko są prof. Janusz Kawecki i Andrzej Sabatowski, obydwaj powołani przez prezydenta Andrzeja Dudę, który zawetował ustawę nazywaną „Lex TVN”. Do głosowania może dojść, kiedy przewodniczącemu Kołodziejskiemu uda się pozyskać większość do przedłużenia koncesji, tak jak stało się we wrześniu ub.r. z koncesją dla TVN24. Wówczas rada przedłużyła ją kilka dni przed wygaśnięciem.
Najprawdopodobniej KRRiT podejmie ostateczną decyzję w sprawie TVN7 dopiero w lutym.
Stacja stawia na produkcje własne
Zarząd TVN Grupa Discovery podjął decyzję, aby od 2019 roku zainwestować w Siódemkę, aby tym samym ze stacji stworzyć drugą główną antenę. Wraz ze zmianą strategii programowej Siódemki zmieniona została również polityka handlową stacji. - Połączyliśmy TVN i TVN7 w jeden produkt TVN Max, co poprzez komplementarne profile stacji, pozwoliło zwiększyć efektywność zasięgową nowego produktu - informowała nas dyrektor ds. strategii i rozwoju Premium TV Aleksandra Przeździecka.
W styczniu 2019 roku Siódemka do ramówki wprowadziła telenowelę „Zakochani po uszy” (przynajmniej przez 1 minutę pierwszy sezon śledziło 13,39 mln widzów, kolejne dotarły do podobnej wielkości widowni), a dwa miesiące później wystartował reality-show „Big Brother” (1-minutowy zasięg pierwszego sezonu wyniósł 24,94 mln widzów, a drugiego - 23,08 mln; program został reaktywowany po kilkunastu latach przerwy, poprzednie sezony pokazał TVN). W kolejnych ramówkach na antenę stacji wprowadzono m.in. „Hotel Paradise” (każdy sezon dotarł do 15,10-17,37 mln widzów), czy seriale „BrzudUla” (w sezonie 2020/2021 zasięg na poziomie 20,57 mln osób; reaktywowana produkcja z portfolio TVN po 11 latach przerwy) i „Papiery na szczęście” (COV - 10,93 mln). Aby wzmocnić pozycję Siódemki, TVN Grupa Discovery do stacji z TVN przeniosła m.in. „Ślub od pierwszego wejrzenia”, „Szkołę” czy „19+”.
Od 30 sierpnia ub.r. TVN7 nadaje z nową oprawą, odświeżony został również logotyp stacji. - To konsekwencja naszego ciągłego rozwoju stacji, który prowadzimy nieprzerwanie od trzech lat. Zaprezentujemy Siódemkę w nowej odsłonie. Taką, jak o niej myślimy - pełną różnorodności, tęczową, otwartą i bardzo energetyczną - komentowała nam wówczas Katarzyna Mazurkiewicz.
Dołącz do dyskusji: TVN7 czeka na koncesję KRRiT, jak się zmieniała oglądalność przez lata? „Dziś jesteśmy największym kanałem rozrywkowym w Polsce”