SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W TV Republika coraz więcej telezakupów. Kto reklamuje się dalej?

Od 1 lutego Telewizja Republika zamiast części bloków reklamowych emituje dużo więcej 3-minutowych klipów z telezakupami. W stacji, bojkotowanej od miesiąca przez wiele firm, dalej pojawiają się spoty m.in. Plusa, Alior Banku, Lotto, 4Life Direct i produktów farmaceutycznych.

Danuta HoleckaDanuta Holecka

3-minutowe spoty z telezakupami na antenie Telewizji Republika pojawiły się 22 stycznia. Do końca zeszłego miesiąca codziennie pokazywano pięć takich klipów w godzinach południowych.

Od czwartku 1 lutego jest ich dużo więcej, ok. 10 każdego dnia. Pierwszy jest emitowany już przed godz. 9, a ostatni - po 17. Wcześniej stacja przez kilka lat pasmo telezakupowe pokazywała wczesnym popołudniem. Kilka tygodni temu zostało ono przesunięte na godz. 5-7 rano, a z początkiem lutego - na godz. 5-6.

CZYTAJ TEŻ: TV Republika wydłuża program Rachonia. Kłeczek na stałe po południu

Dlaczego TV Republika, od 20 grudnia ub.r. notująca wielokrotnie wyższą oglądalność niż wcześniej, zamiast części reklam zdecydowała się emitować spoty telezapukowe? - Spoty, które mamy, przesunęliśmy na prime time, bo wtedy lepiej się na nich zarabia. I zrobiło się miejsce w ramówce w porach dla gospodyń domowych. Telezakupy to dobre źródło zarobków - tłumaczył portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny stacji.

Na początku stycznia TV Republika została skrytykowana za nienawistne wypowiedzi Jana Pietrzaka i Marka Króla na jej antenie dotyczące przyjmowania imigrantów w Polsce. Po pytaniach kierowanych do nich w social media reklamy ze stacji wycofały mBank i IKEA (tę drugą szybko zaatakowano w „Gazecie Polskiej”).

To rozpoczęło serię podobnych decyzji wielu reklamodawców. W kolejnych tygodniach z dalszego promowania się w kanale zrezygnowały m.in. Tarczyński, Adamed Pharma, USP Zdrowie, Provident, otoDom.pl (należy do Grupy OLX), Pyszne.pl, Media Expert, SkyShowtime, Bank Millennium, Żabka Polska, Storytel Carrefour, Bank Millennium Kaufland, Wedel, XTB, STS, Delikatesy Centrum i Tevo.

Niektóre firmy nie przerywały emisji spotów z dnia na dzień (bo wtedy nie odzyskałyby zapłaconych pieniędzy), tylko czekały na koniec zaplanowanych kampanii. Natomiast Wedel swoją typową reklamę zastąpił spotem na temat mowy nienawiści.

Skutki bojkotu widać w statystykach emisji spotów w TV Republika. Jak już szczegółowo opisywaliśmy, w grudniu ub.r. stacja pokazała ich 15 481, czyli ok. 500 każdego dnia. Przez pierwsze dziesięć dni stycznia średnia była taka sama, natomiast w kolejnych trzech dniach zmalała do pułapu 255-280.

W drugiej połowie zeszłego miesiąca reklam było jeszcze mniej: maksymalnie 270 dziennie, a w cztery dni - jedynie ok. 220.

Jeszcze mniej reklam w TV Republika

Od 1 lutego spotów na antenie TV Republika jest jeszcze mniej. Do godz. 18 bloki reklamowe pojawiają się zwykle tylko co godzinę, w każdym są najwyżej trzy spoty. Resztę przerw między programami oprócz klipów z telezakupami wypełniają spoty autopromocyjne: zmienionej ramówki stacji i jej najważniejszych programów, nowego numeru „Gazety Polskiej”, zachęcające do wspierania kanału poprzez wpłaty na Fundację Media Niezależne oraz instruujące, jak subskrybować jej konto na YouTubie.

Dłuższe bloki reklamowe, z 3-5 spotami można oglądać przede wszystkim przy programie informacyjnym „Dzisiaj” o godz. 19.00 i jego publicystycznej kontynuacji „Gość Dzisiaj”.

Kto dalej reklamuje się w TV Republika? Od czwartku najczęściej pokazywane są spoty sieci telekomunikacyjnej Plus (należącej do Cyfrowego Polsatu, tak samo jak zajmujący się sprzedażą oferty reklamowej stacji Polsat Media), ubezpieczenia 4Life Direct dla osób starszych, serków Müller oraz leków i suplementów diety (Nizoral, Tabex, Collaflex Duo, D-Vitum Forte, Destresan, C-Vitum). Pojawiają się też reklamy państwowych spółek: Alior Banku i Totalizatora Sportowego (z marką Lotto).

CZYTAJ TEŻ: TV Republika z nowym znaczącym inwestorem. „Mamy co miesiąc nową emisję”

Po skokowym wzroście oglądalności Polsat Media już dwa razy mocno podniósł ceny reklam w stacji. Druga podwyżka obowiązuje od początku lutego.

Na YouTubie TV Republikę ogląda na żywo nawet kilkadziesiąt tys. internautów równocześnie (w wieczór, gdy zatrzymano Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, było to rekordowe ponad 70 tys.). Kanał w zeszły weekend przekroczył poziom miliona subskrybentów. 19 grudnia miał ich 546 tys.

W 2022 roku Telewizja Republika zanotowała wzrost przychodów o 10,9 proc. do 19,53 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 228,1 do 33,8 tys. zł. Dodatnią rentowność osiągnęła dopiero drugi raz w swojej 10-letniej historii. W ciągu 11 lat działalności nadawca wiele razy sprzedawał swoje nowe akcje. Pod koniec 2022 roku przeprowadził 41. emisję walorów, objęły je wtedy spółki zarządzające tytułami prasowymi i internetowymi Tomasza Sakiewicza.

Dołącz do dyskusji: W TV Republika coraz więcej telezakupów. Kto reklamuje się dalej?

56 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pan_Jaras
Czyli firmy reklamujące się dalej w TVP w blokach przy PNŚ uważają, że flipowanie mieszkań i czyszczenie ich z lokatorów jest procederem etycznym. Dobrze myślę?
odpowiedź
User
Widzka
Mam wrażenie że media próbują wywołać presję by pozostali reklamodawcy jednak się wycofali z TVR.
I prawidłowo. W stacji która karmi widza hejtem nikt nie powinien się reklamować.
odpowiedź
User
Ej
A z Wyborczej nikt sie nie wycofal. Ale jakos temat ucichl.
odpowiedź