Trzy czwarte Polaków czyta gazetki reklamowe
W nowym raporcie GfK Polonia przeanalizowano 350 tys. reklam zamieszczonych w 5 tys. gazetek reklamowych.
Zbadano aktywność marketingową 36 sieci handlowych oraz największych reklamodawców.
Z badań wynika, że 75 proc. Polaków regularnie otrzymuje gazetki reklamowe - jest to więc dla sieci handlowych ważny środek komunikacji z klientem.
W 2006 roku sieci objęte monitorowaniem wydały ponad 2,5 tys. gazetek reklamowych. Niezmiennie od kilku lat najwięcej gazetek wydają hipermarkety, na drugim miejscu pod względem liczby wydanych gazetek są markety RTV/AGD oraz Cash & Carry, najmniej gazetek wydają markety budowlane. Zmianie uległa strategia wydawnicza sieci, wydawanych jest coraz mniej gazetek lokalnych obowiązujących w jednej, dwóch halach.
Sieć handlowa wydaje średnio 5 gazetek w miesiącu, mają one po 13 stron i zawierają 140 reklam. Na przykład sieć Media Markt wydaje wiele gazetek, mają one po kilka stron, na których promuje niewielką ilość produktów. Inną strategię promocji przy użyciu gazetek prowadzi sieć Carrefour, która wydaje niewiele gazetek, lecz przypominają one katalogi – średnio na ponad 25 stronach promowanych jest około 250 produktów.
W gazetkach handlowych w 2006 roku znalazło się ponad 200 tys. reklam. W grupie producentów reklamujących najwięcej swoich produktów w gazetkach znalazły się największe koncerny z branży FMCG i trzej producenci sprzętu elektronicznego. Liderem jest firma Unilever, która zamieściła ponad 3,5 tys. reklam swoich produktów – najczęściej promowała marki Knorr oraz Dove. Do największych reklamodawców należą również trzy polskie firmy: Agros Nova, Maspex oraz Hortex Holding.
Sposoby oglądania gazetek
Oprócz analizy danych z gazetek, wykonano także badanie konsumenckie z użyciem metody pomiaru ruchu gałki ocznej z wykorzystaniem licencjonowanej metody GfK Eye Tracking. Respondenci przeglądając gazetkę poszukiwali przede wszystkim marek preferowanych przez siebie, choć duży wpływ miała tu badana kategoria. Istotne okazały się opisy produktów – badanie ruchu gałki ocznej pokazało, że są one czytane nawet wtedy, gdy respondenci tego nie deklarują. W wyniku przeprowadzonych obserwacji okazało się, że można wyodrębnić 3 główne typy osób przeglądających gazetki: poszukiwaczy promocji, uważnych czytelników i przeglądaczy.
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte Polaków czyta gazetki reklamowe