Prezes Polskiego Radia: nie możemy się zgodzić z odrzuceniem ramówki Trójki przez radę programową
- Rada programowa Polskiego Radia jest ciałem doradczym, którego opinie bierzemy oczywiście pod uwagę. Natomiast nie możemy zgodzić się z tą opinią, ponieważ nie zawiera ona ani jednego słowa uzasadnienia - powiedziała prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska o niezaakceptowaniu wiosennej ramówki Trójki przez radę.
O stanowisko rady programowej Polskiego Radia na temat wiosenno-letniej ramówki Trójki Agnieszka Kamińska została zapytana przez PAP w obszernym wywiadzie, w którym opowiadała o nowych ofertach programowych wszystkich rozgłośni publicznego nadawcy.
- Rada programowa Polskiego Radia jest ciałem doradczym, którego opinie bierzemy oczywiście pod uwagę. Natomiast nie możemy zgodzić się z tą opinią, ponieważ nie zawiera ona ani jednego słowa uzasadnienia, co się radzie programowej w wiosennej ramówce podoba, a co nie i z jakiego powodu - stwierdziła.
- Obecnie obowiązuje zaproponowana przez nas ramówka wiosenna, która, w mojej ocenie, jest naprawdę bardzo interesująca i to zarówno pod względem słowa jak i muzyki - podkreśliła Kamińska.
Suski o ramówce Trójki: tak słaba, że nie dało się jej obronić
Nowa ramówka Trójki w połowie kwietnia została w głosowaniu odrzucona przez radę programową Polskiego Radia. Przeciw zagłosowało 10 członków, m.in. przewodniczący rady, poseł PiS Marek Suski, a dwie osoby wstrzymały się od głosu.
- Cała rada wyraziła zaniepokojenie sytuacją w Trójce. Ponownie Trójka nie ma dyrektora. Pełniący obecnie obowiązki nie stawił się na posiedzeniu, tłumacząc się przebywaniem na kwarantannie. Chociaż nie słyszałem, żeby wirus covid-19 zakażał przez internet, a ponadto przecież można pracować zdalnie. Ostatecznie ramówkę prezentował zastępca p.o. dyrektora również przez internet - opisał Marek Suski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
- Ramówka była tak słaba, że nie dało się jej obronić. Przewiduję kolejne specjalne posiedzenie poświęcone Programowi Trzeciemu - dodał.
Nowe ramówki pozostałych anten Polskiego Radia zostały przyjęte przez radę programową, część jednogłośnie.
Michał Narkiewicz-Jodko z funkcji dyrektora radiowej Trójki zrezygnował w połowie marca. Zajmował to stanowisko od sierpnia ub.r., nadal jest szefem Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Obowiązki dyrektora Trójki przejął Paweł Kwieciński, który pozostaje dyrektorem biura programowego Polskiego Radia.
Nowy skład rady programowej Polskiego Radia (10 członków wskazują ugrupowania parlamentarne, a pięciu wybiera Rada Mediów Narodowych) został wybrany w lutym br. Podczas pierwszego posiedzenia na przewodniczącego wybrano Marka Suskiego, a na jego zastępczynie: wicemarszałek Sejmu Małgorzatę Gosiewską i Elżbietę Królikowską-Avis.
W marcu z członkostwa w radzie zrezygnowała Maria Dłużewska, w jej miejsce powołano Hannę Budzisz.
Prezes Polskiego Radia: Trójka otwiera się na młodych
Agnieszka Kamińska w rozmowie z PAP zgodziła się z sugestią, że w nowej ramówce „będzie czuć ducha Trójki”. - Będzie dużo rocka w wydaniu klasycznym - zapewniła.
- Poza tym Trójka otwiera się na młodych, na debiuty, na tych, którzy do tej pory mieli trudności z tym, żeby się przebić na rynku muzycznym. Chcemy dać szansę osobom, które grają, często same wydają muzykę w małym nakładzie, ale nie mają siły przebicia na rynek, który jest zdominowany przez tzw. "mejdżersów" (największe wytwórnie płytowe - przyp. PAP) - opisała szefowa firmy.
Zapowiedziała, że debiutanci będą mogli występować na antenie Trójki, żeby słuchacze mogli zdecydować, czy podobają im się ich piosenki.
- To jest jeden z elementów misji nadawcy publicznego i misji Programu Trzeciego - otwarcie na młodych ludzi uzdolnionych muzycznie, którzy chcą się pokazać i odnieść sukces, a nie mają możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców - podkreśliła Kamińska.
Według badania Radio Track w pierwszym kwartale br. Trójka miała 2,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 5,3 proc. rok wcześniej. W ub.r. ze stacją pożegnała się duża część najbardziej znanych dziennikarzy, uruchomili dwie rozgłośnie internetowe utrzymujące się z wpłat od słuchaczy.
W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.
Agnieszka Kamińska o wiosenno-letnich ramówkach Polskiego Radia
Polska Agencja Prasowa: Jaką ofertę Polskie Radio przygotowało dla swoich słuchaczy na wiosnę?
Agnieszka Kamińska: Bogata oferta i duża różnorodność skierowane do szerokiego grona słuchaczy to cecha wspólna wiosennych ramówek wszystkich anten Polskiego Radia. W Polskim Radiu mamy ich w sumie 9, przy czym 8 anten ogólnopolskich - emitujących programy informacyjne, muzyczne, publicystyczne, kulturalne, edukacyjne, sportowe itd. – a do tego Polskie Radio dla Zagranicy mówiące do naszych odbiorców na całym świecie w kilku językach. Mamy też portal Polskiego Radia i jego wyjątkowe serwisy specjalne - jak np. przygotowany na 230. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Na wiosnę wzbogaciliśmy i jeszcze bardziej zróżnicowaliśmy naszą ofertę muzyczną. Na słuchaczy czekają przede wszystkim transmisje koncertów muzyki popularnej i poważnej, które będzie można nie tylko wysłuchać, ale także obejrzeć w naszych kanałach w mediach społecznościowych - premiery piosenek i płyt polskich oraz zagranicznych wykonawców. Zdradzę, że w drugiej połowie czerwca przygotowujemy dla naszych słuchaczy naprawdę wielką niespodziankę koncertową. To będzie z pewnością wielki hit, który – jestem przekonana - zachwyci naszych Odbiorców.
PAP: Przejdźmy do poszczególnych anten. Jakie nowości zagoszczą w radiowej Jedynce?
A.K.: Program Pierwszy Polskiego Radia poszerzył swoją ofertę o różne gatunki muzyczne. Na wiosnę słuchacze Jedynki poza popularną muzyką rozrywkową będą mogli usłyszeć również jazz, retro, swing i tango.
W wiosennej ramówce zapraszamy też na całkiem nowe muzyczne propozycje: w środy "Wieczór z operą i operetką" - w pierwszej godzinie audycji obok najsłynniejszych arii, klasyki opery i operetki, pojawią się opowieści o wybitnych postaciach związanych z tymi gatunkami, zaś w drugiej zabrzmi już tylko muzyka - fragmenty najwspanialszych oper i operetek świata.
W czwartkowe wieczory w Jedynce zapraszamy na "Piosenkę aktorską". I znowu - w pierwszej godzinie audycji będą to przeglądy piosenki aktorskiej, w których usłyszymy polskich aktorów ze Studia Piosenki Polskiego Radia, a potem spektakl Teatru Polskiego Radia.
W piątki lekko i z uśmiechem, nie tylko premiery, ale też wspomnienia - pop, rock, wyjątkowe przeboje, przegląd list przebojów, czyli wszystko, czego słuchaliśmy 20, 30 lat temu.
Sobotnie wieczory to z kolei "Muzyczny wehikuł czasu", czyli rock and roll, dużo muzyki dyskotekowej oraz "Przeboje musicali": wielkie musicale z największych scen Broadwayu, czy Londynu, ale także naszych rodzimych.
Planujemy też niespodziankę dla naszych słuchaczy. Jeszcze nie mogę zdradzać szczegółów, bo trwają rozmowy, by prowadzącą program została jedna z bardziej rozpoznawalnych gwiazd musicalowej sceny.
W tym roku przypada także jubileusz 50-lecia legendarnej wakacyjnej audycji Jedynki "Lato z radiem". Bardzo nam zależy, aby jej tegoroczna odsłona była naprawdę wyjątkowa. I na taką się zapowiada.
PAP: A co nowego zagości w "Największej Filharmonii Świata", czyli radiowej Dwójce?
A.K.: Program Drugi Polskiego Radia – jak zresztą o każdej porze roku, a więc także na wiosnę - zaprasza do słuchania atrakcyjnych koncertów, audycji autorskich o muzyce i literaturze, audycji publicystycznych poruszających tematykę historyczno-społeczną, w tym programów opartych na kontakcie z Dwójkowymi Słuchaczami, wiernymi tej antenie nierzadko od wielu, wielu lat. Jednym z cyklicznych programów jest pasmo jazzowe, emitowane o godz. 18.00. W każde piątkowe popołudnie specjalnie dla słuchaczy Dwójki grają najlepsi muzycy jazzowi wszystkich generacji. W maju będzie to m.in. : Trio Wojciecha Gogolewskiego, RGG oraz Zespoły Wojtka Mazolewskiego i Franciszka Pospieszalskiego.
27 kwietnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbył się koncert "Pamięć Komedy", transmitowany przez Program Drugi Polskiego Radia, ale także w mediach społecznościowych Dwójki. W tych dodatkowych kanałach koncert oglądało kilkadziesiąt tysięcy osób. To sukces tego rodzaju muzyki. Przy obecnych obostrzeniach koncerty możemy nadawać jedynie w formie online i okazuje się, że słuchacze są z tego bardzo zadowoleni. Te możliwości multimedialne, jakie posiada Polskie Radio, poszerzają grono odbiorców. Do sali koncertowej w dobie pandemii można zaprosić ograniczoną liczbę osób, a wersję online oglądać i słuchać może znacznie większe audytorium, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.
Wśród wiosennych propozycji słuchacze znajdą także "Domówkę z Dwójką", koncerty znakomitych artystów, którzy występują w swoich domach, ogrodach lub pracowniach. W maju będzie można usłyszeć i obejrzeć między innymi: "Kwartet Śląski", Wacława Zimpla, Magdalenę Bojanowicz i Bartosza Koziaka. Artyści koncertują w kameralnej scenerii w każdy sobotni wieczór.
Natomiast w sobotnie przedpołudnie przez historię muzyki słuchaczy przeprowadza w swojej autorskiej audycji "Upiór w eterze" Waldemar Malicki - pianista obdarzony niezwykłym poczuciem humoru. Przy fortepianie opowiada on ciekawe anegdoty z różnych epok dotyczące muzyki. W lekkiej formule można więc wiele nauczyć się.
Program Drugi Polskiego Radia to także bardzo wysokiej jakości słowo, w tym roku ze względu na ogłoszony Rok Norwida, Baczyńskiego, Różewicza i Lema, szczególnie dużo czasu Dwójka poświęca właśnie tym twórcom.
PAP: Czy po negatywnej opinii Rady Programowej Polskiego Radia ramówka "Trójki" została zmodyfikowana?
A.K.: Rada Programowa Polskiego Radia jest ciałem doradczym, którego opinie bierzemy oczywiście pod uwagę. Natomiast nie możemy zgodzić się z tą opinią, ponieważ nie zawiera ona ani jednego słowa uzasadnienia, co się Radzie Programowej w wiosennej ramówce podoba, a co nie i z jakiego powodu. Obecnie obowiązuje zaproponowana przez nas ramówka wiosenna, która, w mojej ocenie, jest naprawdę bardzo interesująca i to zarówno pod względem słowa jak i muzyki.
PAP: Będzie czuć ducha radiowej Trójki?
A.K.: Zdecydowanie tak! Będzie dużo rocka w wydaniu klasycznym. Poza tym Trójka otwiera się na młodych, na debiuty, na tych, którzy do tej pory mieli trudności z tym, żeby się przebić na rynku muzycznym. Chcemy dać szansę osobom, które grają, często same wydają muzykę w małym nakładzie, ale nie mają siły przebicia na rynek, który jest zdominowany przez tzw. "mejdżersów" (największe wytwórnie płytowe - przyp. PAP). Zdradzę, że przygotowujemy ofertę skierowaną do debiutantów, aby mogli wystąpić na antenie naszej rozgłośni i żeby to słuchacze zdecydowali, czy im się podoba dany utwór czy nie. To jest jeden z elementów misji nadawcy publicznego i misji Programu Trzeciego - otwarcie na młodych ludzi uzdolnionych muzycznie, którzy chcą się pokazać i odnieść sukces, a nie mają możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców.
PAP: Jakie inne nowości pojawią się na antenie radiowej Trójki?
A.K.: Nowości będzie wcale nie mało. Wymienię tutaj chociażby prowadzony przez Piotra Barona cykl "Kobiety mają głos", w którym śpiewać i grać będą wyłącznie kobiety. W środowe wieczory Tomasz Żąda zaprosi słuchaczy do "Polskiego expressu", który zaprezentuje najciekawsze debiuty i nowości polskiej muzyki.
Wiosenną nowością w radiowej Trójce jest pasmo "Trójka przed południem" prowadzone przez Katarzynę Cygler i Gabi Andrychowicz, które przybliżać będą słuchaczom wydarzenia ze świata kultury, sztuki, filmu i muzyki. Fani audycji rockowych Marka Wiernika usłyszą go między innymi w środowe późne popołudnia w "Trójkowym poWierniku" oraz w piątkowe wieczory w audycji "Rocka klasyka według Wiernika". Rewelacyjną audycją, bijącą rekordy popularności, jest piątkowa wieczorna audycja Łukasza Ciechańskiego "Cztery strony dźwięku". Ciechański opowiada o tym, co ciekawego dzieje się na listach przebojów na świecie. Jest to podróż po całym świecie muzycznym, po różnych mniej znanych obszarach geograficznych i kulturowych. Prowadzący audycję wybiera utwory, które zazwyczaj nie są grane w radiu, nie są znane w Polsce, a okazuje się, że brzmią fantastycznie. Niektóre z tych utworów trafiają do Playlisty Programu Trzeciego.
Ciesząca się niezwykłą popularnością sobotnia "Audycja podzwrotnikowa" Wojciecha Cejrowskiego poszerzona zostanie o nowe gatunki muzyki i wydłużona do dwóch godzin. Cejrowski w pierwszej godzinie swojej audycji prezentuje muzykę latynoamerykańską, którą łączy z anegdotycznymi wstawkami i opowieściami nawiązującymi do treści danej piosenki. Często utwory, które gra, mają interesujące bądź żartobliwe konteksty, które Cejrowski rozwija w swoim prezenterskim wejściu. W drugiej godzinie opowiada o życiu w Teksasie i o Arizonie - i tutaj zabiera nas w świat muzyki country. Fantastyczna audycja, której doskonale się słucha.
Zaraz po niej na antenie radiowej Trójki prezentowany jest nowy, ale już popularny, program kulinarny Adriany Marczewskiej "Gorąca płyta", którego można nie tylko słuchać, ale również oglądać w wersji video na Facebooku i kanale Youtube Trójki.
Miłośnicy literatury również znajdą w Trójce coś dla siebie. W cyklu "Proza w Trójce" można usłyszeć fragmenty powieści znanych i cenionych autorów. Już w maju fragmenty twórczości Stanisława Lema.
PAP: Czym wiosną przyciągnie do siebie najmłodsza z anten Polskiego Radia, czyli Polskie Radio Kierowców?
A.K.: Dynamiczną i świetnie dopasowaną do potrzeb kierowców muzyką, ale przede wszystkim aktualizowanym co 15 minut serwisem informacyjnym o tym, co się dzieje na polskich drogach. To jedyna stacja radiowa w Polsce, która podaje w tak krótkich odstępach czasu najnowsze wiadomości o sytuacji na drogach i ewentualnych utrudnieniach w ruchu.
Wartością tego serwisu jest także to, że informacje o sytuacji na drogach mogą zgłaszać sami kierowcy poprzez specjalną aplikację Polskiego Radia Kierowców, która jest niezwykle intuicyjna.
Ostatnio rozpoczęliśmy emisję nocnych audycji, w których poruszamy nieco trudniejsze tematy. Kierowcy mogą "na żywo" porozmawiać z prowadzącymi psychologami o wszystkim, co ich najbardziej dotyka – o trudach dalekich tras, czy rozłące z rodziną, ale też mogą podzielić się radosnymi nowinami i codziennymi sprawami. Audycja, nadawana o godz. 23.00 do 3.00, od samego początku cieszy się bardzo dużo popularnością.
Jako ciekawostkę podam, że Polskie Radio Kierowców ma interesujący układ pasmowy, adekwatny do nazwy anteny. Codziennie o godz. 5.00 startuje porannym "Rozrusznikiem", o 11.00 przechodzi w "Wysokie obroty", a o 17.00 zachęca słuchaczy do wrzucenia "Na luz". Dzień kończy się nad ranem rozmowami o życiu w "Nocnej zmianie".
Antena ma także w ofercie podcasty: nowele kryminalne oraz serial o kierowcach i dla kierowców pt. "Swoją drogą", a także moto-porady dla kobiet za kółkiem oraz serwisy informacyjne w kilku językach obcych dla zagranicznych kierowców podróżujących przez nasz kraj. To także przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa na naszych drogach.
PAP: Jakie atrakcje czekają na najmłodszych słuchaczy na antenie Polskiego Radia Dzieciom?
A.K.: Polskie Radio Dzieciom każdego tygodnia emituje ponad 130 premierowych audycji dla dzieci i rodziców. Audycje są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i treściami. Co ważne - nie ma w nich reklam.
Codziennie od poniedziałku do piątku o godz. 16.30 najmłodsi mogą uczyć się języków obcych – angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego oraz hiszpańskiego.
W każdy czwartek mali słuchacze mogą także głosować na swoje ulubione piosenki "Dziecięcej listy przebojów", w której pojawiają się "na żywo" dziecięce gwiazdy sceny muzycznej. Zgodnie z zasadą "angażuj i celebruj". Chodzi o poczucie, że antena jest dla słuchacza i on ma na nią wpływ. Może się wypowiedzieć, usłyszeć swój głos, usłyszeć, że po drugiej stronie jest żywy człowiek, a nie automat, który tylko "puszcza muzykę". Chodzi też o to, żeby młody słuchacz wiedział, że jego zdanie się liczy, że jego opinia się liczy. Przy każdej antenie jest to istotne. Ważną pozycję anteny stanowią słuchowiska oraz bajki czytane przez znamienitych aktorów, takich jak Olga Bończyk, Anna Cieślak czy Piotr Fronczewski.
Słuchacze zainteresowani macierzyństwem i rodzicielstwem mogą sięgnąć także po podcast Idy Nowakowskiej, w którym ta znana aktorka, tancerka i prezenterka rozmawia z gośćmi na tematy związane właśnie z codziennym życiem rodzinnym, daje porady, rozmawia z rodzicami. Oferta Polskiego Radia Dzieciom jest więc niezwykle szeroka - i ta na antenie i ta podcastowa.
PAP: Co znajdzie się w ramówce radiowej Czwórki, adresowanej przede wszystkim do młodych słuchaczy?
A.K.: Z racji ważnego dla młodych czasu matur na antenie i stronie internetowej Czwórki będzie można znaleźć nie tylko muzykę i rozrywkę, ale także wsparcie i dużo wiedzy.
Oprócz emisji licznych audycji edukacyjnych, zawierających niezbędne do zdania matury informacje, młodzi reporterzy pojadą do szkół, skąd będą nadawać bezpośrednie relacje o przebiegu egzaminów.
Poza muzyką i wiedzą, Czwórka to także wspólna zabawa i organizowany corocznie Plebiscyt „Nieprzeciętni", który daje możliwość wybrania najbardziej nieprzeciętnej osoby w danym roku. Między 17 maja a 13 czerwca na stronie internetowej Programu słuchacze mogą oddać głos na tego jednego spośród 10 kandydatów wytypowanych przez Kapitułę Plebiscytu do tytuły Nieprzeciętny. Wybitnych i nieprzeciętnych ludzi trzeba naprawdę zauważyć i docenić.
PAP: Jakie audycje czekają na słuchaczy Polskiego Radia Chopin?
A.K.: Na tej antenie, co oczywiste, dominujące miejsce zajmuje twórczość Fryderyka Chopina, ale pojawiają się także twórcy i artyści, którzy inspirują się jego muzyką, chociaż grają nieco inne gatunki muzyczne, np. jazz.
Nowym pasmem, nadawanym w każdy wtorek, jest audycja "Lekcja mistrzowska", w której wybitny pianista, prof. Andrzej Ratusiński, opowiada Annie Skulskiej o swojej artystycznej współpracy z największymi muzykami XX wieku – m.in. Marią Wiłkomirską, Arturem Rubinsteinem, czy Vladimirem Horowitzem. Ta muzyka jest z jednej strony wstępem dla tych, którzy chcą wejść głębiej w muzykę poważną, a z drugiej strony skierowana jest do tych, którzy chcą odpocząć od codziennego pędu i trochę się wyciszyć.
PAP: Co usłyszą słuchacze Polskiego Radia 24?
A.K.: Na wiosnę znajdą to co najlepsze na tej antenie: najświeższe i sprawdzone wiadomości z kraju i ze świata, wzbogacone o komentarze i analizy ekspertów. Polskie Radio 24 to antena czysto informacyjno-publicystyczna, więc nie usłyszymy tutaj muzyki. Będą natomiast aktualności, rozmowy z ciekawymi gośćmi, wypowiedzi ekspertów, analizy, podsumowania, debaty, dyskusje, rozważania, opinie i relacje. A wszystko dotyczyć będzie bieżących i najważniejszych tematów krajowych i zagranicznych, którymi żyjemy.
Dziękując pani redaktor za rozmowę, na zakończenie chciałabym wszystkich Państwa zaprosić serdecznie do słuchania wiosennych programów Polskiego Radia.
Dołącz do dyskusji: Prezes Polskiego Radia: nie możemy się zgodzić z odrzuceniem ramówki Trójki przez radę programową
Naprawimy Radio, gdy się jej pozbędziemy.
Ciekawe co się stało, że mimo wygaśnięcia mandatu nadal zajmuje to stanowisko.
To nielegalne, przywłaszczenie mienia.
Ja bym cofnął zakaz wypowiedzi bez zezwolenia dla mediów, zdjął cenzurę i cofnął ograniczenie działalności dziennikarzy w internecie.
Przywróciłbym wszystkich usuniętych, a tych co przyszli pozbyłbym się, w pierwszej kolejności Trujka, dalej PR24 i częściowo Jedynka. Dwójka straciła najmniej, bo tam dają ludową i poważną, ale trzeba pomyśleć o powrocie Szewczuk.