Trendy i wyzwania 2023 roku według Agaty Koppy z Carlsberg Polska
O najważniejszych z punktu widzenia branży piwowarskiej wydarzeniach 2022 roku, ich wpływie na biznes oraz trendach i wyzwaniach rozpoczętego właśnie 2023 roku mówi serwisowi Wirtualnemedia.pl Agata Koppa, director ESG & corporate affairs z Carlsberg Polska.
Wydarzenie Roku
Rok 2022 zapamiętamy jako rok niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę. Wybuch wojny i lawina związanych z tym konsekwencji społeczno-ekonomicznych wypełniły mijający rok. Dla branży piwnej oznaczało to problemy z dostępnością surowców, ogromny wzrost kosztów energii, zerwane łańcuchy dostaw oraz inflację na poziomach od lat nienotowanych.
Najważniejsze trendy w mojej branży w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.
Ostatnie lata nie były łaskawe dla branży piwowarskiej – pandemia, brak imprez masowych, a dziś inflacja, skokowy wzrost kosztów energii i spadek przeciętnego realnego wynagrodzenia. Nawet tegoroczne Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej nie sprzyjały organizacji dużych imprez i wspólnemu kibicowaniu.
Obecnie rynek piwa wolumenowo lekko spada, ale wolniej niż w poprzednich latach. Spadki wyhamowały, bo konsumenci wracają do piw, które przez ostatnie lata traciły udziały w rynku - widzimy powrót do piw z kategorii mainstream.
Warte uwagi browarników są nadal piwa bezalkoholowe. Rośnie ich sprzedaż, w segmencie piw smakowych bezalkoholowych. Warto jednak podkreślić, że w porównaniu z poprzednimi latami, dynamika tego wzrostu zdecydowanie wyhamowała.
Coraz większego znaczenia nabierają nowości piwne. W 2020 roku trzech największych piwnych graczy przygotowało 25 nowości, rok później 29, a w tym roku było to już 46 propozycji.
Co wojna zmieniła w mojej branży w 2022 roku?
Wybuch wojny za naszą granicą spowodował lawinę następstw: od problemów z dostępnością energii, poprzez zerwanie wielu łańcuchów dostaw, ogromny wzrost cen surowców, opakowań czy usług transportowych. Do tego dochodzi wysoki poziom inflacji i osłabienie złotówki, co przekłada się na realną siłę nabywczą polskich konsumentów.
W Polsce, w kontekście tej wojny widzieliśmy ogromny odruch solidarności. Pracownicy Carlsberg Polska zorganizowali system kontaktu, wsparcia i opieki dla rodzin pracowników Carlsberg Ukraina migrujących do Polski. W bardzo krótkim czasie przygotowaliśmy: transport, miejsca pobytu, opiekunów, zakupiliśmy i rozdystrybuowaliśmy uchodźcom żywność i artykuły pierwszej pomocy.
Największe wyzwanie na 2023 rok.
To będzie rok pełen wyzwań. Czeka nas ogromna presja kosztowa i inflacyjna. Branżowym wyzwaniem przyszłego roku będą galopujące koszty surowców, opakowań i energii. Szczególnie odczujemy wzrost kosztów energii właśnie, bo warzenie piwa jest procesem energochłonnym. Wyzwaniem będzie też inflacja, podwyżka akcyzy (kolejny rok z rzędu) i niepewność co do rozwiązań legislacyjnych zwłaszcza w kontekście systemu zarządzania opakowaniami.
Dołącz do dyskusji: Trendy i wyzwania 2023 roku według Agaty Koppy z Carlsberg Polska