TikTok na szczycie rankingu Ad Equity Kantar
TikTok drugi rok z rzędu zajął pierwsze miejsce Media Reactions 2021, globalnego rankingu Ad Equity firmy Kantar. Na kolejnych miejscach uplasowały się Amazon, Instagram, Google i Twitter.
Ad Equity (dosłownie: potencjał reklam, kapitał wynikający z reklam) dotyczy postaw konsumentów wobec doświadczeń z reklamą w ramach konkretnych platform i formatów reklamowych.
Jak wynika z rankingu, konsumenci mimo dominacji platform cyfrowych w codziennym życiu nadal z większą przychylnością odnoszą się do tradycyjnych platform reklamowych (kino, wydarzenia sponsorowane, reklamy w czasopismach i punktach sprzedaży).
Wzrosła popularność reklam w podcastach (11. miejsce rankingu) - wyprzedziły one treści kreowane przez influencerów, stając się preferowanym medium reklamy w mediach cyfrowych.
Czytaj też: W pandemii wzrósł poziom zaufania do działów marketingu
Lokalne marki mediowe prowadzą
Na szczycie globalnego rankingu wśród wszystkich markowych platform cyfrowych utrzymał się TikTok (zajął pierwsze miejsce na w rankingu ogólnym na Tajwanie oraz pierwsze lub drugie w rankingu mediów cyfrowych w dziewięciu z 22 krajów objętych pomiarem). Drugi w rankingu globalnym Amazon zajął szczyt listy na czterech rynkach.
Globalny ranking Ad Equity dla marek z rynku mediów. Pierwsza piątka wśród konsumentów w 2021 r.:
1) TikTok (-)
2) Amazon (nowość)
3) Instagram (-1)
4) Google (-)
5) Twitter (-)
W aż 16 przypadkach spośród 23 badanych rynków pierwsze miejsce w rankingu zajmowały lokalne marki mediowe lub lokalne wersje marek globalnych - w 10 spośród tych 16 przypadków były to marki informacyjne i czasopisma (w Polsce RMF Maxxx).
Ranking Media Reactions podkreśla również, jak wielkim wyzwaniem dla marek jest utrzymanie takiego miksu mediów, który odzwierciedlałby aktualne preferencje konsumentów, jak również własne wartości tych mediów i pozycjonowanie ich marek. Marketerzy preferują kanały i platformy, które ich zdaniem zapewniają otoczenie reklamowe, które jest zarówno godne zaufania, jak i innowacyjne.
Wśród marek globalnych z utrzymaniem tej równowagi najlepiej radzi sobie Instagram. Z kolei YouTube, Google i Facebook cieszą się zaufaniem, ale są uznawane za nieco mniej innowacyjne.
TikTok nie cieszy się jeszcze tak dużym zaufaniem marketerów, ale dokonał skoku, utrzymując pozycję najbardziej innowacyjnego medium dla reklam. Zaufanie do tej platformy wzrosło dwukrotnie.
W 2022 roku wzrosną wydatki na reklamę wideo online, treści influencerów i reklam w social media
Badanie przeprowadzone wśród marketerów wskazuje, które obszary rynku mediowego mają największą szansę na wzrost w 2022 roku. Zdecydowana większość marketerów na świecie planuje zwiększyć wydatki na swoje ulubione formaty reklamowe: wideo online, treści od influencerów i reklamy w mediach społecznościowych. Wielu marketerów ograniczy wydatki na reklamę w mediach drukowanych. Platformy, które odniosą największe korzyści, to YouTube, Instagram i TikTok.
„Przemysł reklamowy nabrał wiatru w żagle dzięki szybkiemu odbiciu w 2021 roku, ponieważ reklama stała się jedną z dźwigni stymulujących ożywienie w całej gospodarce” - powiedział cytowany w komunikacie Duncan Southgate z Kantara.
„Mamy do czynienia ze zmieniającym się krajobrazem medialnym, dlatego marki muszą dowiadywać się, które postawy konsumentów i marketerów się zmieniły, a które pozostały bez zmian, a także które marki medialne zachowały swoją atrakcyjność, a które się wzmocniły. Pandemia przyspieszyła rozwój technologii cyfrowych w każdym aspekcie ludzkiego życia, zaobserwowaliśmy jednak, że konsumenci nadal preferują reklamę offline, a w szczególności niektóre silne lokalne marki informacyjne. Marketerzy muszą zadbać o to, aby realizowane przez nich strategie uwzględniały te preferencje oraz korzyści skali zapewniane przez globalne platformy cyfrowe” - dodał.
„TikTok spisał się imponująco, utrzymując zróżnicowaną ofertę reklamową dla konsumentów – udało się to mimo podwojenia bazy użytkowników tej platformy w ciągu ostatniego roku. Jesteśmy również świadkami ponownego wzrostu roli handlu detalicznego jako kluczowej platformy reklamowej – zarówno w Internecie, jak i w świecie fizycznym. Strategie reklamowe, które płynnie łączą się ze strategiami sprzedaży detalicznej typu omnichannel, stanowią dla marketerów doskonałą okazję do zrealizowania kolejnych popularnych kampanii” - stwierdził Southgate.
W badaniu przeprowadzonym w br. wzięło udział ponad 900 specjalistów ds. marketingu z firm reklamowych, agencji i mediów z całego świata. Badanie konsumenckie obejmowało ponad 14,5 tys. wywiadów w 23 krajach (m.in. Chinach, Hiszpanii, Kanadzie, Niemczech, Polsce, Rosji czy USA).
Dołącz do dyskusji: TikTok na szczycie rankingu Ad Equity Kantar