Telewizory 4K stanowiły 71 proc. sprzedanych w Polsce w 2022 roku
Mimo zmiany standardu naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC, w 2022 roku rynek telewizorów zmniejszył się o 1,4 proc. Z danych GfK udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że aż 71 proc. kupowanych w Polsce urządzeń, pozwala na oglądanie treści w jakości 4K Ultra HD.
W 2022 roku producenci telewizorów spodziewali się wzrostu przychodów związanego z nowym standardem naziemnym. Jeszcze jesienią 2021 roku 2,27 mln gospodarstw domowych posiadało urządzenia niezgodne z DVB-T2/HEVC. Rok później Krajowy Instytut Mediów informował, że takich domostw jest mniej niż milion. Pomóc w zakupach miało rządowe dofinansowanie w wysokości 250 zł na telewizor i 100 zł na dekoder. Z pierwszej opcji skorzystało 93 352 osób, a z drugiej więcej, bo 450 372 Polaków.
Już w maju Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu firmy Samsung Polska narzekał na rozczarowujące dane. Od początku 2022 roku sprzedano wówczas 700 tys. telewizorów, o 60 tys. więcej niż rok temu.
- Liczyliśmy, że sprzedamy 200 tys. więcej niż rok temu - mówił Stanisz. Podkreślił, że 140 tys. niesprzedanych telewizorów przekłada się na 350 mln zł niesprzedanego towaru. - 60 tys. sprzedało się w kwietniu, gdy skumulowały się dwa pierwsze wyłączenia (emisji naziemnej w standardzie DVB-T). Jedno wyłączenie to 30 tys. sprzedanych telewizorów – mówił Stanisz - Sytuacja jest dramatyczna - dodał. Niedawno firma chwaliła się, że pod koniec 2022 roku miała 2,6 mln aktywnych telewizorów Smart TV w Polsce. W tym roku ma być ich 3 mln.
O 26 proc. wzrosła sprzedaż najmniejszych telewizorów
Z danych GfK wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).
GfK podkreśla, że taka struktura ma związek ze zmianą standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Część osób, która wystąpiła o dofinansowanie, mogła obawiać się, że będzie trzeba je zwrócić, jeśli wybierze się droższy sprzęt. W innych latach dominowali klienci, którzy nie zostali zmuszeni do wymiany telewizora przez kanały, które zmieniły standard i przestały działać (np. TVN, Polsat, TV Puls czy TV Trwam), tylko chcieli zainwestować w lepszy sprzęt. Do końca roku standard musi zmienić jeszcze MUX-3 z głównymi kanałami Telewizji Polskiej.
Według analityków GfK telewizory 32-calowe można było nabyć w przedziale cenowym 367-1927 zł, 40-43 calowe kosztowały od 808 zł do 6872 zł, 55-calowe od 1311 do 9989 zł, a 65-calowe od 1726 do 18503 zł. Średnia cena urządzeń 8K wyniosła 12 462 zł w 2021 roku i 13 339 zł w 2022 roku. W zeszłym roku najtańszy można było kupić za 5 060 zł, a najdroższy za 139 999 zł. Udział sprzedanych sprzętów Smart TV wyniósł 87,5 proc. (o 0,8 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku). Za sprzęty 32 calowe trzeba było średnio zapłacić 922 zł (o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem). 40-43 calowe urządzenia kosztowały 1735 zł (wzrost o 5,4 proc.), 55-calowe 2997 zł (wzrost o 1,1 proc.), 65-calowe 4531 zł (wzrost o 2,1 proc.).
Z badania założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów wynika, że 25,2 proc. polskich odbiorców posiada telewizory 4K. Treści w tej jakości obrazu oferują Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Player, Canal+ online i Polsat Box Go. Sieci kablowe i platformy cyfrowe oferują w 4K: Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K, Love Nature 4K, InUltra, Filmax 4K, wPolsce.pl, Museum 4K, FunBox 4K, Ultra TV 4K, MyZen 4K i Travelxp 4K.
Dołącz do dyskusji: Telewizory 4K stanowiły 71 proc. sprzedanych w Polsce w 2022 roku
Chcesz atrakcyjne treści 4K, to musisz ich szukać w serwisach VOD lub zainwestować w Blu-ray 4K.