Telekomy przenoszą reklamy z prasy do radia, kin i telewizji. Orange i Polkomtel w dół, w górę Play
Operatorzy komórkowi w I kwartale br. wydali na reklamy 4,3 proc. więcej niż rok temu. Zwiększyli swoją obecność w radiu, telewizji i kinach kosztem dzienników, magazynów i outdooru. Więcej niż rok wcześniej wydał operator Play, a mniej Polkomtel i Orange Polska.
Wydatki telekomów w pierwszych trzech miesiącach br. w mediach tradycyjnych wyniosły 271,7 mln zł. Było to 4,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - wynika z raportu obejmującego dane cennikowe (bez rabatów) Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.
Operatorzy komórkowi niezmiennie najwięcej wydają na reklamy w telewizji. W omawianym okresie zainwestowali w nie 172,7 mln zł, o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Znacznie więcej ich reklam w porównaniu z ub.r. pojawiło się obecnie na antenach stacji radiowych. Nakłady te wzrosły z 21,9 do 34,1 mln zł (o 55,6 proc.). Sieci komórkowe zwiększyły też wydatki w kinach - o 10,2 proc., do 25,8 mln zł.
Mniej na reklamach branży komórkowej zarobiły gazety, magazyny i outdoor. Wydatki w dziennikach spadły (rok do roku) o 35,5 proc. - do 1,2 mln zł, w magazynach – o 40,2 proc.,do 4,4 mln zł, a na nośnikach reklamy zewnętrznej – o 13,4 proc., do 33,3 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci komórkowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 167 125 848 zł | 172 713 546 zł | 3,3 |
Radio | 21 900 592 zł | 34 066 603 zł | 55,6 |
Gazety | 1 854 020 zł | 1 196 435 zł | -35,5 |
Magazyny | 7 409 854 zł | 4 427 685 zł | -40,2 |
Outdoor | 38 455 718 zł | 33 317 933 zł | -13,4 |
Kina | 23 437 067 zł | 25 834 916 zł | 10,2 |
Indoor | 250 500 zł | 132 300 zł | -47,2 |
Razem | 260 433 599 zł | 271 689 418 zł | 4,3 |
Podobnie jak w I kwartale 2014 roku, także i w trzech miesiącach br. największym reklamodawcą wśród telekomów była firma Orange Polska. Na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyła 86,6 mln zł – 12,6 proc. mniej niż rok temu.
Orange Polska w tym roku, zgodnie z globalną decyzją firmy, wprowadził nową strategię komunikacji marki. Działania prowadzone pod hasłem „Liczy się to, co ważne dla Ciebie” mają zmienić wizerunek sieci na bliższy potrzebom klientów oraz uatrakcyjnić ją dla młodszej grupy użytkowników (zobacz szczegóły). W reklamach operatora nadal występują bohaterowie serialu „Rodzinka.pl”. Spółka w I kwartale br. miała jednak gorsze wyniki finansowe w porównaniu z rokiem ub. (więcej o tym), a liczba użytkowników telefonii komórkowej spadła o 111 tys., do 15,518 mln osób.
Drugim największym reklamodawcą była spółka P4, operator Play, która zainwestowała w reklamy 81,3 mln zł, o 1,8 proc. więcej niż przed rokiem. Play konsekwentnie realizuje kampanie z udziałem celebrytów. W tegorocznych działaniach reklamowych operatora pojawili się m.in. Kamil Stoch, Anna Mucha i Kuba Wojewódzki oraz Katarzyna Bujakiewicz. Play na koniec 2014 roku miał 12,3 mln klientów, a wpływy operatora sieci wzrosły o 18 proc. (więcej na ten temat).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci komórkowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
ORANGE POLSKA | 99 072 708 zł | 86 623 292 zł | -12,6 |
P4 | 79 803 525 zł | 81 270 650 zł | 1,8 |
T-MOBILE POLSKA | - | 49 454 270 zł | - |
POLKOMTEL | 51 271 203 zł | - | - |
razem | 260 433 599 zł | 271 689 418 zł | 4,3 |
W gronie trzech największych reklamodawców branży telekomunikacyjnej znalazła się w tym roku firma T-Mobile Polska z wydatkami w wysokości 49,5 mln zł. W wiosennej kampanii tego operatora występuje Tomasz Kot, promując ofertę Jump Family (zobacz szczegóły). Poza podium znalazł się natomiast Polkomtel, operator Plusa, który od kilku dni promuje się nowym formatem kreatywnym autorstwa agencji Scholz & Friends Warszawa (więcej o tym).
Dołącz do dyskusji: Telekomy przenoszą reklamy z prasy do radia, kin i telewizji. Orange i Polkomtel w dół, w górę Play