SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK stawia T-Mobile zarzuty ws. promocji „1200 GB za darmo przez rok”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty T-Mobile Polska dotyczące promocji dla użytkowników prepaidowych reklamowanej hasłem „1200 GB za darmo przez rok”. Według regulatora slogan może wprowadzać w błąd, a w reklamach niewystarczająco wyjaśniono warunki promocji.

Promocja pod hasłem „1200 GB za darmo na rok” została rozpoczęta przez T-Mobile Polska w lutym ub.r. Towarzyszy temu kampania reklamowa obejmująca telewizje, internet (w tym social media), outdoor (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz punkty sprzedaży (m.in. sklepy Żabka).

Z promocji mogą skorzystać użytkownicy taryfy GO! W T-Mobile - zarówno obecni, jak i nowi, mający wykupiony pakiet „Bez Limitu L” lub „Bez Limitu XL”. Wystarczy, że aktywują ją w aplikacji Mój T‑Mobile.

Włączając promocję, klient na kartę otrzyma nawet 12 pakietów po 100 GB każdy: pierwszy od razu po aktywacji promocji, a kolejne 11 pakietów (każdy po 100 GB) w dniu odnowienia oferty „Bez limitu L” za 30 zł lub „Bez limitu XL” za 39 zł. Z otrzymanego bonusu można korzystać przez 365 dni od przyznania pierwszego pakietu 100 GB. Niewykorzystane gigabajty z poprzedniego miesiąca kumulują się na koncie klienta.

 

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów korzyści obiecywane przez T-Mobile różnią się od faktycznych i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. UOKiK zwraca uwagę, że w rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.

Urząd ma zastrzeżenia do reklam wspierających promocję. - Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji - opisano w komunikacie.

Zaznaczono, że w reklamie zewnętrznej zamieszczono kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji. Jednak według UOKiK nie może to zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z ważnymi zasadami oferty.

- Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd dodaje, że skierował do T-Mobile Polska tzw. wystąpienie miękkie - sygnalizujące, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Telekom nie zdecydował się zmodyfikować reklam.

T-Mobile Polska z ponad 9 mld zł rocznych wpływów

Teraz UOKiK postawił firmie zarzuty. Jeśli potwierdzi je w ramach postępowania, może nałożyć na operatora karę wynoszącą do 10 proc. rocznych obrotów.

T-Mobile Polska w trzecim kwartale ub.r. przy wzroście przychodów o 3,8 proc. do 1,67 mld zł zwiększył skorygowany zysk EBITDA AL z 457 do 458 mln zł. Telekom na koniec września br. miał 12,32 mln klientów, o 896 tys. więcej niż rok wcześniej.

W całym 2021 roku T-Mobile Polska osiągnął 9,1 mld zł przychodów, według danych Ministerstwa Finansów zapłacił 137,8 mln zł podatku dochodowego.

Dołącz do dyskusji: UOKiK stawia T-Mobile zarzuty ws. promocji „1200 GB za darmo przez rok”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Olek
Ciekawe kiedy UOKiK postawi zarzuty ws. promocji "1 zł na paliwie więcej przez rok, aby Obajtek mógł kosić suwerena".
0 0
odpowiedź
User
Obatel
Ciekawe kiedy UOKiK postawi zarzuty ws. promocji "1 zł na paliwie więcej przez rok, aby Obajtek mógł kosić suwerena".


Poczta też ściga za abonament choć w Europie już się od tego odchodzi na dodatek gdzie te media spełniają misję publiczną ? To jest nabijanie w balona atu w tej ofercie wszystko jest czytelne wytarczy wejść na stronę i pisze że 12 x 100 mb .
0 0
odpowiedź
User
Ech
Powinno choć raz bezpośrednio polecieć po pensji "januszom merketingu", którzy wymyślają podobne hasła reklamowe.
0 0
odpowiedź