T-Mobile Polska z 11,6 mln klientów. Więcej na reklamy, w dół przychody i EBITDA
Na koniec czerwca T-Mobile Polska miał 11,63 mln klientów, o 186 tys. mniej niż kwartał wcześniej. Przychody oraz skorygowana EBITDA zarówno w drugim kwartale, jak i całym minionym półroczu były niższe niż rok wcześniej, co firma wyjaśnia m.in. wyższymi wydatkami marketingowymi i rozliczeniem sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych.
T-Mobile Polska na koniec czerwca obsługiwał 6,516 mln klientów abonamentowych (o 2 tys. mniej niż trzy miesiące wcześniej) oraz 5,119 mln klientów prepaidowych, po spadku w skali kwartału o 183 tys. - Jest to przede wszystkim efekt wprowadzenia nowego standardu utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności - tłumaczy telekom.
Operator podaje, że w ostatnim okresie mocno wzrosło korzystanie przez jego użytkowników z internetu mobilnego: ilość wszystkich danych przetransferowanych w technologii UMTS zwiększyła się o 47 proc., a w technologii LTE - aż o 348 proc. Łączny wzrost ilości przesłanych danych internetowych wyniósł 106 proc.
- T-Mobile Polska skutecznie realizuje plan powrotu na ścieżkę wzrostu bazy klientów kontraktowych. Pozytywnie zaskakujemy rynek promocjami i widzimy już pierwsze efekty tych działań. W drugim kwartale nasze wyniki w segmencie abonamentowym są najlepsze od ponad dwóch lat. Na bardzo konkurencyjnym rynku odwrócenie trendu było możliwe dzięki uproszczeniu planów taryfowych, podjęciu wielu działań wizerunkowych skierowanych do klientów oraz wzmocnieniu obecności T-Mobile w mediach - wylicza Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.
W ostatnich miesiącach operator promował się serią kampanii reklamowych w konwencji muzycznej, przede wszystkim z udziałem Tomasza Kota. W spocie darmowych nielimitowanych rozmów i SMS-ów w obrębie sieci dla klientów taryf na kartę Kot wystąpił razem z Natalią Nykiel, w wizerunkowej kampanii - wspólnie z Robertem Lewandowskim, a w reklamach usług internetowych - razem z Kingą Preis. Z kolei bohaterami wakacyjnej akcji reklamowej T-Mobile są Agnieszka Szulim i Piotr Kędzierski, a w międzynarodowej kampanii koncernu Deutsche Telekom, do którego należy T-Mobile, występuje Andrea Bocelli.
T-Mobile Polska podaje, że w minionym półroczu jego wydatki reklamowe w telewizji, prasie i radiu stanowiły 24 proc. inwestycji w tym zakresie całej branży telekomunikacyjnej. Było to o 6 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
- Od początku roku T-Mobile wprowadził zmiany ofertowe oraz systemowe, które ułatwiają klientom korzystanie z usług telekomunikacyjnych. Nasze kampanie zajmują czołowe miejsca w rankingach popularności w internecie, a klienci korzystają z prostszych planów taryfowych i większych pakietów danych. To kompleksowe podejście procentuje i jego wyniki widać już w statystykach pozyskiwania klientów kontraktowych - przekonuje Elżbieta Wójcik, członek zarządu T-Mobile Polska ds. rynku prywatnego.
W drugim kwartale br. firma zanotowała 1,5 mld zł wpływów, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej, a w całym minionym półroczu jej przychody wyniosły 3,15 mld zł, o 0,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Od kwietnia do czerwca br. średni przychód miesięczny (ARPU) od klienta abonamentowego wynosił 39,33 zł (wobec 45 zł rok wcześniej), a od klienta prepaidowego - 8,74 zł (przed rokiem było to 8 zł). Wskaźnik ARPU dla wszystkich klientów firmy wyniósł w minionym kwartale 26,22 zł, o 1,72 zł więcej niż rok wcześniej.
Skorygowana EBITDA spółki w drugim kwartale wyniosła 438 mln zł, o 25,9 proc. mniej niż rok wcześniej, a marża EBITDA zmalała w skali roku o 8,3 pkt proc., do 29,2 proc. Operator tłumaczy to jednorazowym wydatkiem na rozliczenie sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych, które kosztowało 62 mln zł. Bez uwzględnienia tego wydatku skorygowana EBITDA wyniosłaby 500 mln zł, a marża EBITDA - 31,9 proc.
W całym minionym półroczu skorygowana EBITDA firmy wyniosła 959 mln zł (po spadku o 15,5 proc. w skali roku), a marża EBITDA - 30,5 proc. (o 5,2 pkt proc. mniej niż rok wcześniej).
- Głównymi czynnikami wpływającymi na wyniki T-Mobile Polska w pierwszej połowie 2016 roku są: bardzo duża konkurencja i związane z tym zwiększenie nakładów marketingowych, jak również wyższe koszty obsługi połączeń interkonektowych wynikające z większej aktywności użytkowników taryf z nielimitowanymi usługami - opisuje Szabolcs Gaborjani, członek zarządu firmy ds. finansowych. - Koszty tych działań w kumulacji z trendami rynkowymi mają wyraźny wpływ na wynik EBITDA spółki - podkreśla.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska z 11,6 mln klientów. Więcej na reklamy, w dół przychody i EBITDA