Sztuczna inteligencja szefem w pracy? 93 procent pracowników zaufałoby jej poleceniom
Według pracowników wprowadzenie do firmy rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji zwiększy efektywność pracy i przyspieszy podejmowanie decyzji, a 93 procent zaufałoby poleceniom otrzymanym od robota – wynika z badania przeprowadzonego przez Oracle i Future Workplace. Pomimo tego na razie jedynie jedna czwarta badanych wykorzystuje do pracy rozwiązania z segmentu AI.
Według Oracle i Future Workplace badanie obejmujące 1320 amerykańskich szefów działów kadr i pracowników pokazało, że podczas gdy pracownicy są gotowi do wdrożenia sztucznej inteligencji (AI) w miejscu pracy oraz rozumieją, że może ona przynieść znacznie większe korzyści niż tylko automatyzacja procesów wykonywanych ręcznie, przedsiębiorstwa nie robią wystarczająco dużo, aby pomóc pracownikom we wdrożeniu AI, co może skutkować obniżeniem produktywności, dezaktualizacją umiejętności i utratą miejsc pracy.
Badanie „AI at Work” wykazało różnice pomiędzy sposobem korzystania z AI w domu i w pracy. Podczas gdy 70 proc. respondentów korzysta z jakiejś formy AI w swoim życiu prywatnym, tylko 6 proc. specjalistów ds. kadr aktywnie wdraża AI, a jedynie 24 proc. pracowników korzysta z jakiejś formy sztucznej inteligencji w swojej pracy.
Aby określić, dlaczego występują tak duże różnice w poziomie wdrożenia AI mimo gotowości pracowników do stosowania AI w miejscu pracy (93 proc. respondentów zaufałoby poleceniom otrzymanym od robota), zbadano postrzegane przez szefów działów kadr i pracowników korzyści z AI, przeszkody we wdrożeniu tej technologii oraz konsekwencje biznesowe jej niewdrożenia.
Wszyscy respondenci zgadzali się co do tego, że AI wywrze pozytywny wpływ na ich przedsiębiorstwa, a za największą korzyść z AI zarówno szefowie działów kadr, jak i pracownicy uznali wzrost produktywności. W ciągu następnych trzech lat respondenci spodziewają się też innych korzyści z AI.
Pracownicy uważają, że AI zwiększy efektywność operacyjną (59 proc.), umożliwi szybsze podejmowanie decyzji (50 proc.), znacznie obniży koszty (45 proc.), zapewni klientom lepszą obsługę (40 proc.) oraz poprawi doświadczenia pracowników (37 proc.).
Z kolei szefowie działów kadr uważają, że AI dobrze wpłynie na szkolenia i rozwój (27 proc.), zarządzanie wydajnością (26 proc.), wynagrodzenia (18 proc.) oraz rekrutację i świadczenia pracownicze (13 proc.).
Mimo że potencjał AI w zakresie zwiększenia wydajności biznesowej nie budzi wątpliwości, szefowie działów kadr oraz pracownicy uważają, że przedsiębiorstwa nie robią wystarczająco dużo, aby przygotować pracowników do jej wdrożenia. Respondenci wskazali również na szereg innych barier na drodze do wdrożenia AI w przedsiębiorstwach. Prawie wszyscy (90 proc.) szefowie działów kadr obawiają się, że nie będą w stanie się przystosować do szybkiego wdrożenia AI w swojej pracy.
Podczas gdy ponad połowa pracowników (51 proc.) obawia się, że nie będzie w stanie się przystosować do szybkiego wdrożenia AI, a 71 proc. uważa, że umiejętności i wiedza w zakresie sztucznej inteligencji będą mieć duże znaczenie w ciągu kolejnych trzech lat, 72 proc. szefów działów kadr zwróciło uwagę na to, że ich przedsiębiorstwo nie oferuje żadnego programu szkoleń w dziedzinie sztucznej inteligencji.
Wśród istotnych barier na drodze do wdrożenia AI w przedsiębiorstwie szefowie działów kadr oraz pracownicy obok luki w umiejętnościach wymienili również koszty (74 proc.), braki technologiczne (69 proc.) oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa (56 proc.).
Dołącz do dyskusji: Sztuczna inteligencja szefem w pracy? 93 procent pracowników zaufałoby jej poleceniom