Światowy raport o internecie
Według badań sieci firm badawczych Taylor Nelson Sofres (TNS), w 2002 roku średnio 34% dorosłych użytkowników na świecie korzysta z Internetu (dane z 37 krajów). Oznacza to wzrost w stosunku do lat ubiegłych (31% w 2001 roku i 27% w 2000). Odsetek osób dokonujących zakupów za pośrednictwem globalnej sieci nie zmienił się i wynosi 15%, co w wartościach liczbowych oznacza wzrost o 9% (ze względu na wzrost liczby użytkowników Internetu).
Najczęściej za pośrednictwem sieci internauci kupują książki (26% wszystkich zakupów), płyty CD (17%) i ubrania (13%). Wzrasta jednak wirtualna sprzedaż sprzętu elektronicznego (o 2%) i usług turystycznych (również o 2%). 47% kupujących w sieci wydało w ciągu ostatnich 4 tygodni pomiędzy 1 a 100 euro. Znamienne jest, że 6% wydało w tym samym czasie ponad 1000 euro, potwierdzając wzrastający stopień zaufania do zakupów produktów o znacznej wartości przez Internet. W Polsce w 2002 roku korzystanie z Internetu deklaruje 18% dorosłych użytkowników, co oznacza wzrost o 3% w stosunku do roku ubiegłego. Pomimo to nasz kraj wciąż znajduje się w grupie krajów o najniższym stopniu penetracji sieci (do 20%), podobnie jak Argentyna, Bułgaria, Węgry, Meksyk, Serbia czy Rumunia. Czechy weszły do grupy średniej, wraz z Estonią, Wielką Brytanią, Włochami, Malezją, Hiszpanią czy Turcją (20-40%). Najwyższą penetracją sieci (powyżej 40%) - obok USA - poszczycić się może Australia, Irlandia, Korea Południowa, Kanada, Belgia, Singapur, Tajwan i kraje skandynawskie.
Dwa lata z rzędu kraje skandynawskie prowadzą w korzystaniu z Internetu. W Danii 63% dorosłej populacji używało sieci w ciągu ostatnich 4 tygodni, co daje im miejsce przed Stanami Zjednoczonymi (62%). Mimo, że średni odsetek użytkowników Internetu we wszystkich krajach zwiększył się o 3% (do 34%) w porównaniu z rokiem 2001, zanotowano osłabienie dynamiki wzrostu, a w niektórych krajach nawet spadek. Największą dynamikę wzrostu liczby użytkowników odnotowano w grupie wiekowej poniżej 20 roku życia.
Mimo jednoprocentowego spadku, Stany Zjednoczone trzeci rok z rzędu okazały się narodem posiadającym największy odsetek użytkowników Internetu robiących zakupy w sieci (32%). Dla porównania, średnia rynku globalnego wynosi 15%. Znaczny postęp na tym polu w ciągu ostatnich lat odnotowały Korea, Francja i Norwegia. W Bułgarii, Rumunii i na Ukrainie 2% osób korzystających z sieci robi w niej zakupy. Ukraina, Australia, Czechy i Finlandia odnotowały największy spadek w aktywności zakupowej przez Internet.
Dlaczego nie kupujemy w sieci?
Najpoważniejszą przyczyną braku zainteresowania zakupami w sieci jest wciąż bezpieczeństwo transakcji. 30% wstrzymujących się stwierdziło, że nie chcieli ujawnić szczegółów dotyczących ich kart kredytowych (wzrost o 5% w porównaniu do roku 2001), a 28% motywuje to ogólnymi obawami co do bezpieczeństwa. Niemcy, podobnie jak w roku 2001, najmniej chętnie ujawniają szczegóły dotyczące swoich kart kredytowych (aż 73%) i ustępują w tym jedynie Czechom.
Kto i co kupuje?
1 miejsce w zakupie płyt CD zajmują Niemcy (24% ogólnych zakupów), podczas gdy najwięcej książek nabywa się na Tajwanie (39% ogólnych zakupów), a sprzęt sportowy najczęściej sprawiają sobie za pośrednictwem sieci Amerykanie (10% ogólnych zakupów). Norwegowie prowadzą w zakupach oprogramowania komputerowego (13% ogólnych zakupów), zaraz przed Kanadyjczykami (12%). Izrael przoduje natomiast w wydatkach na sprzęt komputerowy (17%) i elektronikę (aż 47% ogólnych zakupów). Singapurczycy kupują najwięcej biletów (33%), a Irlandczycy wykorzystują Internet do zakupów ofert wakacyjnych (28%, zaraz za nimi Norwegowie - 27%). Na rynku motoryzacyjnych zakupów on-line liderami są Niemcy (8% ogólnych zakupów). Daleko za nimi plasują się Stany Zjednoczone, Irlandia, Wlk. Brytania, Kanada, Dania, Holandia i Francja.
Dołącz do dyskusji: Światowy raport o internecie