„Studio S-13” radiowej Jedynki świętuje 50 lat, w weekend znów transmisje meczów PKO BP Ekstraklasy
Audycja „Studio S-13” nadawana przez radiową Jedynkę świętuje półwiecze istnienia. W najbliższą niedzielę część audycji poświęcona będzie wspomnieniom dziennikarzy tego programu. - Od samego początku „Studio S-13” poświęcone było przede wszystkim rozgrywkom piłkarskim - przypomina Cezary Gurjew, szef sportowej redakcji Programu 1 Polskiego Radia.
W najbliższy weekend „Studio S-13” rusza na nowo z transmisjami meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy. Znakiem rozpoznawczym „Studia” od dekad jest błyskawiczne przenoszenie się ze stadionu na stadion i emocjonalne, pełne pasji relacje dziennikarzy sportowych Polskiego Radia .
- Dla mnie to kwintesencja radia. Być wszędzie, działać szybko, poinformować jako pierwszy. Trzeba mieć taki nerw emocji, trzeba temu kibicowi troszeczkę coś podmalować. To nie jest konfabulacja, to jest pewnego rodzaju wyostrzenie konturów. Myślę, że – jeśli chodzi o wyobraźnię – właśnie dlatego radio jest tak fascynujące - tak o „Studiu S-13” opowiada Andrzej Janisz, dziennikarz sportowy Jedynki.
Pomysłodawcą „Studia S-13” był Bogdan Tuszyński, który - przebywając na urlopie w Jugosławii - usłyszał we włoskim radiu audycję „Domenica Sport”, a w niej relacje z kilku meczów włoskiej Serie A. Nazwa sportowej audycji Programu 1 Polskiego Radia pochodzi od numeru radiowego studia, z którego początkowo nadawali dziennikarze. Pierwsze „Studio S-13” na antenie Jedynki wyemitowano 6 września 1970 roku – wówczas była to relacja z zaledwie dwóch stadionów. Kolejna - z 16 września - obejmowała już cztery mecze pucharowe: Legii Warszawa, Górnika Zabrze, ŁKS Łódź i Ruchu Chorzów.
- Od samego początku „Studio S-13” poświęcone było przede wszystkim rozgrywkom piłkarskim, ale towarzyszyło także sportowcom m.in. na arenach lekkoatletycznych, meczach żużlowych, boiskach siatkarskich i tenisowych kortach - przypomina Cezary Gurjew, szef redakcji sportowej radiowej Jedynki. W ciągu 50 lat istnienia, za mikrofonami w „Studio S-13” zasiadali tacy dziennikarze sportowi, jak m.in. Andrzej Zydorowicz, Roman Paszkowski, Dariusz Szpakowski, Henryk Urbaś i wspomniany Andrzej Janisz. - Formuła tego programu to wzorzec sportowego radia - mówi Gurjew.
W weekend sezon wznowią kluby piłkarskiej PKO BP Ekstraklasy. W czasie pandemii koronawirusa spotkania będą rozgrywane bez kibiców, a przy zachowaniu wszelkich procedur i obostrzeń. „Studio S-13” od pierwszego z tych spotkań zaproponuje kibicom relacje z meczów wracającej po przerwie spowodowanej epidemią koronawirusa piłkarskiej PKO Bank Polski Ekstraklasy. W audycji niedzielnej (31 maja, godz. 20.00) nie zabraknie również wspomnień związanych z audycją i jej twórcami. Przygotowano przez Tomasza Kowalczyka i Filipa Jastrzębskiego specjalne materiały, w których przypominają oni fragmenty transmisji, sylwetki dziennikarzy i anegdoty związane z programem i jej twórcami.
- Mając świadomość, że od wznowienia rozgrywek grać będziemy przy pustych trybunach, pracowaliśmy nad tym, aby jak największa liczba kibiców, nie mających dostępu do transmisji w telewizji lub internecie, mogła na bieżąco śledzić PKO Bank Polski Ekstraklasę. Od początku przygotowań do restartu ligi rozmawialiśmy z Polskim Radiem nad transmisjami z meczów w ramach „Studia S-13”, na którym wychowały się pokolenia kibiców Ekstraklasy. Bardzo się cieszymy, że efektem tych rozmów będą relacje na antenie Programu 1 Polskiego Radia z jednego lub dwóch pełnych meczów w kolejce - mówi Bartosz Orzechowski, manager ds. komunikacji w Ekstraklasie S.A.
Pierwszym spotkaniem, z którego zostanie przeprowadzona relacja, będzie hit 27. kolejki Lech Poznań - Legia Warszawa. Dzień później będzie można wysłuchać relacji z części derbów Trójmiasta między Lechią Gdańsk a Arką Gdynia. Natomiast już za trzy tygodnie „Studio S-13” powróci z relacjami ze wszystkich stadionów PKO Bank Polski Ekstraklasy w trakcie Multiligi w ramach 30. kolejki. W dniach rozgrywek w wieczornych audycjach wysłuchać będzie można obszernych relacji ze wszystkich meczów autorstwa korespondentów Polskiego Radia ze stadionów i komentarzy dziennikarzy sportowych ze studia.
Według badania Radio Track w pierwszym kwartale br. Jedynka miała 5,2 proc. udziału w rynku słuchalności. Liderem było RMF FM z 29,2 proc.
Dołącz do dyskusji: „Studio S-13” radiowej Jedynki świętuje 50 lat, w weekend znów transmisje meczów PKO BP Ekstraklasy