Samsung, Huawei i Apple ze spadkami udziałów w sprzedaży smartfonów w Polsce. Mocno w górę Xiaomi
W trzecim kwartale br. Samsung, Huawei i Apple zanotowały spore spadki udziału w sprzedaży smartfonów w Polsce, natomiast duży wzrost osiągnęło Xiaomi - wynika z danych IDC. - Xiaomi wprowadziło na rynek kilka nowych i dobrze wycenionych modeli smartfonów w III kwartale - zwraca uwagę Marek Kujda z IDC Poland.
Według danych IDC od kwietnia do czerwca Samsung miał 41,9 proc. udziału w rynku sprzedaży smartfonów w Polsce, natomiast w kolejnym kwartale było to o 2,2 pkt proc. mniej. - Spadek udziału Samsunga kwartał do kwartału to i tak wzrost w ujęciu ilościowym o ok. 55 tysięcy sztuk, ponieważ cały rynek w trzecim kwartale wzrósł w stosunku do drugiego kwartału - zaznacza Marek Kujda, senior research analyst w IDC Poland.
- IDC mierzy tzw. sell-in, czyli sprzedaż przez producenta do kanału sprzedaży, jest to trzeci kwartał roku, a więc część dostaw - szczególnie te z końca kwartału - to robienie zapasów pod sprzedaż do klientów końcowych w okresie świątecznym - zauważa.
W dół także Huawei i Apple, w górę
Z kolei udział Huawei zmniejszył się z kwartału na kwartał z 24,5 do 23,5 proc., a Apple - z 7,2 do 6,3 proc. - Sankcje USA wobec Huawei wprowadziły dużą niepewność i nie ma co się dziwić, że kanał sprzedaży postanowił w większym stopniu zdywersyfikować dostawy. Zwłaszcza że udział Samsunga to aż ok. 40 proc., a z punktu widzenia operatorów i innych kanałów sprzedaży nie byłoby korzystne, aby jeden z producentów miał zbyt duży udział a przez to zbyt silną pozycję negocjacyjną - analizuje Marek Kujda.
W czerwcu br. koncern Huawei przyznał, że restrykcje nałożone na firmę miesiąc wcześniej przez Biały Dom uderzą w nią mocniej niż się spodziewano. Według prognoz sprzedaż smartfonów produkowanych przez Huawei może spaść na rynkach poza Chinami nawet o 60 procent. Z kolei przychody koncernu będą w 2019 roku niższe o 30 mld dolarów.
Za to Xiaomi zanotowało wzrost udziału o jedną trzecią - z 11,7 proc. w drugim kwartale do 16,2 proc. kwartał później. - Xiaomi wprowadziło na rynek kilka nowych i dobrze wycenionych modeli smartfonów w 3 kwartale. W przypadku tzw. średniej półki klienci przywiązują duże znaczenie do relacji ceny do specyfikacji urządzenia, a w tym akurat Xiaomi jest świetne - ocenia Marek Kujda.
Co w bożonarodzeniowych promocjach operatorów?
Kampanie marketingowe związane z Bożym Narodzeniem zaczęli już wszyscy czołowi operatorzy telekomunikacyjni w Polsce. W ofercie Orange przy zakupie pakietu Orange Love użytkownicy otrzymają za złotówkę telewizor, a klienci decydujący się na zakup smartfona na raty drugie urządzenie tego typu otrzymają także za 1 zł.
T-Mobile w wybranych planach abonamentowych obniżył cenę Samsunga Galaxy S10e z 70 GB pakietu internetowego obniżono z 829 do 1 zł, a Samsunga Galaxy A50 z 15 GB pakietu internetowego - z 649 do 1 zł.
W Play dostępne są promocyjne zestawy urządzeń: smartfon Xiaomi Mi 9 lite z opaską Mi Smart Band 4, Samsung Galaxy A70 z dostępem do platformy Tidal przez 6 miesięcy (w ofercie Play M z dopłatą 50 zł miesięcznie), Play Now TV od 10 zł miesięcznie z pakietem HBO GO przez 6 miesięcy bez dodatkowych opłat (z 10 zł rabatów za e-fakturę, terminowe płatności i zgody marketingowe i 15 zł za jednoczesne korzystania z usługi głosowej).
Natomiast bożonarodzeniowa promocja Plusa obejmuje m.in. smartfony LG K50 S i Huawei Nova 5T.
Dołącz do dyskusji: Samsung, Huawei i Apple ze spadkami udziałów w sprzedaży smartfonów w Polsce. Mocno w górę Xiaomi