„Fakt” najchętniej kupowanym dziennikiem w I półroczu. „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół, rośnie „Puls Biznesu”
Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym półroczu br. był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków była „Gazeta Polska Codziennie”. Wzrosty sprzedaży zanotowały „Puls Biznesu” i „Parkietu”.
W pierwszym półroczu 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 223 109 egz., czyli o 11,11 proc. mniej niż w pierwszym półroczu poprzedniego roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszego półrocza 2014 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 33,12 proc,. a w porównaniu do pierwszego półrocza 2010 roku - o 50,82 proc.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 114 199 egz. Jego wynik zmniejszył się o 5,63 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszego półrocza 2010 roku jego wynik zmalał o 38,49 proc.
Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 7,87 proc. do 88 784 egz. Tytuł ten zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z pierwszych sześciu miesięcy 2010 roku - w tym ujęciu wyniósł on 71,60 proc.
Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 41 577 egz.; w dół o 8,39 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 36 593 egz.; - 6,46 proc.).
Największy spadek średniej sprzedaży ogółem w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, wynoszący 15,23 proc. do 13 527 egz., zanotowała z kolei „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł ten w rankingu zajął siódmą lokatę.
Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) i „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszego półrocza. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.
W czerwcu liderem „Fakt”, sprzedaż „Gazety Wyborczej” spadła do 82 tys. egz.
W czerwcu 2019 roku liderem również był „Fakt”, którego średnia sprzedaż ogółem w porównaniu do czerwca 2018 roku zmniejszyła się o 11,74 proc. do 208 967 egz.
Drugi był „Super Express”, którego wynik sprzedażowy wyniósł 110 352 egz., po spadku o 6,02 proc. Trzecią lokatę zajęła „Gazeta Wyborcza” (82 678 egz.; w dół o 10,28 proc.).
Najwięcej w tym ujęciu stracił „Przegląd Sportowy”, którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 32,13 proc. Jedynym wzrostem pochwalić się mógł tutaj „Puls Biznesu” - było to 2,60 proc.
Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: „Fakt” najchętniej kupowanym dziennikiem w I półroczu. „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół, rośnie „Puls Biznesu”