Rynek streamingu audio: Spotify hamuje, Apple Music wiceliderem
W drugim kwartale 2021 roku liczba subskrybentów muzycznych platform streamingowych wynosiła globalnie prawie 524 miliony - wynika z raportu firmy MIDiA. Liderem pozostaje Spotify z hamującym udziałem w rynku na poziomie 31 procent. Na 2. miejscu jest Apple Music, zaś największy wzrost grupy użytkowników zanotowano na rynkach wschodzących.
Zgodnie z raportem firmy analitycznej i doradczej MIDiA globalna baza abonentów muzycznych nadal rośnie - na koniec drugiego kwartału 2021 r. wynosiła 523,9 mln, co stanowiło wzrost o 109,5 mln (26,4 proc.) w porównaniu z rokiem poprzednim.
Spotify: Hamujący lider
Według udostępnionych danych Spotify pozostaje liderem segmentu o najwyższym udziale w rynku (31 proc.), ale jest to spadek z 33 proc. w drugim kwartale 2020 r. i 34 proc. w drugim kwartale roku 2019.
Czytaj także: Spotify ma w Polsce prawie 10 mln użytkowników. Shazam przed Open FM i Soundcloud
Na odległym 2. miejscu z 15 proc. udziałem w rynku jest Apple Music, podium zamykają zaś wspólnie Amazon Music i Tencent Music z udziałem rynkowym w wysokości po 13 proc.
Zgodnie z raportem Spotify dodał więcej subskrybentów w ciągu 12 miesięcy poprzedzających Q2 2021 niż jakikolwiek inny pojedynczy serwis i nie ma ryzyka, że platforma straci swoją wiodącą pozycję w najbliższym czasie, choć erozja jej udziału jest stała i trwała.
Amazon Music po raz kolejny wyprzedził Spotify pod względem wzrostu (25 proc. w porównaniu do 20 proc.), ale według analityków największym sukcesem okazał się YouTube Music, już drugi rok z rzędu. Google był kiedyś słabym graczem w tym obszarze, ale wprowadzenie YouTube Music odmieniło jego losy, odnotowano wzrost o ponad 50 proc. w ciągu 12 miesięcy poprzedzających drugi kwartał 2021 r.
Jednak największy wzrost liczby subskrybentów pochodził z rynków wschodzących. Tencent Music Entertainment (TME) i NetEase Cloud Music dodały 35,7 mln abonentów w ciągu 12 miesięcy poprzedzających drugi kwartał 2021 r. Razem stanowiły one 18 proc. udziałów w rynku globalnym, mimo że są dostępne tylko w Chinach. Rosyjski Yandex był kolejnym zwycięzcą, podwajając swoją bazę abonentów, aby osiągnąć 2 proc. udziału w rynku globalnym.
Łącznie Yandex, TME i NetEase mają 20 proc. udziału w rynku abonenckim, ale odpowiadają za 37 proc. całego wzrostu liczby abonentów w ciągu 12 miesięcy poprzedzających drugi kwartał 2021 r.
Czytaj także: Wystartował newonce.club. Teraz podcasty i dostęp do artykułów tylko za opłatą
Dołącz do dyskusji: Rynek streamingu audio: Spotify hamuje, Apple Music wiceliderem