Spadają zyski NFI EM&F, ale są większe przychody i marże
Grupa NFI Empik Media & Fashion zanotowała w II kw. 2011 r. 0,3-proc. wzrost obrotów r/r w porównywalnych sklepach, głównie dzięki wyższej sprzedaży Empiku i Smyka.
Natomiast nieco niższe zyski na wszystkich poziomach, nawet przy lekko rosnącej marży, były efektem wyższych kosztów amortyzacji, najmu i wynagrodzeń, zakupu towarów oraz inwestycjami.
"W drugim kwartale 2011 r. przychody netto ze sprzedaży na porównywalnej grupie sklepów (LTL), liczone w stałym kursie, wzrosły w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 0,3%. Na wzrost przychodów LTL całej Grupy wpłynęły następujące czynniki: wzrost sprzedaży zarówno w salonach Empiku (o 2,1%) oraz w empik.com (o 16,5%), istotny wzrost sprzedaży w Smyku Polska. słabsza sprzedaż w Maratexie Rosja, przesunięcia terminów podpisywania kontraktów na kursy korporacyjne w LSP" - napisano w "Analizie finansowej zarządu za II kw. 2011 r."
W ocenie spólki, w lipcu nastąpiła dalsza poprawa wyników sprzedaży LTL Grupy – wzrost rok do roku o 0,9%, wynikający przede wszystkim z dalszych wzrostów w Grupie Empik i Grupie Smyk.
"W drugim kwartale 2011 r. całkowite przychody netto Grupy ze sprzedaży zwiększyły się rok do roku o 9,0%, co jest efektem 93 otwarć od końca II kw. 2010 r. do końca II kw. 2011 r. oraz pozytywną dynamiką sprzedaży LTL zanotowaną w Grupie Empik i Grupie Smyk" - czytamy w Analizie.
Wartościowa marża brutto Grupy wzrosła o 9,5%, a w ujęciu procentowym o 0,2 p.p. Wzrost marży całej Grupy pochodzi głównie z Empiku, gdzie zmiana wartości marży wynika zarówno ze wzrostu sprzedaży, jak i marży w ujęciu procentowym dzięki poprawie marży na sprzedaży książek oraz na artykuły papiernicze oraz Grupy Smyk i Szkół Językowych.
"Spadek marży brutto w ujęciu procentowym w Grupie Smyk dotyczy przede wszystkim Smyka Polska i Spiele Maxa i jest spowodowany m.in. wzrostem cen zakupu ubranek w rezultacie wzrostu cen bawełny oraz promocją sprzedaży przy wykorzystaniu katalogów, natomiast w Szkołach Językowych spadek ten dotyczy głównie Polski i wynika z wzrostu udziału w łącznej sprzedaży kursów dla klientów korporacyjnych notujących niższe marże niź kursy dla klientów indywidualnych" - czytamy dalej.
Zarząd poinformował, że w drugim kwartale 2011 r. EBITDA Grupy EMF wyniosła 50,9 mln zł w porównaniu do 51,7 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Na poziom EBITDA w II kw. 2011 r. wpłynęły przede wszystkim wzrosty kosztów najmu, wynagrodzeń oraz koszty sklepów partnerskich, wynikające z dużej liczby nowych otwarć, które mają mniejszą produktywność.
"W drugim kwartale 2011 r. Grupa EMF zanotowała zysk netto w wysokości 7,9 mln zł. Zysk jest mniejszy od ubiegłorocznego głównie na skutek wyższych kosztów amortyzacji, wzrostu kosztów finansowych wynikającego z istotnie wyższego poziomu długu netto na koniec czerwca 2011 w porównaniu do czerwca 2010 r." - wyliczył zarząd spółki.
Empik wyliczył, że w drugim kwartale br.r. całkowite wydatki inwestycyjne wyniosły 50,9 mln zł w porównaniu do 44,7 mln zł rok wcześniej. W II kwartale 2011 Grupa wydała ponad 19 mln zł na otwarcia nowych punktów, przy czym ponad 7 mln zł dotyczy Grupy Smyk, a wzrost o 12 mln zł w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego skompensowany został znacząco niższymi nakładami na projekty IT i modernizacje sklepów.
"W drugim kwartale 2011 r. sieć sprzedaży Grupy EMF powiększyła się per saldo o 12 punktów (otwarto 19 lokalizacji, zamknięto 7). Na koniec czerwca 2011 r. sieć sprzedaży liczyła 743 punktów o łącznej powierzchni netto 311.572m²" - podsumowano.
Narastająco w I-II kw. 2011 roku spółka miała 5,41 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 7,61 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 1333,28 mln zł wobec 1245,15 mln zł. W ujęciu jednostkowym, w I-II kw. 2011 roku spółka miała 3,13 mln zł straty netto wobec 20,99 mln zł zysku rok wcześniej
Dołącz do dyskusji: Spadają zyski NFI EM&F, ale są większe przychody i marże